Hlavní obsah
Finance

Můj plat je 50.000,- Kč. Mám si dojít pro sociální dávku?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Money-2180330_1920.jpg?uselang=cs

Nedávno mě zaujal článek na Seznamu, který reflektoval zneužívání sociálních dávek. Článek u mě vzbudil takovou zvědavost, že jsem musel vyzkoušet kalkulačku pro výpočet nároku na sociální dávku.

Článek

Úvodem musím sdělit, že můj plat je 50.000,- Kč hrubého měsíčně. V čistém se jedná o částku zhruba 42.000,- Kč. S manželkou máme dvě děti, kdy ona je nyní na rodičovské dovolené, na které pobírá 10.000,- Kč měsíčně. Je třeba dodat, že žijeme v menším pronajatém bytě v jednom nejmenovaném krajském městě, které má více než 100.000 obyvatel. Zde máme náklady na bydlení v celkové výši přes 18.000,- Kč.

Co se týče celkového příjmu v rodinném rozpočtu, nemyslím si, že se jedná o zrovna vysokou částku. Přesto jsme schopni zajistit si základní potřeby (bydlení, strava) a pokrýt další výdaje (auto, škola, oblečení, kroužky apod.) a zároveň si můžeme nějakou částku i ušetřit. Nemám pocit, že bychom strádali, avšak to neznamená, že si výdaje nehlídáme. Naopak. Na stránce výdajů kontrolujeme veškerou položku.

Ze zvědavosti jsem na stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí zadal do kalkulačky veškeré naše příjmy a výdaje a přitom jsem s údivem zjistil, že máme nárok na příspěvek na bydlení ve výši 2.400,- Kč.

V okamžiku se u mě objevila myšlenka, že bych zašel na úřad a zažádal si o dávku. Pro běžnou rodinu se dvěma dětmi je 28.800,- Kč ročně slušná částka. Na druhou stranu, my nežijeme v bídě. Za bídu nepovažuji skutečnost, že letošní ani příští rok nepojedeme např. na dovolenou, nebo že si nekoupíme značkové oblečení a nebudeme utrácet za věci, které vlastně tolik nepotřebujeme. Kdybychom měli problémy s placením základních potřeb, tak bych nad dávkou uvažoval, avšak v současné době nevidím jediný důvod, proč bychom ji měli pobírat. Myslím si, že sociální dávky by měly být určeny pro osoby, které opravdu žijí v bídě a nejsou schopni si zajistit základní potřeby.

Možná bychom se mohli zamyslet nad tím, zda není náš sociální systém příliš štědrý.

Zdroj kalkulačky: https://www.mpsv.cz/web/prispevek/orientacni-vypocet-prispevku-na-bydleni

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám