Hlavní obsah
Věda

Jiří Zahrádka přibližuje opery Janáčkových nadějí a zklamání

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Markéta Stulírová/FF MU

Jiří Zahrádka působí na Ústavu hudební vědy FF MU a je také kurátorem janáčkovských sbírek Oddělení dějin hudby Moravského zemského muzea. Janáčkův život i dílo studuje přes pětadvacet let – představil ho v řadě článků.

Kniha je druhým svazkem série, která představí kompletní Janáčkovo hudebně-dramatické dílo. Spolu s operami odkrývá ve fragmentech i skladatelův osobní život, v případě Osudu provázaný se smrtí dcery Olgy a následným poblouzněním Camillou Urválkovou.

Článek

Když před dvaceti lety obhajoval Jiří Zahrádka disertaci ke genezi Janáčkovy opery Výlety páně Broučkovy, netušil, že se mu stane skvělým východiskem pro vytvoření obsáhlé monografie. K „Broučkovi“ přibyl Osud a vznikla publikace Osud a Výlety páně Broučkovy. Opery Janáčkových nadějí a zklamání, v níž autor představuje dvě pozoruhodné, dosud opomíjené opery.

Disertační práce přitom byla pro Zahrádku pouhým základem. „Musel jsem se vrátit na začátek a vše zpracovat jinak, vše překontrolovat a srovnat. Janáček na Broučkovi spolupracoval s mnoha libretisty – Mačkem, Jankem, Gellnerem, Mahenem, Maxem Brodem, ale nepřijal od nich vše. Kdybych vše zpracovával teprve nyní, trvala by mi příprava mnohem déle,“ upřesnil Zahrádka.

Knihu Osud a Výlety páně Broučkovy psal Zahrádka necelého půl roku. Autorův přístup k přípravě svazku byl, stejně jako u prvního dílu věnovaného Její pastorkyni netypický v tom, že vycházel a priori z pramenů a teprve poté text konfrontoval s literaturou. Jako kurátor janáčkovských sbírek tak opět zúročil svůj vhled do skladatelova materiálu, o který už přes pětadvacet let pečuje v Oddělení dějin hudby Moravského zemského muzea. „Pramenů k operám Osud a Výlety páně Broučkovy se zachovalo přes dva a půl tisíce, včetně korespondence, zápisníků, poznámek či mnoha návrhů a verzí libret, čerpal jsem i ze soudních spisů nebo smluv,“ uvedl Zahrádka. Připomeňme, že za předchozí výpravnou knihu Pravdu, první věcí pravdu, ne krásu. Příběh Janáčkovy Její pastorkyně získal Zahrádka britskou cenu Presto Music Awards 2022 v kategorii Kniha roku.

Zatímco pro Janáčka byl Masaryk nejvyšší morální autoritou, Masaryk se o Janáčka nezajímal, měl ,svého‘ Bedřicha Smetanu.
Jiří Zahrádka

Obálka knihy Osud a Výlety páně Broučkovy zachycuje výřez fotografie Měsíčanek. Jedná se o archivní snímek z premiéry opery Výlety páně Broučkovy, která se konala roku 1920 v Národním divadle v Praze. Tento záběr doplnil a částečně také předurčil výtvarný koncept knihy, laděný do modrého odstínu. Grafické prvky a symbolické vizuální zkratky v knize odkazují k souhvězdím a noční obloze.

K nejzajímavějším snímkům v publikaci patří fotografie ze skleněných negativů ateliéru Langhans, dále například foto pořízené u příležitosti zahájení první výstavy Spolku výtvarných umělců moravských. „Snímek je z 15. května 1907, vznikl v zahradě Besedního domu v Hodoníně. Je zde usměvavý Janáček v kloboučku a spolu s ním velmi dobrá společnost: spisovatel Alois Mrštík, sochař Franta Úprka, malíř Alois Kalvoda a další,“ zmínil Zahrádka. Pozoruhodný, a ne příliš známý je i snímek T. G. Masaryka z roku 1919 pořízený v Atelieru J. F. Langhans. „Zatímco pro Janáčka byl Masaryk nejvyšší morální autoritou, Masaryk se o Janáčka nezajímal, měl ,svého‘ Bedřicha Smetanu,“ podotkl Zahrádka. Na úpravě snímků a jejich postprodukci Zahrádka spolupracoval s fotografem Karlem Ponešem a studiem Fotografiks, které se specializuje na digitální tisk fotografií a digitalizaci pramenů. Důležitá pro autora byla také spolupráce s grafičkou Barbarou Zemčík. „Opět vytvořila vynikající grafický návrh celé knihy a zpracovala sazbu,“ dodal Zahrádka.

Také po obsahové stránce kniha přináší dosud nezveřejněné poznatky. „Mnoho věcí se dosud přehlíželo. Pro mne bylo například překvapující, když jsem našel v Janáčkově zápisníku z roku 1904 poznámky o tom, jak je to s nápěvky mluvy, jak je skladatel užívá či neužívá. Janáček tvrdil, že nepoužívá nápěvky mluvy, ač se k nim přitom hlásí jako k výchozí metodě své kompoziční práce. Byl toho názoru, že je nelze ,krást‘, protože vzít cizí nápěv by bylo jako ,nemíti vlastní krve, citu, vlastního tělesného i duševního života‘. V kompozici tak užívá své vlastní nápěvky mluvy.“

Spolu s Janáčkovými operami odkrývá Zahrádka ve fragmentech i skladatelův osobní život, v případě Osudu provázaný se smrtí dcery Olgy a následným poblouzněním Camillou Urválkovou. „U Janáčka to nejde oddělit, je to podstata jeho díla. Janáčkův život je s jeho tvorbou propleten. Je tomu tak u Osudu, Broučka i dalších děl. Když například v roce 1917 uvažoval o rozvodu, to bylo období spojené se vztahem s Gabrielou Horvátovou, začal komponovat na námět Tolstého dramatu operu Živá mrtvola, zabývající se do značné míry rodinnými vztahy. Jeho životní peripetie s jeho tvorbou souvisejí. Janáček nic v životě nenapsal na objednávku. Vždy tvořil kvůli tomu, že měl vnitřní potřebu něco sdělit, protože to tak cítil – a proto tak dlouho hledal libreta,“ doplnil autor.

Do roku 2028, kdy uplyne 100 let od smrti Leoše Janáčka, zamýšlí Jiří Zahrádka vydat kompletní řadu monografií k Janáčkově hudebně-dramatickému dílu. Zatímco Její pastorkyně vyšla před dvěma lety v samostatném svazku, další díla již budou v monografiích po dvou. „Pastorkyně vyšla samostatně, protože její historie je velmi složitá a pro Janáčka tato opera znamenala hledání nového tvaru. Další opery už tak bohatou historii nemají, Janáčkova cesta k nim byla přímočařejší, i když zrovna v případě Osudu a Výletů páně Broučkových jsou cesty k jejich vzniku a uvedení také dost spletité,“ poznamenal Zahrádka.

Foto: Osud a Výlety páně Broučkovy

Kniha obsahuje i ne příliš známý snímek T. G. Masaryka z roku 1919 pořízený v Atelieru J. F. Langhans.

V psaní monografií se Zahrádka rozhodl pokračovat právě díky kladnému přijetí Její pastorkyně. „Věděl jsem, že nechci pojednat devět Janáčkových oper v devíti samostatných knihách, protože zatímco třeba k Broučkovi máme 1 700 dopisů, k poslední opeře Z mrtvému domu je jich už jen dvacet. Současně jsem nechtěl dělat hudební analýzu oper, tu nechávám stranou a zaměřuji se na genezi, okolnosti vzniku a prvního uvedení v širších souvislostech a na specifické problémy jednotlivých oper – kompoziční, instrumentální a další. Zároveň se snažím o přístupnost a čtivost textu a hodně času věnuji i výběru doprovodného obrazového materiálu,“ podotkl Zahrádka.

Aktuálně Jiří Zahrádka pracuje na dalším svazku věnovaném operám Káťa Kabanová a Příhody lišky Bystroušky, jehož vydání je plánováno na rok 2025. „V roce 2027 pak vyjde Věc Makropulos a Z mrtvého domu a v roce 2028 se vrátíme na začátek, kdy vyjde Šárka a Počátek románu,“ dodal autor.

Článek vznikl pro web Filozofické fakulty Masarykovy univerzity a autorem je Markéta Stulírová.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:
Leoš Janáček

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz