Hlavní obsah
Cestování

Nejdelší autobusová linka v historii: Cestující trávili v autobuse i více než 100 dní

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Sultan Raimosan / Creative Commons / pexels.com

Ilustrační foto

Dnes je v módě cestování letadlem. Za pár hodin jsme doslova všude na světě. Jenže dříve lidé preferovali zejména autobusovou dopravu a na nejdelší lince světa mohli strávit i více než 100 dní. Dnes už si to neumíme ani představit.

Článek

Letecká přeprava existuje už desítky let, ale teprve v poslední době ji lidé využívají k masivnímu turismu. A není se čemu divit. Je to nejpohodlnější a nejrychlejší způsob, jak se dostat z jednoho místa na druhé, pokud se tedy jedná o větší vzdálenosti, které nejsme schopni zdolat autem, vlakem nebo autobusem.

V minulosti ale lidé na dálkové trasy volili především vlak nebo autobus. Zejména autobusy pak na pravidelných linkách zdolávaly převratné vzdálenosti. Nejdelší autobusová linka v historii pak začala jezdit v roce 1957. A tato linka vydržela v provozu téměř 20 let. V jednom směru přitom zdolávala více než 16 tisíc kilometrů. Výchozím bodem byl totiž anglický Londýn a cílovou stanicí byla indická Kalkata.

Cesta neměla pevně stanovenou dobu příjezdu do svého cíle. Záleželo totiž na mnoha okolnostech jako bylo například počasí, kontroly na hranicích i dopravní situace. Přibližně však cesta trvala 50 dnů, někdy i více. Za celou dobu provozu této linky si cestující mohli koupit jízdenku z Londýna do Kalkaty v ceně mezi 85 až 145 librami. V ceně byla navíc nejen doprava, ale i ubytování a strava.

Lidé se ale na takto dlouho trasu vydávali spíše za poznáním, než že by byl jejich primárním cílem Londýn nebo Kalkata. A právě tomu byl autobus i přizpůsoben. Jeho horní část byla vyhlídkovou plošinou, ze které si cestující mohli za pěkného počasí cestu vychutnat i s pohledy do okolní krajiny. V dolní části pak byla pro cestující připravena lůžka včetně malé kuchyňky, kde bylo možné si ohřát jídlo. Mimo jiné byla v autobuse i čítárna a večer se zde mnohdy konaly večírky.

Trasa autobusu vedla z ostrovů na kontinentální Evropu, kde se projíždělo Belgií, pak Německem a Rakouskem východně na Balkán. Pak se pokračovalo přes Turecko, Írán, Afghánistán a Pákistán. V Kalkatě autobusová linka končila. Konečnou však toto město bylo pouze do roku 1968.

S rozvojem cestování byla linka na konci 60. let rozšířena a Kalkata se stala pouze zastávkou. Autobus pak pokračoval dál až do Austrálie, kde svou jízdu končil v Sydney. Doba, kterou lidé museli v autobuse strávit se tak protáhla na neuvěřitelných 132 dnů. Nová linka Londýn-Sydney však fungovala jen pár let a nakonec byla úplně zrušena.

Nebylo to z důvodu nezájmu o tento druh cestování. Mohlo za to především stoupající napětí mezi Indií a Pákistánem a revoluce v Íránu. Autobusová společnost provozující tuto linku už nemohla svým cestujícím zajistit takové bezpečí, jaké její zákaznici očekávali.

Přestože linka byla zrušena téměř před 50 lety, zatím se nenašla žádná jiná, která by ji překonala. V dnešní době létání už o takové zájezdy totiž není přílišný zájem.

Zpracováno na základě:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz