Hlavní obsah
Obchod a průmysl

Zmenšení balení výrobku je možností jak zdražit, aniž by to zákazník poznal

Foto: Gustavo Fring / Creative Commons / Pexels.com

Ceny výrobků v současnosti raketovou rychlostí rostou. Zdražuje se prakticky vše. Že ne? Všimli jste si snad výrobku, který se nezdražuje? Pokud ano, porovnejte velikost jeho balení dříve a dnes. Dost možná budete překvapeni.

Článek

Když stoupají ceny výrobků, máme tendenci hledat levnější alternativu. Někdo tuto alternativu upřednostní před kvalitou, jiný je ale ochotný si připlatit, pokud kvalita zůstane na stejné úrovni. Pokud ale cena zůstává stejná, tak přeci není co řešit. Zůstáváme věrni oblíbenému produktu či oblíbené značce. Ale co když nás výrobce klame?

Za poslední roky se objevilo velké množství výrobců, kteří se tolik bojí ztráty své klientely případným zdražením svých výrobků, že cenu výrobku drží uměle na stejné úrovni. I tak nám ale dokážou dané zboží zdražit a mnohdy si toho ani nevšimneme.

Zmenšování balení se stalo způsobem, jak provést nenápadné, ale mnohdy i výrazné zdražení, aniž by zákazník pojal podezření, že došlo ke zdražení výrobku. Takové chování výrobce je ale považováno za nečestné. Pokud je totiž zákazník zvyklý nakupovat balení v určité velikosti, ani jej nenapadne, že by mohlo ke zmenšení dojít. U mnoha výrobků to nemusí být na balení ani patrné, viz bramborové chipsy v baleních nafouknutých vzduchem.

Foto: Matheus Cenali / Creative Commons / Pexels.com

Výrobce by tak měl vhodnou formou zákazníka o zmenšení balení informovat, nebo by na zmenšení měl alespoň poukázat. Ve většině případů se tak neděje. Mnohdy je zmenšení balení dokonce doprovázeno i menším zdražením produktu. V takovém případě dochází k tzv. dvojitému zdražení.

My jsme pro vás vybrali známe produkty, které za poslední roky prošly zmenšením balení a pokusíme se vám při nezměněné ceně ukázat, jak takové skryté zdražení, kterému se odborně říká smrskflace, anglicky shrinkflation, ovlivní peněženku zákazníka.

Své balení zmenšily například Bohemia Chips. Nejprve to bylo z 85 gramů na 77 gramů a v roce 2019 dokonce na 70 gramů. U velkého balení bylo zmenšení ještě znatelnější. Nejprve šlo o zmenšení ze 160 na 150 gramů, následně ubylo dalších 10 gramů.

Nápoj Coca-Cola od roku 2017 neseženete v lahvích o obsahu 2 litry. Místo této varianty se vyrábí lahve o velikost 1,75 litru. U čokolád Figaro při prvním zmenšování ze 100 gramové tabulky na 90 gramovou došlo i úspoře nákladů výrobce snížením obsahu kakaa ve výrobku ze 45 % na 43 %. I toto je možnost, jak nenápadně zdražit.

No a když je řeč o zdražení formou náhrady či snížení obsahu některé suroviny, ze které se výrobek vyrábí, nejde určitě jen o potraviny. Dochází k tomu i u alkoholu. Fernet například snížil během poslední deseti let obsah alkoholu ze 40 % na 38 % u výrobku Fernet Stock a z 30 % na 27 % u výrobku Fernet Stock Citrus. A zmenšuje se i pivo. Některé plechovky jsou už jen 400 ml.

Jar snížil své balení velmi znatelně, a to z 500 ml nádoby na 400 ml. Došlo tedy ke zmenšení objemu výrobku o 20 %.

Foto: Pixabay / Creative Commons / Pexels.com

Sušenka Deli prošla jedním z nejvýraznějších zmenšení, které se na našem trhu událo. Původní velikost Deli XXL byla 53 g. V roce 2014 se toto balení zmenšilo na 46 g a před pěti lety dokonce jen na 35 g. Stejně tak bonboniéry značky Orion ztratily kolem roku 2015 velké procento své váhy.

A jak se takové zmenšování projeví na našich financích si ukážeme na příkladu brambůrek Bohemia Chips a sušenek Deli. K porovnání použijeme současné ceny (dle aktuálních cen společnosti Tesco) a nebudeme brát na zřetel běžné zdražování, jde nám pouze o to skryté.

Malé balení Bohemia Chips za současnou cenu 37,90 Kč v původní velikosti 85 gramů vychází cenově na 44,60 Kč za 100 g, zmenšená 77 g varianta pak na 49,20 Kč za 100 g a současná 70 g verze na 54,10 Kč. Jeden kilogram bramborových lupínků nás v malém balení vyjde na 541 Kč, což je samo o sobě neuvěřitelné číslo za kilogram brambor. Navíc se tímto skrytým zdražováním zvedla cena téměř o 10 Kč za 100 g, celkově o 95 Kč za kilogram.

Sušenka Deli nyní stojí 14,90 Kč. Nejprve vážila 53 gramů, což odpovídá 28,10 Kč za 100 gramů, po prvním zmenšení na 46 g to vychází na 32,40 Kč a v současné 35 g variantě stojí 42,60 Kč. Skryté zdražení v absolutní hodnotě dělá 145 Kč za kilogram, v procentuálním vyjádření je to ještě víc překvapivé. Cena sušenky Deli stoupla skrytým zdražováním o 51,6 %. A to je už je alarmující.

Nenechte se tedy oklamat a sledujte vždy velikost balení, které kupujete. U některých typů zboží to může být nápadné na první pohled, ale jsou i taková, kde nemáme šanci to poznat pouhým okem.

Přijde vám skryté zdražování formou zmenšování balení fér?

Zpracováno na základě srovnání velikosti balení portálu skrblik.cz

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz