Hlavní obsah
Cestování

Buchanky – koráby pouště

Foto: Miloš Hotař

Jsme v Mongolsku, kdesi v poušti Gobi. Aby to znělo lépe, mohl bych napsat, že jsme ztraceni kdesi v poušti Gobi. Ale to by nebyla pravda. Máme dvě auta, dva místní řidiče a ti moc dobře vědí, kam jedeme.

Článek

Poslední ukazatel cesty byl v Ulánbátaru, dále už nic. Jen jejich dobrá paměť cesty, kterou nejedou poprvé. Naši řidiči moc nemluví anglicky. Jeden vůbec, po týdnu mi dokáže po ránu říct Hallo, druhý zná tak sto anglických slov. Kvůli této cestě jsem oprášil i znalost ruštiny, ale použil jsem ji jen jednou. Funguje tu jazyk s názvem „ruce– nohy“.

Foto: Miloš Hotař

Oprava převodovky uprostřed pouště Gobi

Teď mi řidič jeho stoslovnou angličtinou vysvětluje, že musí udělat generálku převodovky. Na všudypřítomný písek roztahují plachtu a během chvíle na ní leží demontovaná převodovka, za hodinu už je komplet rozebraná. Pravidelně si je chodím fotit. Torsh se na mě vždy jen usměje a po vzoru Bobbyho McFerrina zarecituje část songu Don't worry be happy.

Netrápím se, věřím jim. Říkají, že to bude v šest odpoledne, abychom mohli jet na západ slunce na Chongoryn Els, nejvyšší dunu Mongolska, má proměnlivou výšku kolem 250 metrů. Odjíždíme o půl hodiny později, ještě se museli umýt a najíst. Místní mají um, který jsme dávno zapomněli, opraví všechno a všude. Vždy jsem si myslel, že do tak citlivého soustrojí, jakým převodovka je, nesmí ani zrnko písku, ale už si to nemyslím.

Foto: Miloš Hotař

Pohled z duny Chongoryn Els

To dokazují i poslední den, kdy se vracíme do Ulánbátaru a přestane nám jet jedna z Buchanek. Po chvíli je venku karburátor. Řidiči rozebírají zapalovač, berou z něj škrtací kolečko a za čtvrt hodiny nato zase jedeme dále. Odřídit Buchanku není zas tak těžké. Ale to, co dělá řidiče řidičem je, že opraví vše a kdekoliv.

Cestou servisujeme víceméně každý druhý den. Jednou i trošku zapadneme, ale nic, co by nezvládla parta chlapů vytlačit. Platí heslo, že i cesta je cíl, koráby pouště jedou svým směrem dál a dál. Jen spotřeba naší karavany je trošku jiná, než kdysi karavany velbloudů, které stále kolem potkáváme. Řidič mi vysvětluje, že bude někde kolem dvaceti litrů. Benzín nám jednou i za jízdy dojde, ale vzadu máme kanystry. Ani se neptám, proč nedolili zavčasu, neboť s polední kapkou šel do karburátoru jistě i veškerý bordel z nádrže. Ukazatele asi neukazují tak, jak by měly.

Foto: Miloš Hotař

Brodění cestou

A spotřeba asi nikoho moc netrápí, kdybych vám sdělil cenu, za jakou se v Mongolsku benzín kupuje, zapomněli byste na veškeré debaty na téma elektromobily a zda auto žere šest či pět a půl. Cestou jsme potkali i pár hybridů, hlava mi nebere, kde to tady nabíjí. V jurtě jsme mnohdy rádi, když svítí světlo na autobaterii, mobily nabíjíme v roztrojené zásuvce v autě cestou. Spotřeba našeho auta je daná terénem i tím, že má jen čtyři rychlosti. Na tachometru svítí, že auto má za sebou něco přes sto čtyřicet tisíc, ale nevím, zda se tomu dá věřit.

Foto: Miloš Hotař

Buchanky potkáte na cestách nejen v Mongolsku

Do Mongolska se za pár dnů vracím. Přemýšlím, že bych jim dovezl nějaký dárek, zase pojedu s těmi stejnými řidiči. Možná nějakou gola sadu, vše vždy rozebírali obyčejnými klíči. Kdo umí, ten umí a Buchanka je vážně nezmar.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám