Článek
Karel Hynek Mácha, všestranný umělec a jeden z nejslavnějších básníků 19. století. Jen těžko by si někdo ještě na začátku devadesátých let dokázal představit, že jeho jméno by mohlo být zneužito k zištným důvodům. My vás dnes o tom ale přesvědčíme.
V roce 1996 vyšlo již třetí pokračování knižní ságy Čas hradů v Čechách autorů Myslivečka, Koubové a Vrbenské. V této knize byl uveřejněn údajně autentický dopis Karla Hynka Máchy jeho příteli Eduardovi. V dopise Mácha popisuje, jak byl na hradě Houska, kde přespával a oné noci se dostal do jiného časoprostoru.
Podle Máchových slov v dopise byl přenesen do velkého města, které připomínalo peklo. Jenže, jak Mácha tímto peklem prochází, začíná město poznávat. Z dopisu nakonec jasně vyplyne, že se Karel Hynek Mácha nachází v Praze. Nikoli však v jeho době, nýbrž v roce 2006. Dopis obsahuje básnické popisy dnešních všedních pražských reálií tak, jak by je asi popsal básník 19. století.
Tramvaje jsou zde popisovány jako Dantovy ďábelsky chechtající se měchy s očima ohnivýma, které polykají a pak zase vyplivují lidi. Taky je zde popsána Praha plná odpadků a Máchovo setkání s dívkou, která má za pasem něco jako walkmana a k tomu sluchátka v uších.
Z údajně autentického dopisu Karla Hynka Máchy, který věrně zachycuje básnický obraz Prahy 21. století, byla senzace. Dopisem se inspiroval i reportér Stanislav Motl, který na hradě Houska natáčel několik svých reportáží, kde se snažil přijít na to, kudy Karel Hynek Mácha prošel do jiného časoprostoru. Používal k tomu přesné citace z tohoto dopisu.
Jak senzace rostla, nikdo nepředpokládal, že ve faktografické a seriózní knize Čas hradů v Čechách mohla být nějaká lež. Začínaly se ale hemžit dotazy na autory knihy, aby Máchův dopis, ze kterého čerpají, zveřejnili. Teprve tehdy doktorka Koubová přiznala, že dopis Karla Hynka Máchy příteli Eduardovi je to jediné, co je v knize vymyšlené.
Bohužel tím zcela znevážila hodnotu celého jejich společného díla, zároveň tím přiznala obrovský podvod na čtenáře se záměrem získat vymyšleným textem popularitu a finanční prostředky. Je smutné, že se někdo k takovému způsobu jednání uchýlí z těchto materiálních důvodů.
Dnes již tedy víme, že dopis je fikcí a podvrhem a že Karel Hynek Mácha časem nikdy skutečně necestoval. Bylo ale hezké si tuto možnost alespoň na chvilku připustit. Kdo by přece nechtěl potkat tohoto slavného básníka v moderní Praze na jeho výletu. Sledovat však reportéra, jak se snaží jít v Máchových stopách, dnes již může působit trochu komicky, když víme, že sleduje zcela smyšlený dopis z pera autorů knihy. Tak snad nám něco podobného nepřichystají další autoři odborné literatury.