Článek
Železniční most na Výtoni, kterému se říká také Vyšehradský železniční most, byl postaven už za dob Rakousko-Uherské monarchie v době vlády Františka Josefa I. Dokončen byl v roce 1872. Nedlouho na to ale Prahu postihly rozsáhlé záplavy, které jeho pilíře silně podemlely, a uvažovalo se o tom, že bude muset být most nahrazen novým mostem. I tehdy se ale kvůli zachování původní stavby rozhodli pouze pro rekonstrukci.
Rekonstrukce mostu v roce 1901 sice zcela změnila jeho vzhled, most jako takový a jeho základy však zůstaly zachovány. V té době také došlo k tomu, že z původního jednokolejného mostu se stal most dvoukolejný. A dnes stojíme před podobným problémem. Kvůli husté železniční dopravě je potřeba, aby se z mostu, který má dvě koleje, stal trojkolejný most.
A k tomu je Výtoňský železniční most v dezolátním a doslova havarijním stavu. Přestože má koleje dvě, je zakázáno, aby se na něm vyskytovaly dva vlaky zároveň. Vlak, který přes most projíždí, musí navíc zpomalit a po celou dobu jízdy po mostě nepřekročit maximální povolenou rychlost 20 kilometrů v hodině. To samo už o jeho stavu něco vypovídá.
Je ale skutečně nutné most zbořit a postavit úplně nový? Vždyť není přece nic jednoduššího než most, který už stojí, opravit, případně rozšířit, aby mohl fungovat i nadále. Přeci jen byla stavba v roce 2004 prohlášena za nemovitou kulturní památky, jejíž součástí je jak samotný most, tak klenutý viadukt spolu s přemostěním směrem k bývalé železniční stanici Praha-Vyšehrad.
Zbouráním původního a stavbou nového mostu bychom přišli o chráněnou architektonickou památku starou více než 150 let. Některé mostní oblouky jsou totiž ještě stále původní. A to by byla nevyčíslitelná škoda.
V nekonečných debatách, zda most pouze opravit, nebo jej zbourat a postavit nový, zatím vítězí ta razantnější varianta. Vybudovat most zcela nový. Hotové už jsou i návrhy, čeká se pouze na případné připomínky. Autorka návrhu mostu tvrdí, že se nová podoba mostu většině lidí líbí a že kritici jsou jen moc slyšet. Tady ale nejde o to, zda se návrh líbí nebo ne. Jde o ochranu toho, co tu vybudovaly generace před námi. Změna pražského panoramatu totiž bude nevratná.
Most by měl rozhodně zůstat a k žádnému bourání by dojít nemělo. Ozvalo se dokonce i UNESCO, které žádá, aby Praha tento most nebourala, protože je jeho nedílnou součástí. Ať se ale město rozhodne jakkoli, jedno je jisté. S pracemi na dezolátním mostě by se mělo začít okamžitě, neboť jeho stav je doslova tristní. Cesta přes most se kvůli omezené rychlosti navíc nekonečně prodlužuje a železniční spojení mezi jedním a druhým břehem Vltavy se značně komplikuje.
Zpracováno na základě: