Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Jezdím víc, než je povoleno. Znám svůj tachometr, tak pokutu nedostanu

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Freepik

Překračování maximální povolené rychlosti je nejenom nebezpečné. Je tu i riziko pokuty. Málokdo ale ví, že jet o pár kilometrů rychleji, je vlastně legální.

Článek

Je úplně jedno, jestli mluvíme o padesátce v obci, devadesátce mimo obec, nebo sto třicítce na dálnici. To vše jsou maximální povolené rychlosti na našich silnicích – pokud není dopravními značkami provedena nějaká individuální úprava rychlosti. Z hlediska bezpečnosti i vyhnutí se pokutě je nutné tyto limity dodržovat.

Více, než se má

Málokdo je v provozu opravdu tak odpovědný, aby během jízdy držel na tachometru přesně danou, povolenou rychlost. Stačí se občas projet na našich silnicích a je zcela jasné, že málokdo daný limit dodržuje. Řidiči prostě spoléhají na to, že policie v daném úseku zrovna měřit nebude. A také spoléhají na to, že případnou krizovou situaci zvládnou i přes rychlejší jízdu.

Tachometry versus realita

Rychleji se však dá jet, aniž byste cokoliv porušili. Stačí jenom vědět, jak přesně ukazuje váš tachometr. Rychlost na něm ukázaná může být zcela jiná než ta reálná. Pochopitelně každé auto je jiné a nelze univerzálně říct, o kolik, který tachometr ukazuje více.

Že ale auta ukazují větší rychlost, než je skutečná, je běžnou věcí. A není to závada, ale spíše vlastnost. Každý tachometr je vyráběn s určitou tolerancí. Právě proto, aby bylo stoprocentně zaručeno, že reálná rychlost bude vždy nižší (nebo v krajním případě stejná), než kolik ukazuje číslo na přístrojové desce. Řidiči se díky této toleranci prostě nemohou vymlouvat na to, že jim auto jezdí rychleji než ukazuje.

Jezdím rychleji

Mám vypozorováno, že můj tachometr má odchylku zhruba 4 kilometry v hodině. V praxi to znamená, že když mi ukazuje hodnotu 94 km/h, jedu přesně devadesátkou. Při nastavování tempomatu na maximální povolenou rychlost proto volím vždy o 4 km/h více. A vím, že jsem přesně na dovoleném limitu.

Ověřit si to, není nic složitého. Existují silniční radary, které řidičům ukazují rychlost. Existují různé GPS navigace, na které se lze v přesnosti také spolehnout. Čas od času se lze nechat dobrovolně změřit i na různých bezpečnostně-preventivních akcích, které pořádá policie.

Co je správné?

Jaká rychlost je tedy správná? Má dodržovat to, co ukazuje tachometr, nebo spoléhat na reálnou rychlost? Pokud budeme spoléhat na náš tachometr a na devadesátce pojedeme tak, aby nám ukazoval 90 km/h, pojedeme reálně o něco méně. Lépe tak zapadneme do provozu, mezi ostatní auta. Také reálnou nižší rychlostí prospějeme spotřebě a v případě problémů budeme mít nižší brzdnou dráhu, či více času na reakci.

V případě že poznáme odchylku našeho tachometru, pojedeme přesně na rychlostním limitu, který je povolen. Z hlediska předpisů nejde o vůbec nic špatného. Jen se často setkáme s tím, že budeme dojíždět auta, která pojedou pomaleji – právě kvůli tachometrové odchylce.

Anketa

Znáte odchylku svého tachometru?
Ano, znám
92,9 %
Ne, neznám
7,1 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 1091 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz