Hlavní obsah
Příroda a ekologie

Středomořská sovička kousek od Prahy

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Miroslav Bobek

Musel jsem si přivstat, ale nelitoval jsem. Výreček se nacházel jen kousek od místa, na které jsem dostal tip. V ranním šeru, ještě před východem slunce, byl v otvoru do stromové dutiny stěží vidět – ale byl tam! Výreček a jen kousek od Prahy…

Článek

Výreček malý, který jako by byl miniaturou výra, se v Evropě vyskytuje nejvíce ve Středomoří, ale již po desítky let je patrná jeho pozvolná expanze na sever. Na Slovensku vyhnízdil poprvé v 50. letech minulého století a na Moravě krátce před jeho přelomem do století nového; předloni a loni pak hotovou senzaci způsobilo zjištění, že hnízdí přímo v Olomouci. V Čechách se výrečci také objevují stále častěji, ale na hnízdění doposud nedošlo.

Na Slovensko se podle všeho šíří výrečci z Maďarska, kteří namnoze žijí v lidských sídlech a v jejich blízkosti, a tento zvyk si zachovávají i ve svém novém domově. Stejnou preferenci prokazují rovněž výrečci v Olomouci. Jednou z příčin této synantropizace může být skutečnost, že jde o hmyzožravou sovu, která paradoxně právě ve městech či na vesnicích nachází více potravy než v zemědělské krajně. Svou roli však možná hraje i lepší nabídka hnízdních dutin; koneckonců životu v blízkosti lidí se přizpůsobili také šplhavci, kteří je vytesávají, zejména žluna zelená.

Výreček, kterého jsem sledoval nedaleko od Prahy, byl poblíž zástavby, nikoli však přímo v ní. Jak vycházelo slunce a začínal být o trošku lépe vidět, přemítal jsem, kdy se dočkáme hnízdění této krásné sovičky v Čechách. Nemohlo by to být už letos právě na tomto místě, co by kamenem dohodil od Prahy? Přání otcem myšlenky. Ale dříve, nebo později k němu jistě dojde. A třeba i přímo v hlavním městě.

Po východu slunce, když jsem se už chystal odejít, se kolem výrečkem obsazené dutiny začal motat brhlík. Výreček z otvoru povysunul hlavu a tehdy nastala moje chvíle. Rychle jsem udělal fotografii, na které je slušně vidět nejenom výrečka, ale také brhlíka nad jeho dutinou. A když se na tento snímek pozorně podíváte, můžete si udělat představu, jak je výreček malý.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz