Hlavní obsah

„On už fakt neví, kolik by za pivo chtěl,“ komentovali hosté cenu točeného

Foto: Freepik

Sedíme v hospůdce a od vedlejšího stolu slyšíme nářky na cenu piva, která je podle nás úplně normální.

Článek

Kolik má stát pivo? Tahle otázka nemá, ani nikdy nebude mít, odpověď. Záleží přece na lokalitě, značce, typu piva, nákladech a marži pivovaru, marži hospodského i na tom, s jakou péčí ho umí načepovat. Proměnných je tam prostě hrozně moc a jestli někdo vykřikuje moudra o tom, že točené pivo by mělo stát maximálně 35 korun, ťukám si na čelo. Jestli na ně někdo nemá, ať na ně do hospody nechodí. Pokud vím, lahváče v obchoďáku v akci pořád prodávají a dá se tak jeden půllitr bez problémů pořídit do 15 korun – a to mluvím o té horní hranici.

Jdeme na jedno

S partou přátel tam chodíme. Ne úplně pravidelně, ale čas od času prostě vyrazíme: posedíme, dáme pár piv, pobavíme se. Máme oblíbený podnik, nic na našich zvycích neměníme. Chodíme tam i proto, že nám vyhovuje jak kvalita, tak chuť, značka a nakonec i cena piva. Mnozí by možná namítli, že je to až moc, ale pro nás je 60 korun v pořádku v porovnání s tím, co a jak dostáváme. Akceptujeme tedy tuhle cenu a nemáme s ní problém.

Pravda, jak tam chodíme roky, postupně pozorujeme, jak se cena piva průběžně zvyšuje. A jestli za to mohou energie, pivovar, náklady hostinského, nebo jeho marže, je nám vlastně fuk. Až ten poměr ceny a kvality nebude akceptovatelný, přestaneme tam chodit. Buď půjdeme jinam, nebo si koupíme lahváče. Takhle jednoduché to je, když člověk není spokojen s cenou něčeho, co je úplně dobrovolné – a je to vlastně neřest, která škodí zdraví.

On už fakt neví, kolik by si za to pivo řekl

A tak sedíme, povídáme, a po chvíli ke stolu vedle přijde parta čtyř chlápků. Objednají si, stejně jako my, pivo. Jeden kouká do jídelního lístku a najednou dost hlasitě pronese: „On už fakt neví, kolik by si za to pivo řekl.“ Tak komentovali cenu točeného – a tak nahlas, že to mého kamaráda nenechalo chladným.

Všichni jsme si mysleli, že jsou to jen blbé řeči, ale on jediný měl odvahu otočit se k vedlejšímu stolu a na rovinu se zeptat, proč si pivo objednávají a pijí, když nejsou spokojeni s cenou. Odpovědi, že předtím nevěděli, za kolik je, se jen vysmál. Když mají nápojový lístek na internetu, venku na tabuli, položený na stole a pořád se mohou zeptat obsluhy, je to opravdu hodně chabá výmluva.

Náš český zvyk

Tohle mudrování, nadávání a komentování všeho kolem je prostě národní zvyk. Nechápu, proč někdo, komu se cena piva nelíbí, do podniku vůbec vkročí a nakonec si pivo stejně objedná. To je přece vrchol pokrytectví. A pozor – oni si neobjednali jen jedno; po vypití pokračovali dál: druhé, třetí… a pak už nevím, protože jsme odešli.

A jestli jim vadí, že hospodský má nějakou marži, je to jen a pouze závist. Mně je úplně jedno, kolik na jednom pivu vydělá. Je podnikatel, ne charita. Pokud je cena známá předem – a je – mám na výběr, jestli si dám, nebo ne. Pochopil bych, kdyby za ty prachy bylo pivo hnusné, teplé nebo špatně načepované, ale to se v podniku, kam chodíme, naštěstí neděje.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz