Hlavní obsah
Lidé a společnost

Unikátní rotační výtah je jediný na světě. Přesouvá lodě mezi kanály s převýšením desítek metrů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Gernot Keller / Wikipedia Commons / CC BY-SA 3.0

Výtah používáme běžně pro zdolání mnoha pater na úřadu nebo v panelovém či činžovním domě. Slyšeli jste ale už o rotačním výtahu, který přesouvá lodě a propojuje tím průplavy? Existuje jediný svého druhu na světě.

Článek

Unikátní rotační výtah, který se nachází ve Skotsku u města Falkirk, nese oficiální název Falkirk Wheel, ale česky se mu často říká Falkirkské kolo. Jiný takový ve světě nanajdeme, a tak se na něj sjíždějí podívat turisté z celé Británie i návštěvníci z cizích zemí, kteří se nacházejí poblíž této rarity, přestože výtah slouží výhradně pro lodě.

Výtah má dvě vany, do nichž se vejde přibližně 600 tun vody. Archimédův zákon zajišťuje, že jsou obě vany vždy vyvážené. Díky vodě se tedy nemusí přesouvat vždy dvě lodi o stejné nebo podobné hmotnosti. Jejich váha může být diametrálně odlišná, případně jej lze využít pro přemístění pouze jedné lodi. Takto lze přemístit lodě z jednoho průplavu do druhého a umožnit tak propustnost lodní dopravy z Edinburghu do Glasgow.

Foto: AndiW / Wikipedia Commons / volné dílo

Falkirkské kolo

Výtah se otočí o 180 stupňů a tím přemístí lodě za pouhých pět minut. Přitom musí zdolat převýšení 24 metrů. Je však nejrychlejším možným způsobem, jak se dostat lodí z jednoho města do druhého.

Slavnostní otevření jediného rotačního výtahu tohoto typu na světě se konalo v roce 2002 za přítomnosti tehdejší britské královny Alžběty II. Již krátce po svém otevření byla tato stavba uznána za skotskou technickou památku národního významu.

Falkirkské kolo však není prvním způsobem, jak se zde dostat z jednoho kanálu do druhého. Místní měli možnost se přesouvat mezi kanály za pomoci 11 zdymadel, přes které lodě proplouvaly až do roku 1933. Následně byly odstraněny v návaznosti na plánovanou stavbu rotačního výtahu, která se měla uskutečnit již na konci 30. let. Nakonec k ní ale nedošlo. Splavnost kanálů mezi sebou tak nebyla lodím umožněna prakticky 70 let. Stavba technicky náročného výtahu byla zahájena až v roce 1963 a dokončena byla až po 39 letech. Důvodem pozastavení prací byl zejména nedostatek finančních prostředků na dostavbu výtahu.

Foto: Marsupium Photography / Wikipedia Commons / CC BY 2.0

Vrchní část Falkirkského kola

Přestože se jedná o světovou raritu, mohli bychom říci, že jeden podobný výtah na světě existuje. Najdeme ho také ve Velké Británii na jejím severozápadě. Říká se mu Andertonský lodní výtah. Vznikl z podobných důvodu jako Falkirkské kolo, ale zde jeho komory pracují na trochu jiném principu. Jedna komora vždy klesá a druhá stoupá.

Nutno podotknout, že Andertonský lodní výtah je mnohem starší než ten ve Falkirku. Postaven byl již v roce 1875 a taktéž nahradil původní zdymadla. V průběhu svého provozu byl však na začátku 20. století rekonstruován a fungoval až do roku 1983, kdy byl kvůli svému havarijnímu stavu nevhodný k provozu. Ve stejném roce, jako bylo do provozu uvedeno Falkirkské kolo, byl i znovu otevřen Andertonský výtah po rozsáhlé rekonstrukci. Dnes je tedy znovu také používán ke svému původnímu účelu.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz