Hlavní obsah
Názory a úvahy

Nesnáším Vánoce, tak mi s nimi dejte pokoj. Už na začátku listopadu jich byly plné obchody

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Snapwire / Creative Commons / pexels.com

Zdá se mi, že každý rok začínají Vánoce o trochu dříve. Sotva se člověk naděje, přehoupne se říjen v listopad a všude už je vánoční výzdoba. Není to už trochu přehnané? Z Vánoc se stává komerční kýč.

Článek

Kde jsou ty časy, kdy teprve s adventem přicházelo do obchodů vánoční zboží a začínaly hrát vánoční písně. Člověk šel na procházku a cítil příjemnou vůni sněhu ve vzduchu a v dálce melodii známých koled. Všechno bylo takové přirozené. To, co se ale s Vánocemi děje teď, mi je úplně znechutilo. Sotva odejdou poslední teplé dny a skončí říjen, v supermarketech se všechno rozzáří kýčovitou vánoční výzdobou.

Šel jsem na začátku listopadu na běžný nákup potravin a za tu dobu jsem v supermarketu napočítal tři vánoční stromy pokryté umělým sněhem se zářícími ozdobičkami. Zboží už je ve speciálním vánočních baleních a lidé nakupují dárky. Snad jen ty koledy tomu chybí. Ty se mi naštěstí k nakupování zatím nikdo neodvážil pustit. Nechal bych tam totiž košík i s nákupem a utekl pryč.

Vánoce nepatří k mým oblíbeným svátkům. Neberu je jako čas na setkání s rodinou, kdy si všichni v klidu povídají a chodí na procházky. To už dávno ne. Je to pro mě období stresu, kdy musím veškerý svůj volný čas věnovat vybírání vhodných vánočních dárků, úklidu domácnosti a zejména pak návštěvám širokého příbuzenstva, kdy musím v mnohdy příšerných podmínkách ujet za den i stovky kilometrů svým vozem z jedné strany republiky na druhou a ještě ten den se zase vrátit zpět.

Nemám čas na to si sednout a v klidu si o něčem povídat. Myslím na to, co všechno ještě musím stihnout oběhat a objezdit. A to jen z povinnosti. Každý den jsem někde jinde a nemohu si užít ty nejhezčí chvíle s těmi, na kterých mi opravdu záleží a s nimiž jsem nejradši. Na Vánoce se tak vůbec netěším.

Není totiž důležité, zda se rodina sejde zrovna na Vánoce. Pokud má člověk někoho rád, sejde se s ním tím spíš mimo Vánoce, aby takové setkání nemělo ten kýčovitý podtext. Dávat svým rodičům či dětem na Vánoce dárky? Zrovna v ten jeden určený vánoční den? Já svou rodinu miluji, takže jim budu dělat radost po celý rok. Nejen na Vánoce. Děti slibují, že budou zase po celý rok hodné, že se budou učit a budou mluvit slušně. Sotva si ale rozbalí dárky, vše se vrací do zajetých kolejí, kde to vydrží až do dalšího prosince.

Radost by si lidé měli dělat průběžně. Po celý rok. Od toho jsme lidé, přátelé, rodina. Vánoce jsou jen o shonu, stresu a dřině. Jsou dnes veskrze komerčním svátkem, na kterém se snaží všichni obchodníci jen vydělat. Lidé nakoupí drahé dárky, protože je svým příbuzným musejí dát právě na Štědrý den. Jakmile je po Vánocích, obchody začnou zlevňovat o desítky procent, protože všichni již nakoupili právě na tyto svátky.

Nemám rád tyhle komerční Vánoce a už teď, v listopadu, vidím všude připomínku toho, že se zase další blíží. Že už za měsíc budu v tom stresu a shonu, ze kterého jsem se první polovinu roku vzpamatovával. Opravdu za to moc děkuji a přeji krásné Vánoce.

Zpracováno na základě vlastních pocitů a zkušeností.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz