Hlavní obsah
Lidé a společnost

Nový most na Výtoni bude zkázou cenné architektonické památky a navždy změní panorama Prahy

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Alena Tučímová / Wikipedia Commons / CC BY-SA 4.0

Železniční most s panoramatem Prahy

Nekonečné dohady o tom, co se železničním mostem na pražské Výtoni zřejmě spějí ke konci. Město tak pravděpodobně přijde o cennou památku. Pro železnici to bude sice praktičtější, Praha už ale nebude stejná.

Článek

Železniční most na Výtoni, kterému se říká také Vyšehradský železniční most, byl postaven už za dob Rakousko-Uherské monarchie v době vlády Františka Josefa I. Dokončen byl v roce 1872. Nedlouho na to ale Prahu postihly rozsáhlé záplavy, které jeho pilíře silně podemlely, a uvažovalo se o tom, že bude muset být most nahrazen novým mostem. I tehdy se ale kvůli zachování původní stavby rozhodli pouze pro rekonstrukci.

Rekonstrukce mostu v roce 1901 sice zcela změnila jeho vzhled, most jako takový a jeho základy však zůstaly zachovány. V té době také došlo k tomu, že z původního jednokolejného mostu se stal most dvoukolejný. A dnes stojíme před podobným problémem. Kvůli husté železniční dopravě je potřeba, aby se z mostu, který má dvě koleje, stal trojkolejný most.

A k tomu je Výtoňský železniční most v dezolátním a doslova havarijním stavu. Přestože má koleje dvě, je zakázáno, aby se na něm vyskytovaly dva vlaky zároveň. Vlak, který přes most projíždí, musí navíc zpomalit a po celou dobu jízdy po mostě nepřekročit maximální povolenou rychlost 20 kilometrů v hodině. To samo už o jeho stavu něco vypovídá.

Je ale skutečně nutné most zbořit a postavit úplně nový? Vždyť není přece nic jednoduššího než most, který už stojí, opravit, případně rozšířit, aby mohl fungovat i nadále. Přeci jen byla stavba v roce 2004 prohlášena za nemovitou kulturní památky, jejíž součástí je jak samotný most, tak klenutý viadukt spolu s přemostěním směrem k bývalé železniční stanici Praha-Vyšehrad.

Zbouráním původního a stavbou nového mostu bychom přišli o chráněnou architektonickou památku starou více než 150 let. Některé mostní oblouky jsou totiž ještě stále původní. A to by byla nevyčíslitelná škoda.

V nekonečných debatách, zda most pouze opravit, nebo jej zbourat a postavit nový, zatím vítězí ta razantnější varianta. Vybudovat most zcela nový. Hotové už jsou i návrhy, čeká se pouze na případné připomínky. Autorka návrhu mostu tvrdí, že se nová podoba mostu většině lidí líbí a že kritici jsou jen moc slyšet. Tady ale nejde o to, zda se návrh líbí nebo ne. Jde o ochranu toho, co tu vybudovaly generace před námi. Změna pražského panoramatu totiž bude nevratná.

Most by měl rozhodně zůstat a k žádnému bourání by dojít nemělo. Ozvalo se dokonce i UNESCO, které žádá, aby Praha tento most nebourala, protože je jeho nedílnou součástí. Ať se ale město rozhodne jakkoli, jedno je jisté. S pracemi na dezolátním mostě by se mělo začít okamžitě, neboť jeho stav je doslova tristní. Cesta přes most se kvůli omezené rychlosti navíc nekonečně prodlužuje a železniční spojení mezi jedním a druhým břehem Vltavy se značně komplikuje.

Zpracováno na základě:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz