Hlavní obsah

Polsko buduje „superměsto“ větší než Londýn. Může se inspirovat i Ostravsko?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Obrázek vytvoření umělou inteligencí DALL-E

Polsko přichází s jedním z nejambicióznějších plánů  – spojit 41 měst v Horním Slezsku do obří metropole, která rozlohou překoná Londýn, měla sjednotit dopravu, ekonomiku a rozvoj. Je to jen polský sen, nebo i šance pro Česko?

Článek

Polské superměsto a ostravská inspirace: Můžeme to zkusit taky?

Představte si, že místo desítek menších měst máte jednu obří metropoli. Takovou, která je větší než Londýn nebo Řím a přitom není jen jedním městem, ale celým propojeným systémem. Polsko se rozhodlo, že přesně něco takového vytvoří – projekt Metropolis GZM má spojit města jako Katovice, GliwiceSosnowiec do jediné superaglomerační jednotky. Dva miliony obyvatel, více než 2 500 km² a sen, který Poláci začínají proměňovat v realitu. Ekonomicky by toto superměsto mělo mít HDP podobné například Barceloně nebo Miláně, tedy městům, která patří k těm nejbohatším v Evropě.

Jak to dělají Poláci?

Metropolis GZM je příklad toho, jak může regionální spolupráce přerůst do něčeho opravdu velkého. Cílem není „vymazat“ jednotlivá města, ale spojit je tam, kde to dává smysl – doprava, daně, investice.

Každé město si zachová svou identitusamosprávu, ale zároveň se lépe plánuje, efektivněji investuje a třeba i levněji cestuje. A Poláci už ukázali, že to myslí vážně: mají jednotné jízdenky, elektrické autobusyspolečné rozvojové strategie.

Podle starosty Katovic Marcina Krupy je to příležitost vytvořit něco, co bude sloužit všem obyvatelům, ať už bydlí v centru Katovic nebo na předměstí Gliwic. A když vidíte první výsledky, je jasné, že to není jen další megalomanský plán, ale docela dobře promyšlený krok k moderní evropské metropoli.

Rychlotrať Ostrava–Katovice

Jedním z projektů, který by mohl tento region ještě více propojit, je plánovaná vysokorychlostní trať mezi OstravouKatovicemi. Tato spojka by měla umožnit cestu mezi centrem OstravyKatovicemi za pouhých 30 minut.

To není jen o rychlosti – trať by mohla vytvořit nové příležitosti pro pracovní trhkulturní spolupráci. Propojením těchto měst by se otevřel větší přeshraniční region, který by ekonomicky i společensky mohl konkurovat některým západoevropským centrům.

Jak by vypadala taková ,,ostravská aglomerace"?

Teď si představme Ostravu a okolní města – Havířov, Frýdek-Místek, Karvinou, možná i Třinec. Co by se stalo, kdyby se tenhle region spojil podobným způsobem?

Výsledkem by byla aglomerace o 900 tisících obyvatel, což je podobné jako Marseille nebo Neapol. Rozlohou by to odpovídalo Barceloně a ekonomický výkon regionu, který už teď tvoří 11 % českého HDP, by mohl šlapat na paty evropským centrům jako Lyon nebo Birmingham.

Proč to stojí za úvahu i u nás

Abych ale nebyl úplně pesimistický – Poláci ukazují, že s dobrým plánem to jde. Pokud bychom dokázali změnit způsob myšlení a trochu víc přemýšleli kolektivně, mohli bychom vytvořit něco, co by Ostravsko zviditelnilo nejen na české, ale i na evropské mapě. Snad bude spolupráce na krajské úrovni fungovat, i když se to s vytvořením superaglomerace jako je Metropolis GZM, pravděpodobně srovnávat nedá. Možná to není otázka dneška, ale za pár let? Kdo ví.

Moravskoslezský kraj už totiž umí jednotně fungovat v oblasti dopravy, kde například dobře funguje Koordinátor krajské dopravy. Otázkou ale je, jestli by pro region nebylo přínosnější skutečně vytvořit aglomeraci, která by měla širší dopad a mohla by přinést větší ekonomické a sociální benefity.

Zajímavé je, že širší propojení měst a regionů by Ostravsku mohlo přinést větší užitek než stávající krajská spolupráce. Pokud by se města dokázala skutečně spojit a plánovat společně, mohlo by to znamenat lepší investice, silnější dopravu a lepší přístup k evropským fondům nebo podnikatelským příležitostem.

Propojený region by měl víc váhy při jednání s vládou nebo v evropských projektech, a to by znamenalo větší šance na financování velkých projektů. Navíc by to regionu mohlo pomoci stát se konkurenceschopnějším na evropské úrovni, což by přitáhlo nové investory a odborníky.

Samozřejmě to není jednoduché a pořád bychom se museli vypořádat s lokálními rivalitami a rozdílnými zájmy jednotlivých měst. Ale pokud bychom to zvládli, mohlo by to být pro Ostravsko obrovský krok vpřed.

Takže je otázka – je to pro nás výzva, nebo příliš velký krok mimo naše možnosti?

Anketa

Co si myslíte o vytvoření propojené aglomerace na Ostravsku?
Skvělý nápad, který by mohl region pozvednout.
33,3 %
Zajímavý, ale v Česku těžko realizovatelný.
0 %
Nesmysl – stačí krajská spolupráce
66,7 %
Nejsem si jistý
0 %
Celkem hlasovali 3 čtenáři.

Zdroje

Webové stránky polské veřejnoprávní televizní stanice TVP: Poland Daily News: Poland aims to create new ‚supercity bigger than London and Rome‘

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz