Článek
Maminka mojí kamarádky podomní prodejce milovala. Zvala si k sobě domů kamarádky a konaly se předváděcí akce. Jednou jsem se dokonce i jako dítě účastnila. Pán s knírkem a černými dozadu načesanými vlasy předváděl novinku v podobě velmi výkonného vysavače. Dámy přesvědčilo, že vysavač nasaje a unese meloun. Nás děti upoutal ten meloun, který jsme si po předváděčce mohli sníst.
Vždy když si vzpomenu na tohoto pána s vysavačem, vzpomenu si i na film Smrt krásných srnců. Karel Heřmánek zde fantasticky ztvárňuje roli pana Poppera, který je taktéž podomním prodavačem.
Od úsměvných vzpomínek je ale daleko k realitě. Podomní prodavači byli nakonec tak „vynalézaví“, že je museli obce zakázat. Tedy alespoň většina se k tomuto kroku uvolila. Později se za tímto účelem konaly i takzvané prodejní zájezdy a podobné kulturou zamaskované akce.
Ale! Jsou tady nové způsoby, jak prodávat zázračné produkty, léčivé přípravky apod. Sociální sítě. Mají obrovský dosah, tak proč je nevyužít pro svůj byznys. Záleží ale na tom, jak se to dělá.
Jsem v ceku klidný a vyrovnaný člověk. Nabídky s díky odmítám, ty méně nápadité a vtíravé ignoruji. Chápu, že jsou někteří lidé pro prodej bůhví jakých, ale zaručeně ověřených přípravků ochotni udělat cokoliv, aby si přilepšili. Někdy je to ale přes čáru.
Jednou mi paní poslala zprávu, kde mi vnucovala svoji FB skupinku s přípravky na hubnutí. S díky jsem odmítla, ale paní se nechtěla vzdát. To jsem už nevydržela a začala si z ní trošku utahovat. Nevím, podle jakého klíče si boubelky, které chce oslovit, vybírá, ale já bych se svojí výškou mohla přibrat třeba i 10 kg a stále bych byla v normě zdravého člověka, tedy podle body mass index. Cvičím, běhám, dělám nordic a cítím se zdravě a skvěle. Podle paní, ale zaručeně zhubnout potřebuji, protože chce hubnout každý. I štíhlé dívky a ženy. Já jsem v pohodě a zasměju se, ale jak to asi vezme někdo jiný? Nechali byste se přesvědčit, že jste tlustí? Od člověka který vás vlastně viděl jen na malé fotografii?
Ano, samozřejmě je nejlepším řešením na ty nevyžádané zprávy nereagovat. Ušetřit si čas, někdo i nervy. Ale jak jinak dát najevo lidem, jako je zmiňovaná paní, že je jejich chování mnohdy nevhodné a přes čáru. Cesta, jak zakázat takový prodej na rozdíl od toho podomního, není. A tak se s těmi nevyžádanými nabídkami v komunikátorech neroztrhne pytel.