Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Plug-in hybridy nejsou k ničemu? Odmítnutí obecně oblíbených omylů o jejich provozu

Foto: Freepik

Na domovské stránce Seznamu se objevil článek z různých pohledů přesvědčující, že plug-in hybridy jsou úplně k ničemu. Co tomu článku vytknout? Úplně všechno.

Článek

Není potřeba dlouze vymýšlet odkud začít, protože článek Hodinu jedu, dvě hodiny nabíjím, vozím zbytečnou váhu. To je ekologie plug-in hybridů blafuje od začátku do konce. Proberu tedy postupně jednu nepravdu po druhé, nejdříve ale s dovolením uvedu krátký popis způsobu, jakým se s nepravdami vypořádám.

Oblíbenou technikou pro šíření nepravd je v lepším případě míchání jablek s hruškami, v tom horším případě se jablka míchají s baobaby nebo s lekníny. Abychom předešli srovnávání například dvou a půl tunového SUV plug-in hybridu s úsporným klasickým vozem nebo s úsporným elektromobilem, pro účely tohoto článku budu pracovat s trojicí vozů Hyundai Ioniq, a to v provedení s klasickým hybridním pohonem, s plug-in hybridním pohonem a za třetí s vozem Ioniq ve variantě čistého elektromobilu. Je velmi ojedinělé, aby byl jeden model automobilu nabízen ve všech třech uvedených variantách, ale automobilce Hyundai se to v případě vozu Ioniq před časem povedlo (jde o model vyráběný od roku 2017 do roku 2022). Varianty vozu Hyundai Ioniq můžeme proto s výhodou použít pro relevantní srovnávání vlastností plug-in hybridu s ostatními typy pohonu.

A nyní již postupně k zavádějícím tvrzením z problematického článku.

1) Vysoká spotřeba v elektrickém režimu

Plug-in hybridy „žerou“ v čistě elektrickém režimu poměrně dost, což z nich dělá zcela nesmyslnou volbu.

Reakce: V testu zveřejněném v fDrive naměřili při čistě elektrické jízdě vozu Ioniq plug-in hybrid spotřebu 13,8 kWh/100 km. Přesně to odpovídá výrobcem uváděnému údaji i pro čistě elektrickou verzi tohoto vozu. Proč také ne - jde o stejný model vozu s přibližně stejnou hmotností (1551 a 1575 kg), jen s různě výkonnými elektromotory (50 kW a 100 kW) a kapacitami baterií (8,9 kWh a 38,3 kWh).

2) Problémem je pomalé nabíjení

Plug-in hybridy se nabíjejí pouze pomalu. Takže za tu půl hodinku získáte tak 10 kilometrů. K čemu to potom je?

Reakce: Přesně k tomu, k čemu je plug-in hybrid určen. K ekologickému provozu v podmínkách, které umožňují pravidelné dobíjení vozu, ideálně v noci v garáži. Myšlenka zastavovat se s takovým vozem během cesty u veřejných nabíječek má podobnou logiku jako například používat vrtací kladivo na zatloukání hřebíků.

3) Dobíjení baterie spalovacím motorem zvyšuje spotřebu

Tyhle auta fungují tak, že spalovací motor málokdy funguje jen sám za sebe. Někdy je jeho výkon používaný třeba i na dobíjení akumulátoru, což zbytečně zvyšuje jeho spotřebu.

Reakce: Ano, „tyhle auta“ skutečně používají spalovací motor k dobíjení akumulátoru, ale z přesně opačného důvodu - ke snížení spotřeby. V hybridním režimu provozu totiž plug-in hybridy fungují stejně jako jakýkoliv hybrid, baterii tedy používají ke snižování spotřeby spalovacího motoru.

4) Malý objem nádrže, časté tankování

Nádrže u plug-in hybridů také nepatří k největším, takže delší trasa v kombinaci s vysokou spotřebou znamená nutnost častějších zastávek na tankování.

Reakce: Hyundai Ioniq plug-in hybrid má nádrž o objemu 43 l, takže při plném natankování nádrže i nabití baterie ukazuje palubní počítač kombinovaný dojezd přes 1000 km. Vzhledem ke spotřebě spalovacího motoru tohoto vozu jde o realistický údaj.

5) Vysoká hmotnost

Ach, ta váha. Při jízdě čistě na elektřinu tak musíme vézt veškerou techniku spalovacího motoru + palivo v nádrži. Při jízdě se spalovacím motorem zase taháme v tu chvíli nevyužité elektromotory a akumulátory. Má to smysl?

Reakce: Pohotovostní hmotnost vozu Ioniq v provedení hybrid, plug-in hybrid a EV je v tomto pořadí postupně 1467, 1551 a 1575 kg. Plug-in hybrid varianta modelu Ioniq je tedy o 84 kg těžší než jeho běžné hybridní provedení, a o 24 kg lehčí než jeho plně elektrická verze.

6) Neekologické používání plug-in hybridů

Vrcholem pokrytectví je označovat plug-in hybridy za ekologické a dát jim značky EL. Papírově dle WLTP sice vyhovuje, ale v praxi může řidič jezdit klidně celý rok na benzín, spálit ho víc než klasický spalovák, a přesto využívat výhod značek, které ho řadí do kategorie elektrických aut. Nesmysl na entou.

Reakce: Pokud někdo používá plug-in hybrid jako „klasický spalovák“, utratil zbytečně spoustu peněz za nákup plug-in hybridu. Bylo by to hloupé rozhodnutí, protože jaké jsou výhody EL značky v českém prostředí? Plug-in hybridy mají slevu na dálniční známku, a o jiných výhodách nevím (Praha se rozhodla zrušit parkovací výhody pro EL značky).

Škoda, že si autor nedal práci s delším článkem - jistě existuje celá řada dalších obecně oblíbených omylů ohledně plug-in hybridů. Věřím tomu, že mýty o těchto vozech, podobně jako o elektromobilech, šíří především lidé, kteří s provozem těchto vozů nemají vůbec žádnou zkušenost. V opačném případě by to bylo horší - šlo by o vědomé šíření dezinformací, což v prostředí českých webů také není nic výjimečného.

Použité zdroje:

Další údaje jsou převzaty z oficiálních hodnot udávaných výrobcem vozu Ioniq.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz