Hlavní obsah
Názory a úvahy

Kterak český zákazník do průšvihu vletěl aneb konec plateb kartou v Čechách

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Seznam.cz

Stále více podniků v naší krásné vlasti přestává přijímat platební karty. Majitelé těchto podniků k tomu mají lecjaké důvody. Ovšem, co má dělat nebohý zákazník? Nedávno jsem navštívil nejmenovanou restauraci, abych si dopřál oběd.

Článek

Protože to nebyla má první návštěva, věděl jsem, že nebude problém platit kartou. Jel jsem, jak se říká najisto. Všechno probíhalo, jak mělo. Pití, polévka, jídlo a platím. Jenže dnes to bylo jiné. „Bohužel karty nebereme, pouze hotovost,“ řekla mi překvapivě servírka. No, to bude problém, nemám u sebe hotovost, pouze platební kartu. Bohužel, mám smůlu.

A jak mám tedy teď zaplatit? Nejbližší bankomat je vzdálen několik kilometrů. Servírka přivolala provozního vedoucího. Ten na mě vyrukoval, že nemám chodit do restaurace, když nemám na zaplacení. Já ale na zaplacení mám, peníze jsou na bankovním účtě, ke kterému mám platební kartu, ty tady ještě před měsícem akceptovali.

Nyní však již ne. Na můj argument, že by mohli dát alespoň ceduli na dveře s informací o změně, mi bylo odpovězeno, že nejsou povinni. Fajn, ale jak teď situaci společně vyřešíme? Prý bych mohl nechat na baru mobilní telefon, zajet do bankomatu a vrátit se. To nepůjde, kartu mám právě nahranou právě v tom telefonu.

Další variantou je, že místo telefonu nechám na baru občanský průkaz. To odmítám. Jsem v právu i kvůli ochraně osobních údajů. Provozní mě tedy informuje, že mu nedávám jinou možnost než přivolat policii. Souhlasím s vědomím, že má návštěva restauračního zařízení se protáhne klidně i o několik hodin.

Naštěstí policie přijela do půl hodiny. Proběhlo rutinní lustrování a dotaz, co že se to tu vlastně děje. Překvapilo mě vysvětlení provozního, který tvrdil, že jsem se přišel najíst a odmítám zaplatit. Což samozřejmě nebyla pravda. Policie se zeptala i na moji verzi příběhu. Jeden z příslušníků pravděpodobně tuto restauraci také znal, když vyvalil oči s nechápavým výrazem: „Vy už neberete karty?“.

Po ujištění, že mám dostatek hotovosti na účtě, jen nechci nechávat v restauraci věci do zástavy, přišla policie s řešením a já měl poprvé v životě policejní doprovod při výběru peněz z bankomatu.

Otázkou nadále zůstává, co vede podnikatele ke zrušení platebních terminálů. Je to vysoký pronájem terminálů od bank? Nebo možnost nepřiznat veškeré příjmy? A pokud se situace jako tato bude opakovat, zaplatí to všichni daňoví poplatníci, protože vždy bude potřeba asistence policie. Navíc mladší generace si již zvykla na platbu kartou. Málokdo z lidí, které znám u sebe nosí hotovost.

A nebylo by třeba na místě, aby podniky, které nepřijímají platební karty na tuto skutečnost upozornili před nákupem? Kdybych věděl, že ono restaurační zařízení nepřijímá karty, tak bych se ten den naobědval někde jinde. A argument, že služba nemusí vždy fungovat kvůli výpadku také neobstojí. V dnešní době se dá přece na platbu vygenerovat i QR kód.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám