Článek
Na debatě k podcastové sérii Wargame: Česko, kde vystoupili její tvůrci i účastníci, zazněly poprvé podrobnosti o tom, jak celá krizová simulace vznikala. Citace v textu pocházejí právě z této besedy, která nabídla pohled do zákulisí jednoho z nejambicióznějších českých audio projektů poslední doby. Více informací o této hře si můžete přečíst tady.
Wargame: Česko vznikla z produkce NWCMRS a tvůrců Insider Podcastu. Z původního nápadu natočit českou verzi britské simulace se stala napínavá hra o zodpovědnosti, odvaze a křehkosti bezpečnosti. Hlavou celé simulace je Jan Kofroň, který navrhl dějový a logický rámec hry a během natáčení simuloval rozhodování NATO. „Tomáš mi zavolal, jestli jsem slyšel britský podcast. Poslechl jsem si ho, ale ne úplně se mi líbil,“ vzpomíná se smíchem. „Naše rozehra je uvěřitelnější než ta britská. Není tam nic, u čeho byste si řekli, že by se to nemohlo stát.“
Tři týdny příprav, jeden den rozhodování
Příprava zabrala zhruba tři týdny. Tým totiž musel napsat scénář, vytvořit rozhodovací mapu a připravit veškeré podklady pro hráče. Samotná hra se pak odehrála během jediného dne, od devíti ráno do šesti večer.
Účastníci byli rozděleni do tří místností – český tým, evropský tým a štáb. Každý dostal soubor novinových výstřižků, map a v určitý moment i obálku s červeným pruhem. Ta znamenala jediné: musí padnout zásadní rozhodnutí.
„Bylo asi pět nebo šest takových uzlů,“ říká Kofroň. „Podle toho, jak se hráči rozhodli, jsme jim předali další scénář.“
Když se premiér učí rozhodovat
„Zahrát si premiéra? Proč ne,“ vzpomíná Vladimír Mlynář, který si roli předsedy vlády vyzkoušel. „Ze začátku jsem se snažil být vtipný, až mě museli krotit. Nakonec to bylo vážnější, než jsem čekal. Nejhorší bylo, že jsem si myslel, že v tom (jako Česko) zůstaneme sami, že se rozpadne NATO. Jednou jsem rozhodl úplně blbě.“
„Jedinej projev, který jsem si připravil dopředu, mi scenzurovali,“ říká Mlynář s úsměvem. „To, co jste slyšeli v podcastu, je asi deset procent z toho, co se odehrálo.“
Emoce, tlak a zodpovědnost
Na hře se podílel i bývalý ministr zahraničí Tomáš Petříček. „Takové pořady nechtějí děsit, ale ukazují realitu světa, který jsme zdědili. I malé státy v některých situacích hrají roli a emoce v rozhodování jsou vždy přítomné,“ říká.
Téma zodpovědnosti zaznívalo i od dalších účastníků. „Míra zodpovědnosti, která leží na politicích, je opravdu obrovská,“ zaznělo od jednoho z nich.
Jak jsme na tom s obranou?
Wargame Česko je sice hra, ale její průběh nutí k zamýšlení nad reálným stavem české obrany. V simulaci se ukázalo, že logistika i přesuny armád by trvaly týdny, a že by země musela spoléhat hlavně na koordinaci s evropskými partnery.
„V Česku máme malou profesionální armádu,“ zaznělo během debaty. „Problém je, že se nepřipravujeme na konflikt budoucí.“
Zazněly i úvahy o reakci společnosti, jak dlouho by Češi dokázali držet jednotu a disciplínu, kdyby šlo o vážnou hrozbu? „Češi dokážou být hrdinové jeden týden,“ řekl jeden z účastníků hořce, ale s pochopením.
Od podcastu k realitě
Na dramatizaci a střihu pracoval tým Lukáše Citnera dva týdny v intenzivním tempu. „Moc jsme toho nenaspali,“ přiznává. „Natočili jsme 10 až 12 hodin materiálu, vybírali ty nejsilnější momenty a všechno muselo být hotové do termínu.“
Tvůrci už zvažují i rozhlasovou verzi nebo anglický překlad projektu. Jak říká Tomáš Jirsa z Insider Podcastu: „Na stole je rozhlasová adaptace, která by byla delší. Chceme pracovat s nejzajímavějšími okamžiky a posunout projekt dál.“
Wargame Česko ukazuje, že podcast může být víc než jen vyprávění. Může být varováním i zrcadlem. Připomíná, že za každým rozhodnutím stojí lidé se svými emocemi, obavami a nejistotou. A že ani nejlepší strategie nefunguje bez odvahy těch, kteří musí v pravou chvíli říct: „Rozhodnuto.“
Sérii a další články o tématu si můžete přečíst na Českých podcastech.






