Článek
Nakupování je běžnou součástí životů nás všech. Do obchodu pro něco k jídlu se stavujeme prakticky každý den. Někdo chodí prostě do obchodu, který zrovna cestou potká, ale většina lidí nakupuje pravidelně v jednom a tom samém obchodě. Ať už proto, že je spokojena s tamní nabídkou, nebo je prostě prodejna jen na cestě domů z práce. A právě zákazníci, kteří se stále vracejí, jsou pro obchodní řetězce tím nejcennějším a dělají všechno proto, aby takových zákazníků měly co nejvíce.
Letáky a nálepky byly v kurzu
Dříve bylo oblíbenou činností kroužkování produktů v letáku, který byl vždycky tak objemný, že se do naší poštovní schránky už nevešlo vůbec nic dalšího. Potom přišly řetězce s dalším neodolatelným ternem. Zavedly kartičky. Do těchto kartiček se lepí samolepky, přesně tak, jak jsem to dělával jako kluk, když jsem sbíral Auto lutru, nebo nálepky fotbalistů do alba. Jenomže tyto nálepky dostávají věrní zákazníci téměř zadarmo. Tedy, zadarmo. Za to, že své peníze utratili právě v tomto obchodě.
Nad odměnami, které řetězce nabízeli těm šťastlivcům, co utratili nejvíce peněz, jsem vždycky jen kroutil hlavou. Lidé jak smyslů zbavení nakupovali, co nepotřebovali, aby získali výraznou slevu na perfektně vyfocené zboží, které také nepotřebují. Ale je se slevou, a to dokáže vyvolat potřebu naprosto spolehlivě. Motivace pro nakupující se různily kartičku od kartičky. Na jednu plně nálepkami oblepenou kartičku šlo získat třeba výjimečnou sadu švýcarských nožů, které nelze koupit nikde jinde. O dům dál zase na úspěšné sběratele čekaly špičkové hrnce, nebo klidně batohy, bez kterých už nadále není možné vyrazit ani na návštěvu babičky.
Revoluce v Penny
Nevím co se stalo, ale vypadá to, jakoby si vedení řetězce Penny objednalo exkluzivní analýzu od vědců z univerzity v Massachusetts, kteří zjevně dospěli k převratným zjištěním. Zjistili, že zákazníci zmoudřeli a už se nedají opít rohlíkem. Je potřeba přitopit pod kotlem. Dávno přežitá samolepková alba v Penny hodili za hlavu a zavedli revoluční metodu, kdy každý, kdo utratí alespoň stovku, získá unikátní kód. Ten když na webu zadá, bude zařazen do slosování o skutečně revoluční ceny. Penny už nenabízí ani hrnce ani batohy. Nabízejí odvoz, samozřejmě do Penny, limuzínou, platí za své štěstěnou políbené zákazníky jejich hypotéky.
Jednoznačně nejrevolučnější je ale nabídka, na míru šitá dámám, které nejsou spokojené se svým dekoltem. Pět šťastných zákaznic řetězce Penny totiž hned na příští dovolenou k moři vyrazí se zbrusu novými silikonovými vnadami. Těžko říci, jak si tuto nabídku jejich zákaznice vyloží. Nevím sice, podle čeho management Penny usoudil, že zrovna jejich zákaznice potřebují zkrášlit poprsí, ale jedno se povedlo stoprocentně. Podařilo se vyvolat vášnivou veřejnou diskuzi.
Akce jde i bez silikonů
Nemohu si pomoci, ale prostě si myslím, že by se supermarkety mohly více snažit zákazníky zaujmout svým zbožím a jeho cenou, než ze zákazníků dělat hlupáky sbíráním nálepek, nebo dokonce losováním silikonových implantátů. To si vážně Penny myslí, že nespokojené dámy teď jejich prodejny vezmou útokem? A co na to jejich manželé? Vždyť vlastně ženám v domácnosti touto soutěží pěkně zavařili. Dokud jejich choť soutěžil o švýcarský nůž, byla aspoň nějaká šance ho na nákup vyslat, ale o co ten chudák bude soutěžit teď?
Pravdou je ale to, že dokud český zákazník na hloupé akce uslyší, obchodníci mu je budou servírovat jako na běžícím pásu. A pokud lidé uslyší na prsa za nákup, budou za své nákupy prostě dostávat prsa.
Musím ale objektivně přiznat, že tato, podle mě sice dosti přehnaná, akce má i svá pozitiva. Je přímo spojena s výzvou k prevenci rakoviny prsu, což je problém, o kterém se mluvit musí, protože se jedná o chorobu, která jen v Česku stojí život mnoho žen. Ale proč proboha ta plastika za nákup?
Zdroje: