Hlavní obsah
Názory a úvahy

Elektromobil málokdo koupí bez dotace. Pokřivují hospodářskou soutěž a za 10 let patří do šrotu

Foto: pixabay

Proti elektromobilu jako takovému nic nemám. Musí mi ale dávat smysl i ekonomicky.

Elektromobil není výhodná koupě, dokud nám nějakou jeho část nezaplatí někdo jiný, nebo dokud někdo uměle nezdraží benzínový vůz. Přesně to EU ale dělá a jedná tak v přímém rozporu se zákony trhu.

Článek

Evropská unie a její čelní představitelé už přibližně 15 let zběsile tlačí na pilu a prosazují revoluci v osobní dopravě, která ekonomicky nedává smysl ze žádného úhlu pohledu. Celé toto rádoby ekologické blouznění eurokomisaři schovávají za ochranu životního prostředí. To je ale také dosti diskutabilní a odborníci se vlastně nemohou shodnout na tom, jestli elektromobilita jako celek životnímu prostředí skutečně pomáhá, nebo ne.

Evropa sama proti všem

Žádné výfukové plyny na jedné straně, výroba a likvidace baterií na straně druhé. Dalším velkým otazníkem je výroba elektrické energie. Je opravdu bláhové myslet si, že když každý Evropan vymění benzínový osobák za elektromobil, tak dokážeme veškerou elektřinu pro dobíjení těchto vozů vyrobit ze solárních a větrných elektráren tak, aby provoz nebyl omezen. A když tuto elektřinu nevyrobíme, tak ji prostě nakoupíme za hranicemi EU, kde ji ovšem naši sousedé získají z uhelné nebo jaderné elektrárny. Myslím, že to, že tato elektřina bude vyrobena za hranicemi EU se hodí pouze do tabulek, prezentovaných v Evropském parlamentu. Ale životnímu prostředí na Zemi to nijak nepomůže.

Foto: pixabay

Přírodě je jedno, kde se elektřina z uhlí bude vyrábět. A bude se jí vyrábět právě tolik, kolik se jí spotřebuje

I kdyby ve finále vyšlo, že elektromobily jsou skutečně k životnímu prostředí o něco šetrnější než spalovací vozy, Evropa v tomto boji zůstává po nástupu Donalda Trumpa naprosto osamocena. V praxi by to tedy znamenalo, že zanedbatelné odlehčení přírodě je vykoupeno ekonomickou sebevraždou Evropy, kterou zbytek světa bude jen se zájmem a zpovzdálí sledovat.

Vyplatí se koupit elektromobil bez dotace?

Na chvíli nechme stranou ekologii a podívejme se na elektromobilitu po stránce ekonomické. Na Evropany se ze všech stran valí obrovská chvála na elektrická auta. Reklamy je vynášejí do nebes a někteří pseudoodborníci neustále dokola opakují, jak je výhodné pořídit si elektromobil. Jenomže tyto ódy mají jen jepičí život, pokud se na celý problém člověk podívá pragmaticky. Stačí si položit otázku, proč tedy státy EU všemožně dotují nákupy elektromobilů, nebo naopak zatěžují dodatečnými daněmi prodej spalovacích motorů? V Evropě přece máme otevřený trh, který vždycky vynese pravdu na světlo světa. Minimálně do té doby, než do něj začneme zasahovat.

Kdybychom totiž nechali evropský trh volně dýchat, elektromobily by kupoval málokdo. To je asi nejsilnější argument pro to, že ekonomicky smysl prostě nedávají. Jakékoliv dotace volnému trhu zásadně škodí a pokřivují jeho obraz. Lidé vlastně nekupují daný výrobek proto, že by byl výhodný, ale výhradně proto, že EU chce, aby jej kupovali a proto na něj lidem přispívá. Jasným příkladem může být Německo, které v roce 2024 výrazně omezilo dotace na prodeje elektromobilů a tím dalo volnému trhu šanci. Následoval obrovský meziroční propad prodejů elektrických vozů, za což si Německo vysloužilo kritiku. Místo kritiky by ale možná spíše bylo na místě zamyslet se, proč elektromobily u spotřebitelů bez dotací prohrávají na celé čáře.

Desetiletý elektrický vůz bývá na odpis

Elektrická auta jsou dnes už jen o něco dražší, než jejich benzínové ekvivalenty. Nechme stranou to, že tomu tak je především díky zásahům EU a velmi přísným emisním normám. Jenomže když koupíme nové benzínové nebo naftové auto, tak i po osmi nebo deseti letech bude mít slušnou hodnotu. Například desetileté Oktávky s nájezdem do 200 tisíc kilometrů se stále prodávají za ceny okolo 200 tisíc korun. Kdežto desetiletý elektromobil je prakticky neprodejné zboží.

Foto: pixabay

Elektrický vůz je o něco dražší než benzínový a po deseti letech bývá na odpis. Je to jednoduchá matematika

Ano, některé autobazary i takové kusy nabízejí, ale dle vyjádření marketingového ředitele Auto Esa, Filipa Kučery, se tyto vozy prakticky prodat nedají. Aby také ano. Baterie v takových autech postupem času degradují a po nějakých deseti letech často bývají na odpis. A i kdyby taková baterie vydržela o rok nebo o dva více, málokdo po takovém autě sáhne, protože nová baterie do staršího auta žádný smysl nedává. Vyjde totiž na několik set tisíc korun. Cena se samozřejmě různí v závislosti na konkrétním modelu vozu.

Podle mě ale Německo udělalo krok správným směrem. Kdyby totiž elektromobily byly tak skvělou volbou, jak nám zelená evropská kampaň stále opakuje, prodávaly by se i bez dotací. Zasahovat do volného trhu je rozhodně nezdravé a dlouhodobě neudržitelné. Možná právě proto se žádná jiná část světa tak horlivě jako Evropa do elektrotransformace nehrne. Třeba k tomu celý svět kromě Evropy má nějaký důvod.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz