Článek
Kdo by nechtěl nakupovat levně? Ale všechno má své meze. Reklama na různé výhodné zboží se na nás valí ze všech stran. Málokdo odolá a neklikne, když vidí něco, co je prodáváno za zlomek ceny. I já klikám. A potom zjistím, k čemu došlo. Nejsem v žádné tuzemské velké nákupní galerii, ani nejsem v žádném tuzemském eshopu. Já se ocitám na nějakém čínském eshopu, který se mě snaží zaujmout naprosto jedinečnými cenami. Ale, stojí to za to?
Čínská kvalita?
Pravda, celý svět dnes vyrábí v Číně. Ale je tu jeden rozdíl. Na jedné straně je tu světoznámá firma, která do Číny přesunula výrobu z důvodu úspory nákladů. A ta si prostě nadiktuje a pohlídá, aby kvalita byla taková, jaká má být. A potom už je jedno, jestli zboží montuje Číňan, Ind, Američan nebo Čech. Standardy jsou dány a v rukou rozdíl není.
Potom je tu ale druhá stránka. Vyložené čínské šunty. Zboží, které bývá kopií toho od renomovaného výrobce. Obvykle „noname“, ale v designu až nápadně podobném. Přitom za zlomek ceny originálu. Ale ono je to prostě znát. Kvalita tohoto zboží je žalostná až šílená.
A to nemluvím o tom, že vůbec nevím, z čeho je dané zboží složeno, vyrobeno. Zda není zdravotně závadné, zda má potřebné certifikace, zda dokonce není nebezpečné?
Mám snad záruky?
Když koupím něco v tuzemském obchodě, mám právo odstoupit od smlouvy ve 14 dnech, mám právo zboží jednoduše reklamovat u prodejce, nebo rovnou v autorizovaném servisu. Mám oporu a ochranu v zákonech, mohu se obrátit na ČOI a jiné úřady.
Co mohu, pokud si koupím zboží z Číny? Jít si stěžovat možná tak na lampárnu. Sice ho pochopitelně mohu reklamovat, ale samozřejmě v Číně. Poslat tam balíček a doufat, že dojde k vyřešení, je hodně divoká představa. Stejně tak mohu doufat už při doručování balíčku. Žádná sledovací čísla, žádné známé přepravní společnosti. Čínská pošta, potom kdo ví co. A nakonec to skončí jako obyčejný dopis v rukou české pošťačky, která pokud ho ukradne, nikdo to nikdy nezjistí.
A co GDPR?
Ne, že bych byl nějakým velkým zastáncem GDPR a ochrany osobních údajů. Vše by mělo mít své meze, limity a respektovat zdravý rozum. Ale zároveň, abych zadával všechny své kontaktní údaje, číslo platební karty a další data na druhý konec světa nějakému čínskému e-shopu, tak to ani omylem. Tohle si prostě nerisknu.
Děkuji, nechci
Svůj názor samozřejmě nikomu nenutím. Pokud někomu nevadí nakupovat kdo ví kde, u kdo ví koho, kdo ví, jaké zboží, je to jeho věc a volba. Já tuhle odvahu nemám, ani nechci mít. Prostě, nejsem tak bohatý, abych kupoval levné věci.