Hlavní obsah

Když kasa, tak jen samoobslužná. Nechci mít zkažený den od nevrlé pokladní

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Freepik

Samoobslužné kasy jsou dar z nebes. Nemusím čekat ve frontách, a navíc mi nezkazí den nepříjemná pokladní.

Článek

Mnozí tvrdí, že samoobslužnou kasu nevyužívají z principu. Říkají, že nejsou zaměstnanci obchodu, aby si zboží museli sami markovat. No, prosím. V první řadě by mě zajímalo, kdo jim v obchodě dává zboží do košíku, když nechtějí dělat práci za ostatní. Nebo je snad tohle něco jiného? No, nechme to být a pojďme s naším nákupem dál – až k samotné kase.

Buď ke klasické pokladně, kterých je otevřených vždy jen pár a fronty jsou u nich dlouhé, nebo k samoobslužné, kde jedou všechny, fronty jsou minimální nebo žádné, a hlavně – člověk má jistotu, že u nich nenarazí na nerudný personál.

Když vás to nebaví, proč tu jste?

Znáte někoho, kdo je každý den v práci rád? Já ne. I když mám zaměstnání, které jsem vždycky chtěl dělat, na plat si nestěžuji, mám dobrého šéfa a na firmě mi záleží, jsou prostě dny, kdy mě to tam vyloženě štve. Jsou dny, kdy bych tam nejradši vůbec nešel. A díky firemním benefitům, jako je pružná pracovní doba, sick days nebo možnost vzít si neplacené volno, tam v některé dny skutečně nechodím. Ale když už i přes špatnou náladu do práce jdu, chovám se tak, aby nikdo nepoznal, co se mi odehrává v hlavě.

Firma, ředitel, můj šéf, zákazníci ani kolegové nejsou zvědaví na to, že dneska nemám svůj den. To je jen moje věc. Své negativní nálady nemám co přenášet na ostatní. A to by mělo platit v jakémkoliv zaměstnání. Pokladní nevyjímaje. Pokud se svým nákupem dorazím ke kase, kde sedí nevrlá zaměstnankyně, která mi dává najevo, že jsem její padesátý otravný zákazník, rozhodně mi to radost neudělá.

Hele, já za to nemůžu

Je mi srdečně jedno, jestli tě naštval tvůj manžel nebo jestli tě zlobí tvoje děti. Ne, nezajímá mě, že si na tebe zasednul šéf, že jsi na desátém přesčasu nebo že se výše tvé mzdy blíží almužně. Tohle není moje starost. Je to tvoje věc a vyřeš si ji sama. Já jsem tvůj zákazník, ty mi máš namarkovat zboží a chovat se ke mně tak, jak ti nařizuje pracovní smlouva a interní zaměstnanecký kodex.

Jestli máš chuť se vším seknout, tak to udělej. Ale nevylévej si svou zlost na mě pohledy, úšklebky a arogancí. Nikdo tě přece u té kasy ani doma nedrží. Klidně se sbal a začni žít lepší život. A pokud nechceš, nedávej mi okatě najevo, jak blbý život máš. Mě to nezajímá.

Mám na výběr

Stejně jako máš na výběr ty, mám na výběr i já. Zatímco ty ses rozhodla přenášet svou zlobu a naštvanost na mě, já se rozhodl ji neakceptovat a vyhnout se ti. Nemám problém prohodit pár slov s milou pokladní, zažít pohodový lidský kontakt. Ale když nemůžu, nediv se, že se klasické pokladně vyhnu. Radši půjdu se svým velkým nákupem k samoobslužné kase. Nenechám si tebou kazit den a navíc, nebudu zbytečně čekat ve frontě. S těmi, co se dobrovolně chtějí nechat naštvat tebou, nerudnou pokladní.

Pro a proti

Samoobslužné pokladny v obchodě mají několik výhod, které přitahují jak zákazníky, tak obchodníky. Mezi hlavní výhody patří rychlost a pohodlí, které poskytují. Zákazníci s menším počtem položek mohou rychleji projít nákupním procesem, aniž by museli čekat ve frontách na tradiční pokladny. Tento systém zároveň umožňuje zákazníkům větší kontrolu nad jejich nákupem, protože si mohou sami naskenovat a zaplatit své zboží, což pro ně představuje více flexibility a soukromí. Z obchodního hlediska samoobslužné pokladny snižují náklady na personál a mohou zvýšit efektivitu provozu, protože jeden pracovník může dohlížet na několik samoobslužných pokladen najednou. To umožňuje obchodům obsloužit více zákazníků, zvláště v rušných časech.

Na druhou stranu mají samoobslužné pokladny i své nevýhody. Pro mnoho zákazníků může být používání technologie stresující, zejména pokud nejsou zvyklí na tento druh interakce nebo pokud pokladny nefungují bezchybně. Technické problémy, jako jsou chyby při skenování zboží nebo potíže s platbou, mohou vést k frustraci a zdržení. Dalším problémem je, že u samoobslužných pokladen může docházet k vyšší míře chyb při zadávání položek, což může vést k neúmyslnému krádežím nebo nepřesnostem při placení. Pro obchodníky to znamená riziko vyšších ztrát kvůli těmto chybám.

Nevýhodou je také absence lidské interakce, kterou někteří zákazníci preferují. Mnozí lidé oceňují možnost mluvit s pokladními, získat pomoc nebo vyřešit jakékoli problémy přímo na místě. U samoobslužných pokladen tato možnost často chybí, což může snižovat zákaznickou spokojenost, zvláště u starších lidí nebo těch, kteří nejsou tak zdatní v používání technologií. Obchodníci tedy musí zvážit, zda se samoobslužné pokladny vyplatí i s těmito potenciálními problémy, a zajistit, že budou zákazníkům nabízet alternativy.

Anketa

Využíváte samoobslužných pokladen v obchodě?
Ano, vždy a pravidelně
50 %
Nárazově je využívám
0 %
Ne, nevyužívám je vůbec
50 %
Celkem hlasovali 2 čtenáři.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz