Hlavní obsah
Názory a úvahy

MHD v Praze zdarma: Možné to je, ale kdo by se chtěl mačkat v přeplněné a špinavé tramvaji

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pawel L. / Creative Commons / pexels.com

V souvislosti s tím, že některá města zavedla od loňského roku ve svých městech městskou hromadnou dopravu zdarma, je třeba se ptát, zda by byl takový krok vhodný i v našem hlavním městě.

Článek

Pocházím z Kolína, což je okresní město ve Středočeském kraji asi 60 kilometrů od Prahy. I v mém rodném městě byla od 1. ledna 2023 zrušena povinnost kupovat si jednorázovou či časovou jízdenku k používání dopravních prostředků městské hromadné dopravy. Celý rok tak Kolíňáci jezdili autobusy zcela zdarma. A město to ani nestálo tolik peněz. Celkové náklady na provoz městské hromadné dopravy se totiž v tomto městě ročně vyšplhaly ke 40 milionům korun. Ze zakoupených jízdenek se ale vybralo pouze kolem 10 či 11 milionů korun. Město si tak za oněch 10 či 11 milionů korun navíc mohlo dovolit autobusy zdarma pro všechny obyvatele Kolína i návštěvníky města.

Mohli bychom ale mít zdarma i dopravu v našem hlavním městě? Existuje řada argumentů, které tuto možnost připouštějí. Na druhou stranu je tu i mnoho negativ, která nemůžeme přehlížet.

Mezi jednoznačné benefity jízdného zdarma patří úspory za administrativu a snížení mzdových nákladů. Není nutné zaměstnávat revizory, protože kontroly v takovém případě postrádají smysl. Uspoří se na i vydávání karet zvaných Lítačka, a i na provizích vyplácených prodejcům z prodeje jednorázových jízdenek a dalších kupónů, stejně tak odpadne potřeba pořizování a provozování odbavovacího systému. Příznivci MHD zdarma vidí ještě jeden benefit, který se ale netýká pouze dopravního podniku. Pokud bude jízdné zdarma, lidé budou jezdit méně automobily a sníží se tak uhlíková stopa, kterou za sebou nechávají. Z praxe a zkušeností v jiných velkých městech Evropy ale víme, že snížení cest automobily je v takovém případě jen minimální.

Mezi problémy, které s sebou poskytnutí této služby zdarma může přinést, pak patří přetíženost jednotlivých linek. S jízdným zdarma lidé určitě začnou městskou hromadnou dopravou jezdit častěji, což může vést k tomu, že v autobusem, tramvajích či metru nebude k hnutí. Tím pádem dojde k rychlejšímu opotřebování strojů a ke zvýšení potřeby jejich oprav, což bude stát další peníze. Lidé, kteří jsou dnes z dopravního podniku zvyklí na určitou úroveň kvality, nebudou spokojeni se stavem služby po zavedení jízdného zdarma. Úroveň půjde jednoznačně dolů.

Navíc není možné zavést dopravu zdarma pouze pro Pražany tak, aby jízdné museli hradit pouze turisté. Nabízí se samozřejmě možnost kontrol průkazů totožnosti kvůli zjištění místa trvalého bydliště. K tomu by ale opět byli potřeba revizoři a spousta Pražanů má v Praze pouze přechodné bydliště nebo do Prahy dojíždí za prací. Stejně tak je nemožné zpoplatnit jízdné pouze pro cizince.

Pokud by byla v Praze městská hromadná doprava zdarma, znamenalo by to pro město větší výdaje, než jaké jsou na veřejnou dopravu vynakládány dnes. Úroveň služeb by šla však razantně dolů. I přestože by někdo jízdné zdarma jako takovou sociální dávku uvítal, ve velkoměstě, jako je Praha, je však návratnost takového projektu nulová.

Zpracováno na základě:

a vlastního názoru

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz