Hlavní obsah
Jídlo a pití

Fenomén Starbucks: Nabídka předražené kávy, přesto celosvětový hit

Foto: Jéshoots / Creative Commons / pexels.com

Síť kaváren Starbucks je rozšířena po celém světě. Mnoho poboček má i na našem území. Za 50 let své existence se stal Starbucks celosvětovým fenoménem. Nejde ale jen o předraženou kávu?

Článek

Psal se rok 1971, kdy v americkém Seattlu vznikla první pobočka kavárny, kterou dnes znají lidé po celém světě. Nikdo tenkrát neměl ani tušení, jaký hit se ze sítě kaváren Starbucks stane. Dnes nalezneme na světě přes 30 tisíc kaváren s tímto logem. Typickou kávu si navíc můžete vychutnat v 80 zemích světa. Zákazníci samozřejmě ocení to, že ať si ji dáte kdekoli na světě, dostanete to, na co jste doma zvyklí.

Postupem času začala kavárna nabízet i slané a sladké pečivo, aby vyhověla potřebách svých návštěvníků. Ke kávě si tak můžete zakousnout sladké koláče či muffiny, dorty, ale také sendviče a wrapy. Pro milovníky zdravého životního stylu je tu k dispozici i salátová zóna a jogurty.

Káva ale zůstává tím, co na Starbucks táhne nejvíce. V posledních letech se i v rámci přípravy kávy objevují sezónní nabídky. Ty jsou mezi zákazníky velmi oblíbené, mohou je však využít jen v rámci omezeného časového období roku. Mezi nejoblíbenější sezónní nabídky patří takzvané pumpkin days, kde skoro všechno chutná po dýních. Starbucks si hraje s kombinacemi kávy, dýně a dalších ingrediencí jako například vanilka. Můžete si dát i ledové dýňové kafe a spoustu dalších unikátních příchutí.

Jenže Starbucks pro mnoho běžných občanů není ani tolik o kávě, jako o ceně. Mnoho z nás si může kávu v tomto řetězci vychutnat jen sporadicky, protože cena je doslova přemrštěná. Cena standardního espressa začíná kolem 70 korun, cena standardního latté bez příchutě je od 105 korun. Za příchutě si připlatíme další desítky korun. Stejné je to s ledovými kávami. I tady se naše peněženky budou rychle vyprazdňovat.

Starbucks je i předmětem mnoha kontroverzí. Společnost byla již několikrát kritizována za to, že plýtvá vodou. Podle deníku The Guardian vypotřebovaly pobočky Starbucks denně tolik vody, která by stačila pro dva miliony obyvatel státu Namibie. A to je nařčení z roku 2008, kdy měl Starbucks mnohem méně poboček, než má v součanosti.

Propírá se i mnohdy monopolistické chování Starbucksu jakožto největšího obchodního řetězce, který prodává kávu. Podle těchto nařčení Starbucks zneužíval své postavení dominantního prodejce.

Dnes se Starbucks tváří jako zodpovědný obchodník, který dbá na udržitelnost životního prostředí a snaží se podnikat ekologicky. To samozřejmě neváhá propagovat i na svých webových stránkách. Je pravdou, že už po nějaký čas Starbucks a jeho řetězec žádný takovýto skandál neprovázel.

To nic nemění na tom, že přestože se jedná o takto velkého prodejce, je cena jeho kávy pro spoustu z nás absolutně nedostupná. Za zkoušku to určitě stojí, dát si ho můžeme i při nějakých speciálních příležitostech, ale pro běžnou konzumaci kávy je to hodně předražená neřest.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz