Článek
Je tomu již několik měsíců, co parta studentů ze vsetínské Střední školy Kostka založila studentskou firmu pod záštitou projektu organizace JA Czech. Díky tomuto edukativnímu projektu si studenti můžou vyzkoušet podnikání a veškeré činnosti s ním spojené.
Psalo se září roku 2022 a ve Vsetíně se jednoho dne po chvílích bádání zrodila unikátní myšlenka spojit pomocí svého produktu několik důležitých témat. No, a bylo jasno. Firma s názvem Dissolve se rozhodla pro plátěné tašky, kterými je však dnešní trh přesycen. Ptáte se tedy, jak mohla firma s tak neoriginálním produktem dosáhnout vůbec nějakých úspěchů? To si vysvětlíme v řádcích níže.
Do plátěných tašek od českého výrobce studenti ručně přišívají bavlněné kapsy se zipem, do které si můžete vložit např. mobil, peněženku nebo klíče. Jestliže jste někdy v obchodě zahlédli plátěnou tašku, tak šance, že měla kapsu, je téměř mizivá. Pomocí kapsičky se tak snaží dokázat, že pokud chce být začínající firma úspěšná, není naprosto nezbytné, aby musela vytvořit úplně nový produkt. Stačí přijít s nápadem na vylepšení, které zákazníci ocení a skutečně jej využijí. Jen tím to však zdaleka nekončí.
Název společnosti s sebou samozřejmě nese určitý význam. Dissolve znamená v překladu „rozpustit“, což má mimo jiné spojitost s firemním sloganem „Ať své emoce uneseš“. Člověk by měl totiž své problémy řešit dříve, než se ve všech těch negativních emocích „rozpustí“. Metaforicky pak můžete nést emoce právě v plátěnce.
Motivy tašek tvoří obrázky od pacientů z Psychiatrické nemocnice Jihlava, se kterou firma již na svém začátku navázala spolupráci. Pacienti prostřednictvím smlouvy ochotně souhlasili s použitím svých výtvorů. Díla svou hloubkou mají člověka donutit k zamyšlení se, jak je duševní zdraví důležité. Dissolve tak prostřednictvím produktu šíří mj. myšlenku, aby se lidé nebáli hovořit o svých psychických problémech a v případě potřeby vyhledali pomoc.
Firmě se tedy skutečně povedlo spojit témata, o kterých by se mělo mluvit smysluplně, a nejen v prázdných frázích. Od šetrnosti k přírodě skrze opakované používání plátěných tašek až po šíření poselství, jak je důležité, aby člověk dbal na své psychické zdraví a nebál se vyhledat pomoc dříve, než může být pozdě.
Mimo úspěšné prodeje a velké přízně zákazníků se Dissolve povedlo získat také 2. místo v soutěži za „Nejlepší slogan“ na veletrhu v Hradci Králové. Na veletrhu v Praze sice umístění v TOP3 v žádné kategorii nevyšlo, avšak firma obdržela velké zakázky od několika porotců, které projekt oslovil. Jako úspěch se dá považovat i spolupráce se známým influencerem Lukášem Fritscherem alias Lukefrym, jenž firmu podpořil sdílením na instagramu a později i na zmiňovaném pražském veletrhu.
S koncem školního roku 2022/23 se musí Dissolve podle norem organizace JA Czech „rozpustit“ a ukončit fungování. V průběhu června tedy studenti plánují poslat část svého výdělku na oddělení arteterapie v Psychiatrické nemocnici Jihlava jako poděkování a zároveň podporu kreativních umělců, kteří pomocí umění hledají vnitřní klid.
„Moc si vážíme příležitosti vyzkoušet si podnikat. Od začátku jsme se do toho jako tým pustili s obrovskou vervou, a také touhou udělat něco navíc. Podle nás totiž business není jen o zisku velkých peněz, ale také o tom po sobě něco zanechat. Jsem hrdý na šíření naší myšlenky. Ve společnosti se prostě nesmí brát na lehkou váhu,“ prohlásil ředitel Dissolve, Maxmilián Matula před porotci na veletrhu JA EXPO v Praze.