Hlavní obsah
Politika

Babišova vláda zdraží taxi a rozvoz jídla, ale všichni budou umět česky

Foto: Pixabay

S tím, jak se blíží nástup vlády majitele Agrofertu Andreje Babiše, národ s nadšením očekává, jak už bude zase líp. Snad ocení i to, že donutí kurýry mluvit česky. Akorát se za stovku přes půl Prahy už nesvezou.

Článek

„Zavedeme povinnost pro řidiče taxislužeb prokazovat znalost českého jazyka a sjednotíme požadavky na řidiče taxislužeb a přepravních platforem tak, aby splňovali jasně stanovené profesní a kvalifikační podmínky, zaručující bezpečnou a kvalitní službu pro cestující,“ hlásá programové prohlášení přicházející vlády hnutí ANO a jejich koaličních partnerů.

Na první pohled by si někdo mohl myslet, že Andrejko myslí na blaho občanů, kteří si chtějí mít možnost v taxíku probrat aktuální politické dění nebo vyzvat řidiče k souboji ve slovní kopané. Také při rozvozu jídla není od věci si s kurýrem popovídat o počasí nebo oblíbeném sportovním klubu.

Práce, co nikdo nechce dělat

Ti, kdo alespoň párkrát služeb rozvozu jídla nebo takzvaných sdílených taxislužeb, vědí, kudy běží zajíc. Potkat při využívání těchto služeb minimálně v Praze rodilého Čecha je zhruba tak stejně pravděpodobné jako to, že Babiš prodá Agrofert a peníze věnuje na umoření státního dluhu.

V Praze, stejně jako v řadě evropských metropolí, tento typ práce vykonávají hlavně cizinci, často třeba z Ukrajiny, ale i z mnohem vzdálenějších krajů. Může to být třeba tím, že prostě je to jednoduchý způsob, jak si dokáží vydělat nějaké peníze. Stačí mít mobil, kde aplikace prakticky veškerou práci včetně navigace udělá sama. Tito lidé často nevydělávají mnoho a stávají se spíš dělníky kapitalismu – součástmi platforem, které stojí hlavně na levné práci.

Možná se Babiš při psaní programového prohlášení inspiroval u fanoušků SPD, tedy jeho koaličního partnera. Obdiv k této straně mají národovci, kteří si rádi stěžují na cokoliv, co vypadá jinak než to, na co jsou zvyklí ve své lokální nálevně. V jejich představách totiž tady cizinci nemají co dělat anebo mají mluvit Česky, přes to nejede vlak.

Píše mýt nebo mít?

V situaci, kdy začnou úřady při vydávání taxikářských licencí zkoušet třeba Kazachy z vyjmenovaných po M, nastane úplně jednoduchá věc. Všechny tyto služby budou výrazně, až násobně dražší, protože se tím všichni cizinci prakticky vyřadí. Poptávka tak najednou bude výrazně vyšší než nabídka. Stačí si porovnat, kolik stojí klasické taxislužby a tyto platformy. Stejně tak skoro nikdo z rodilých Čechů nebude rozvážet pizzu a vydělávat asi 50 Kč za hodinu. Ale zas všichni budou mluvit česky.

Dost zářným příkladem hodně naštvaného Čecha je jakýsi pán ze sociální sítě X nazývající sám sebe Středoevropan, který kvůli tomu, že se nedokázal domluvit s kurýrem, kterého si objednal přes aplikaci, co mu doslova ukazuje, jak kurýr přijede k nějaké restauraci, vezme tam jídlo a odveze ho k němu domů. Jazyková bariéra mu zřejmě zabránila porozumět slovu kurýr nebo pizza.

Nikdo rozhodně neodpírá právo pánů z budoucí vlády odhlasovat si, co jim přijde vhodné, ale lid jim za to asi moc nepoděkuje. Možná jim je to ale jedno, protože tyhle služby stejně využívají hlavně „zpovykaní Pražáci“ a ti ANO zas tak moc nevolí.

Anketa

Mají taxikáři a kurýři povinně mluvit česky?
Každopádně ANO
0 %
Je mi to jedno, chci levné taxi
100 %
Musí umět vyjmenovaná slova, přes to nejede vlak
0 %
Celkem hlasovali 2 čtenáři.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz