Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Hodinu jedu, dvě hodiny nabíjím, vozím zbytečnou váhu. To je ekologie plug-in hybridů

Foto: Freepik

Jsou plug-in hybridy kompromisem mezi elektromobilem i spalovákem? Ne, jsou tím nejhorším řešením, jaké mohlo vzniknout.

Článek

Na papíře vypadají plug-in hybridy jako skvělá věc. Mají baterii, elektromotor a umožní ujet i desítky kilometrů čistě na elektřinu. Třeba ve městě a jeho okolí. Když je ale potřeba jet dále, mají k dispozici i klasický spalovací motor a nádrž s benzínem. Takže lze s takovým autem cestovat stovky i tisíce kilometrů bez nabíjení. Stačí jen zastavit na benzince.

Teoreticky to vypadá jako skvělá věc, která by autu umožnila jezdit čistě, bez emisí ve městech a zároveň by neexistoval problém s dobíjením na delších trasách. Bohužel, realita je od teorie na hony vzdálená. A plug-in hybridy se ukazují jako to nejhorší, co mohlo ve světě automobilismu vzniknout.

Nepoužitelná elektřina

Začneme elektřinou. Papírové hodnoty dojezdu jsou na běžné kratší dojíždění slušné. Auto dokáže čistě na elektřinu v pohodě ujet desítky kilometrů (a když energie dojde, zůstává benzín). Taková jízda sice může být ekologická, ale už není příliš ekonomická. Plug-in hybridy „žerou“ v čistě elektrickém režimu poměrně dost, což z nich dělá zcela nesmyslnou volbu.

A není to jediný problém. Když elektřina dojde, je třeba ji dodat. Bohužel plug-in hybridy nepodporují rychlonabíjení. Co to v praxi znamená? Pokud si myslíte, že zastavíte na půl hodiny u obchodu a načerpáte si ze stojanu dalších pár desítek kilometrů elektrického dojezdu, jste na omylu. Plug-in hybridy se nabíjejí pouze pomalu. Takže za tu půl hodinku získáte tak 10 kilometrů. K čemu to potom je?

Podivně nastavený spalovák

V plug-in hybridech najdeme také spalovací motor a benzinovou nádrž. Na první pohled dobrá zpráva, pro delší dojezdy. To ale jenom v ideálním případě. Tyhle auta fungují tak, že spalovací motor málokdy funguje jen sám za sebe. Někdy je jeho výkon používaný třeba i na dobíjení akumulátoru, což zbytečně zvyšuje jeho spotřebu. Kromě toho, nádrže u plug-in hybridů také nepatří k největším, takže delší trasa v kombinaci s vysokou spotřebou znamená nutnost častějších zastávek na tankování, bohužel.

Ach, ta váha

Hlavní podíl váhy u elektromobilů mají elektromotory a akumulátor. U spalovacího auta je to motor, veškerá technika převodovky a nádrž. A u plug-in hybridu? Ano, tam je obojí. Akumulátor, elektromotor, spalovací motor, převodovka, nádrž. A to všechno se musí dát při každé jízdě do pohybu. Není se čemu divit, že spotřeby takových aut z logiky věci nebývají nijak optimální.

Při jízdě čistě na elektřinu tak musíme vézt veškerou techniku spalovacího motoru + palivo v nádrži. Při jízdě se spalovacím motorem zase taháme v tu chvíli nevyužité elektromotory a akumulátory. Má to smysl?

Značky jsou, tak o co jde?

Vrcholem pokrytectví je označovat plug-in hybridy za ekologické a dát jim značky EL. Papírově dle WLTP sice vyhovuje, ale v praxi může řidič jezdit klidně celý rok na benzín, spálit ho víc než klasický spalovák, a přesto využívat výhod značek, které ho řadí do kategorie elektrických aut. Nesmysl na entou.

Anketa

Jaké máte auto?
Se spalovacím motorem
88,7 %
Plug-in hybrid
4,8 %
Elektromobil
2,6 %
Jiné
3,9 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 4189 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz