Článek
Mnoho lidí se snaží nakoupit letenky za co možná nejvýhodnější cenu. Za roky takového pozorování už vzniklo hned několik teorií o tom, kdy se letenky vyplatí kupovat a jak při jejich nákupu postupovat. Většina z nich ale neplatí.
Nejrozšířenější teorií se stalo tvrzení, že letecké společnosti skrze cookies sledují, jak často sledujeme ceny letenek do určité destinace, a podle toho nám stanovují aktuální cenu. Už jen to, že si to lidé připustí, ovlivňuje jejich nákupní myšlení. Jen si to představte na konkrétní situaci.
Cena letenek náhle klesla. V tu chvíli je před námi otázka, zda letenku koupit, protože levnější už nebude, nebo zda ještě počkat, protože cena bude i nadále klesat. V momentě, kdy se cena opět zvedne, mají lidé tendenci letenku koupit, protože se bojí, aby pak za ni neutratili víc, než by museli. Jenže hned po nákupu cena letenky spadne řádově i o desítky procent. Člověk má pak pocit, že prohloupil.
Tak to ale vůbec není. Letecké společnosti rozhodně nesledují, na jaké letenky se díváme a nestanovuje nám podle toho cenu. To potvrdil i technologický ředitel českého vyhledávače letenek Stanislav Krocman. Taková cenotvorba spojená s preferencí každého jednotlivého potenciálního zákazníka by letecké společnosti přišla na víc peněz, než o kolik by tím mohli zvýšit svůj zisk. A už z tohoto principu je jasné, že se to leteckým společnostem nevyplatí. Navíc by to na evropském trhu bylo nezákonné.
Jedna věc ale skutečně platí. Cena letenek se v čase proměňuje. Mnohdy to může být i z hodiny na hodinu, z minuty na minuty. Nemá to ale nic společného s konkrétním zákazníkem, nýbrž jako proměnná do výpočtu ceny letenky vstupuje hned několik faktorů. Stoupne-li například cena paliva, je logické, že cena letenek půjde nahoru. To samé platí pro pronájem runwaye či terminálu. Problém nastává v oblasti obsazenosti letadla. Tam totiž nejsme dopředu schopni odhadnout, jak se který prodejce zachová.
Když je na konkrétní let prodáno málo letenek, člověk by hádal, že s blížícím se datem bude cena klesat, aby aerolinka zaplnila letadlo do posledního místa. Nemusí tomu ale tak být. Nejčastějším schématem aerolinek na krátké a středně dlouhé lety je nadsazení ceny na jejím počátku, kdy se prodá značné množství vstupenek. Teprve pak v určitý časový moment dojde k dočasnému zlevnění ceny letenek, aby se letadlo zaplnilo z co největší části. Následně pak cena pomalu stoupá až téměř na úroveň počáteční ceny. V posledních dnech před odletem cena prakticky vystřelí do enormních výšin. Kdo totiž shání letadlo na poslední chvíli, je schopen zaplatit i mnohem vyšší sumy.
Každý stát má svá specifika, ale obecně se dá říci, že letenky do zemí Evropské unie se vyplatí nakupovat zhruba 10 týdnů před odletem, vzdálenější evropské země přibližně 18 týdnů před odletem. Čím dále letíme, tím je lepší vstupenky koupit dříve. Například do USA se jako vhodná doba na nákup vstupenek uvádí i termín deset měsíců před odletem.
Porozumět cenotvorbě letenek není vůbec nic jednoduchého. Nezáleží to totiž pouze na proměnných, které do výpočtu vstupují, ale i na zemi, ze které si letenky kupuje. A to už nám to pak komplikuje tak, že je lepší se spolehnout na vlastní úsudek a koupit si letenku za takovou cenu, jakou jsme ochotni akceptovat.
Zpracováno na základě: