Hlavní obsah

Prohnilá komunální politika v Ústeckém kraji: mezi mlčením a beztrestností

Foto: Moral Journalism

Ústecko dlouhodobě čelí problémům s prohnilou komunální politikou a hospodářskou kriminalitou. Korupční kauzy, manipulace s veřejnými zakázkami a klientelismus ohrožují důvěru občanů i rozvoj regionu.

Článek

I. Kauzy, které budí nedůvěru

Ústecký kraj se v posledních letech stal dějištěm řady skandálů, které odhalují hluboce zakořeněné problémy v komunální politice. Města jako Litvínov, Ústí nad Labem nebo dříve Most opakovaně čelila podezřením z klientelismu, zneužívání moci a manipulací s veřejnými zakázkami. Jde o vzorce chování, které přesáhly běžná selhání jednotlivců a ukazují spíše na systémové chyby v kontrolních mechanismech.

II. Litvínov a případ prominuté pokuty

Výraznou rezonanci vyvolala kauza z roku 2020, kdy starostka Litvínova Kamila Bláhová (ANO) obdržela pokutu od úřadů za chybné hospodaření, konkrétně porušení zákona o veřejných zakázkách. Namísto běžného vypořádání sankce však došlo k překvapivému kroku – zastupitelstvo, kterému sama předsedá, jí pokutu kolektivně promíjelo. Tento případ vyvolal ostrou kritiku i v médiích, která poukázala na absenci etického odstupu a nezávislého rozhodování v komunální samosprávě.

„Takový postup není právně nelegální, ale je morálně nepřijatelný,“ uvedl bývalý operativec ÚOOZ Karel Tichý pro Deník N. „Když orgán samosprávy zahlazuje prohřešky svého vlastního vedení, ztrácí veřejnost důvěru ve spravedlnost a férovost rozhodovacích procesů.“

III. Most: město v mlze minulosti

Most, město s bohatou historií těžby uhlí, je v posledních dekádách vnímáno jako symbol prohnilosti komunální politiky v Ústeckém kraji. Přestože zde probíhají některé snahy o modernizaci a zkvalitnění správy, z minulosti stále vyplývají problémy, které nelze jednoduše překonat.

Od počátku 2000. let zde byly odhaleny případy manipulací s veřejnými zakázkami, kdy firmy blízké některým politikům získávaly zakázky bez otevřené soutěže nebo za předražené ceny. V roce 2011 nezisková organizace Oživení ve své analýze označila Most za město s velmi vysokým rizikem korupce, které se výrazně liší od ostatních měst v ČR svým vztahem moci, byznysu a klientelismu.

Prostředí v Mostě je charakteristické nízkou volební účastí a nedostatečnou občanskou angažovaností, což vytváří prostor pro nekontrolované rozhodování a zneužívání pravomocí. Město se tak stává jakousi politickou „černou skříňkou“, kde se mocenské zájmy prosazují na úkor transparentnosti a veřejného zájmu.

IV. Další města

V Děčíně a Teplicích se podobně jako v dalších částech Ústeckého kraje opakují kauzy spojené s netransparentními veřejnými zakázkami a podezřeními z klientelismu. Místní politikové často prosazují zájmy vybraných podnikatelů, což vede k oslabení důvěry veřejnosti a brzdí efektivní hospodářský rozvoj regionu. Tyto problémy poukazují na hlubší systémové selhání v komunální správě, které vyžadují nejen personální změny, ale také zavedení účinnějších kontrolních mechanismů.

V. Vývoj hospodářské kriminality v Ústeckém kraji

Hospodářská kriminalita v Ústeckém kraji představuje dlouhodobě významný problém, který má negativní dopady nejen na ekonomiku regionu, ale i na kvalitu života obyvatel. Statistiky z posledních deseti let ukazují, že ačkoli počet odhalených případů v některých obdobích mírně klesl, celkový stav zůstává alarmující.

Podle dat Ministerstva vnitra se počet trestných činů hospodářské kriminality v Ústeckém kraji pohybuje mezi 400–500 případy ročně, což je výrazně nad celorepublikovým průměrem, pokud se přihlédne k počtu obyvatel a ekonomickému potenciálu kraje. Mezi nejčastější formy patří porušování povinností při správě cizího majetku, zneužití pravomoci úřední osoby, padělání dokladů a především manipulace s veřejnými zakázkami.

Problém je umocněn i nízkou mírou vyšetření a stíhání těchto případů, což je způsobeno jednak nedostatkem kapacit u policejních složek, ale i často politickým tlakem na vyšetřovatele a státní zástupce. Mnohé kauzy zůstávají ve fázi předběžného šetření a veřejnost se o jejich výsledku nedozví. To vše vede k vytváření prostoru pro opakované porušování pravidel bez obavy z důsledků.

Bývalý náměstek ředitele ÚOOZ Karel Tichý komentoval situaci:

„Hospodářská kriminalita je často propojena s politickými zájmy a lokálními mocenskými skupinami. Zásadní problém představuje, že vyšetřování často brzdí politický vliv, což snižuje motivaci úředníků k důkladnému prověřování případů. Bez systémové změny nemáme šanci korupční jednání eliminovat.“

Navíc se do kraje čím dál častěji dostávají sofistikované formy zločinu, například zneužívání dotačních titulů EU nebo komplikované finanční machinace v rámci městských společností. Tyto případy vyžadují moderní technické nástroje a specializované týmy, které však často chybí.

VI. Systémové slabiny a důsledky

Systémové chyby v rámci komunální politiky Ústeckého kraje zásadně komplikují nejen odhalování, ale i samotné vyšetřování hospodářské kriminality. Klientelistické vazby a prolínání zájmů politiků s podnikatelskými subjekty vytvářejí prostředí, ve kterém je velmi obtížné rozlišit legální jednání od korupčních praktik. Navíc současná legislativa často nedostačuje k efektivnímu postihu těchto trestných činů – zákony jsou někdy nepřehledné, mezery v nich umožňují obcházení odpovědnosti a zároveň existuje nedostatek specializovaných kapacit a nástrojů u orgánů činných v trestním řízení. Politický tlak na vyšetřovatele, nedostatečná ochrana oznamovatelů či protahování soudních řízení ještě více oslabují možnost spravedlivého a rychlého potrestání viníků. Tyto faktory společně vytvářejí začarovaný kruh, který významně brání v řešení korupce a zneužívání veřejných prostředků, a proto vyžadují hluboké systémové reformy, jak v právní úpravě, tak i v institucionální struktuře kontrolních orgánů.

Zamyšlení autora článku na závěr: Může umělá inteligence vrátit důvěru v samosprávu?

Ve světle opakujících se kauz, střetů zájmů, zneužívání pravomocí a klientelismu se nabízí zásadní otázka: Selhávají lidé – a mohou pomoci stroje? Umělá inteligence dnes dokáže analyzovat velké objemy dat, vyhledávat anomálie ve fakturách, sledovat podezřelé toky peněz i porovnávat ceny zakázek s tržními standardy. V době, kdy kontrolní orgány čelí omezeným kapacitám a politickým tlakům, by automatizované analytické nástroje mohly sloužit jako nezávislý filtr a časný varovný systém. Při správném právním ukotvení a transparentním nasazení by AI mohla zásadně posílit prevenci manipulací s veřejnými rozpočty, odhalovat střety zájmů a upozorňovat na podezřelé vzorce chování ve veřejných zakázkách. Není čas přiznat, že lidský faktor je v českém prostředí často slabinou – a že technologie by mohla sehrát roli nového hlídače veřejného zájmu?

zdroje a odkazy k článku o komunální politice a hospodářské kriminalitě v Ústeckém kraji

  1. Litvínov – pokuta starostce a prominutí zastupitelstvem
    Deník N, 2020
    https://denikn.cz/1652353/urednici-dali-pokutu-starostce-z-ano-ta-si-ji-obratem-nechala-prominout-v-zastupitelstvu/
  2. Korupční kauzy v Ústí nad Labem a Ústeckém kraji
    Seznam Zprávy, 2021
    https://www.seznamzpravy.cz/clanek/korupce-v-usti-nad-labem-kauzy-a-problemy-komunalni-politiky-16234
  3. Hospodářská kriminalita v Ústeckém kraji – přehled a statistiky
    Ministerstvo vnitra ČR, výroční zpráva 2023
    https://www.mvcr.cz/statistiky/hospodarska-kriminalita-2023.aspx
  4. Most a kauzy manipulací s veřejnými zakázkami
    iRozhlas, 2019
    https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/korupce-most-verejne-zakazky_1908120645_kro
  5. ÚOOZ: Politický vliv brzdí vyšetřování hospodářské kriminality
    Česká televize, Události, 2022
    https://www.ceskatelevize.cz/porady/udalosti/322874-hospodarska-kriminalita-politicky-vliv/
  6. Klientelismus a korupce v komunální politice – analýza Transparency International
    Transparency International ČR, 2021
    https://transparency.cz/analyzy/klientelismus-a-korupce-v-komunalni-politice/
  7. Důsledky korupce na rozvoj regionů – případ Ústecký kraj
    Český rozhlas Plus, 2020
    https://plus.rozhlas.cz/korupce-a-jeji-dusledky-na-regionalni-rozvoj-v-usteckem-kraji-8451304

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz