Hlavní obsah

Město pro lidi, ne pro auta aneb Jak AutoMatky vrací Táboru život

Foto: CityChangers

Žižkovo náměstí v Táboře prošlo v létě 2024 proměnou na pěší zónu, inspirovanou iniciativou AutoMatky. Tento krok, podporující zklidnění dopravy, vzbudil pozitivní ohlasy i kritiku a otevřel diskuzi o trvalých změnách pro bezpečnější město.

Článek
Neváhejte, jděte do toho. Je radost uvědomit si, že věci kolem nás jdou měnit. Nebojte se začít a ozvat se s problémy, které trápí každého z nás, i když to mohou být jen drobnosti. Zkuste být partnery*kami města - ne opozicí. Spolupracujte se samosprávou a staňte se motivátory změn.
Automatky

Žižkovo náměstí v Táboře prošlo během léta 2024 proměnou v duchu taktického urbanismu – z celé jeho jižní části byla vytvořena pěší zóna. Iniciativa AutoMatky, inspirovaná pražským spolkem AutoMat, se během jara 2024 několika akcemi snažila upozornit jak vedení města, tak veřejnost na potřebu zklidnění dopravy na Žižkově náměstí a navrácení tohoto veřejného prostoru lidem. Nakonec se vedení města Tábora skutečně rozhodlo splnit bod svého programového prohlášení a během léta pěší zónu na jižní hraně náměstí otestovalo. Tento krok, který ukázal potenciál městského života bez aut, si vysloužil podporu, ale i některé výhrady veřejnosti. Jistě se však stal impulzem k dalším diskuzím a plánům na trvalejší změny směřující k bezpečnějšímu a příjemnějšímu městu.

Foto: AutoMatky

Na ulici bez aut v historickém centru města je i prostor pro hru.

Pohoda městského života versus právo na parkování

Je teplé zářijové odpoledne a Žižkovo náměstí v jihočeském Táboře pulzuje životem. Po jižní straně náměstí se prohánějí děti, jejich smích se mísí se zvukem míče narážejícího do branky. Nedaleko se pod slunečníky usazuje studentstvo z blízkého gymnázia, lidé po práci, seniorky a senioři i neustále přítomní turisté. Ve stínu popíjejí osvěžující nápoje a nechávají se unášet poklidnou atmosférou podzimu.

Nejedná se o běžný obrázek táborského náměstí, ale o příklad taktického urbanismu, kdy mezi polovinou července a polovinou září 2024 došlo k dočasnému zrušení osmnácti parkovacích míst v dolní části náměstí a zavedení zákazu vjezdu automobilů do této zóny. Za tímto krokem stojí mimo jiné místní iniciativa AutoMatky, navazující na etablovaný pražský spolek AutoMat, která se rozhodla přispět ke zklidnění dopravy, pobídnout vedení města ke splnění bodu koaliční smlouvy a vrátit jižní hranu Žižkova náměstí lidem (bez aut).

Foto: AutoMatky

Bezpečný veřejný prostor vybízí k pobytu.

Většina českých měst je v současné době přizpůsobena osobní automobilové dopravě. Typickým obrazem tak bývají přeplněné silnice a boj o parkovací místa. Dle dostupných dat počet automobilů v České republice navíc od konce roku 2023 vzrostl o 101 911 na celkových 6 699 749, což městskou infrastrukturu dále zatěžuje. Vztah k osobním automobilům se výrazně projevil i v letošních volbách do Evropského parlamentu, kde koalice stran Přísaha a Motoristé, hájící slogan „Auto není nepřítel“ či „Uhlí není nepřítel“, získala 10,26 % hlasů a dva z jednadvaceti mandátů.

Tato situace však kontrastuje s výsledky výzkumu České klima 2024, podle nichž většina obyvatelstva Česka považuje změnu klimatu za závažný problém a volá po respektování odborných doporučení. Současně však více než polovina dotázaných označuje jízdu autem se spalovacím motorem za své lidské právo, které si nenechají nikým omezovat. Tyto postoje si vzájemně odporují – vědecký konsensus je jasný, a tedy že zamezení katastrofálním dopadům změny klimatu vyžaduje ukončení spalování fosilních paliv včetně ropy, uhlí a zemního plynu.

Zdola, ale ve spolupráci s městem

V případě Tábora si tři místní občanky a matky malých dětí na jaře 2024 stále častěji povídaly o tom, jak je pohyb s dětmi po Starém městě kvůli frekventované, rychlé a bezohledné automobilové dopravě (respektive kvůli řidičům*kám) nebezpečný a stresující. To, co dříve vnímaly pouze jako nevzhledný nebo nepříjemný problém, začaly nyní v roli matek vidět jako reálné ohrožení zdraví a života jak přítomných dospělých, tak dětí. Rozhodly se proto jednat, vytvořit iniciativu AutoMatky a pokusit se situaci změnit tak, aby se tato historická část města opět stala místem setkávání, kde se lidé mohou bezpečně a svobodně pohybovat bez aut.

Zahájily proto dialog s městem, konkrétně s místostarostou Martinem Maredou, který je otevřen komunikaci a ochoten prosazovat opatření vedoucí ke zklidnění dopravy. Dále se scházejí se zástupci*zástupkyněmi Kanceláře architekta města, kde vnímají ideový průnik, a věří, že zde mohou reprezentovat občanské návrhy. Spolupracují také s organizátorstvem festivalů Poezie jeTabook, přičemž právě v rámci těchto akcí mohly uspořádat happening a veřejnou debatu, na které by bez záštity větší kulturní akce pravděpodobně dorazilo daleko méně lidí. Díky těmto aktivitám a fungující spolupráci se AutoMatkám podařilo v relativně krátké době existence iniciativy prosadit či ovlivnit již několik opatření v rámci Starého města.

Foto: AutoMatky

Táborské AutoMatky se rozhodly přispět k bezpečnějšímu veřejnému prostoru.

Jednou z úspěšných implementací je posunutí značky obytné zóny tak, aby ji řidiči*řidičky při vjezdu na Staré město lépe zaznamenali*y a nic nebránilo jejímu dodržování od samého začátku. Nicméně právě dodržování pravidel obytné zóny zůstává neduhem, u kterého zatím ke kýženému posunu nedošlo. Na překračování maximální povolené rychlosti 20 km/h a nedostatečné ohleduplnosti řidičů*ek vůči chodcům*kyním v této lokalitě upozorňují AutoMatky dlouhodobě.

Pěší zde nemohou pohodlně využívat celou šíři vozovky. Naopak musí často v několika vteřinách umožnit průjezd rychle jedoucím lidem v automobilech, což může být v charakteristických úzkých táborských uličkách stresující a nebezpečné. Protože městská policie alespoň prozatím nemá kapacitu tento problém řešit, chtějí členky AutoMatek s Kanceláří architekta města v blízké době prodiskutovat možnost umístění retardérů na ta nejkritičtější místa.

Zažij město stejně – jenom s méně auty

Pod heslem „Zažij město stejně“ vytvořily členky iniciativy během druhého ročníku festivalu Poezie je pěší zónu v oblasti spodní části Žižkova náměstí a Klokotské ulice. Záměrně zde neorganizovaly žádný speciální program, aby ukázaly, že uvolnění tohoto prostoru od parkujících a projíždějících vozidel má smysl i tehdy, když se zde nekonají žádné velké kulturní akce. Současně tím chtěly pobídnout vedení města ke splnění bodu koaliční smlouvy, který zahrnuje prověření možnosti úpravy dopravního režimu a rozšíření pěší zóny na jižní stranu Žižkova náměstí.

Foto: CityChangers

Pohled na zklidněné náměstí během dočasného zrušení osmnácti parkovacích stání.

To nakonec opravdu vedlo k dosud nejvíce medializovanému a široce diskutovanému opatření, tedy dočasnému „experimentálnímu“ zrušení osmnácti parkovacích míst a zákazu vjezdu lidí v automobilech od poloviny července do poloviny září. Během tohoto období tak místo sloužilo k posezení na zahrádkách restaurací i dodaném mobiliáři, dětské hře i korzování. Lidé si pochvalovali lepší prostupnost, méně rušivých prvků i to, že vynikla krása náměstí.

Za dobu fungování se ukázaly i některé problémy. Provozovatelé*ky místních podniků například vznášeli*y připomínky k některým aspektům provedení opatření, zejména k organizaci nakládání s mobiliářem, jeho kvalitě nebo komplikacím pro dopravní obsluhu a zákaznictvo. Výhrady stánkařů a stánkařek z pravidelných středečních trhů se pak týkaly nepraktického způsobu navádění na místa ze severního konce náměstí a již druhým rokem se zpřísňujících zásahů městské policie proti motorizovaným návštěvníkům*icím porušujícím zákaz parkování mimo vyznačená místa. Dále bylo možné zaslechnout obavu a kritiku týkající se dostupnosti přítomných úřadů či městské knihovny.

Foto: Facebook táborského starosty Štěpána Pavlíka

Realizace si vysloužila Cenu Víta Brandy.

AutoMatky však tyto připomínky vnímají jako příležitost pro zlepšení a základ pro projekty taktického urbanismu. Ze zveřejněných výsledků ankety, kterou v souvislosti se zavedením pěší zóny uspořádalo město Tábor, vyplývá, že dočasné opatření se líbilo nebo spíše líbilo 53 % dotázaných a zavedení pěší zóny na jižní hraně Žižkova náměstí by uvítalo 58 %. Na základě této zpětné vazby začala Kancelář architekta města připravovat seznam doporučení zahrnující změny v architektonickém návrhu, pravidlech správy a údržby, režimu parkování, zásobování, vymáhání dopravních pravidel a další. Město Tábor nyní zvažuje, zda pěší zónu na jižní hraně Žižkova náměstí zopakovat opět pouze na léto či natrvalo.

Foto: AutoMatky

Představení návrhu realizace veřejnosti.

Společným dialogem k bezpečným ulicím

Členky táborské iniciativy usilují o vytvoření takových podmínek, aby bylo výhodnější nechat auto doma či na některém z odstavných parkovišť na kraji města nebo centra. Neznamená to však, že chtějí učinit centrum města nedostupným pro místní obyvatelstvo a návštěvníky*ice. Svou činností se snaží zajistit, aby město vedle své zábavní funkce stále adekvátním způsobem plnilo funkci bydlení s důrazem na bezpečnost chodců*kyň a dostupnost potřebných služeb. Zkrátka aby bylo komfortním místem pro život. K minimalizaci problémů s dostupností se tak snaží výrazně zasadit o navýšení frekvence autobusů č. 60 a 61 a zavedení nové linky 62, které zastávku na Žižkově náměstí obsluhují.

Je přirozeným jevem, že změny v dosavadním uspořádání mohou vyvolat spoustu otázek, připomínek a emocí. Na to se členky snaží reagovat, oslovovat širokou veřejnost a vytvářet prostor pro diskusi. Za dobu svého fungování zjistily, že facebooková stránka není v tomto ohledu příliš efektivní, jelikož je komunikace na sociálních sítích snadno dezinterpretována pár hlasitými jedinci*kyněmi a nepředstavuje názor širší společnosti.

Foto: Facebook města Tábora

Na Žižkovo náměstí nově a pohodlně také linkou 62.

Snaží se proto pořádat více veřejných debat, happeningů a přednášek, kde je možné setkat se a diskutovat osobně, a využívat již existujících struktur, jako je například tradiční beseda s názvem „Na kus řeči s vedením města Tábora“. Vzhledem k potřebě adekvátně informovat a rozšiřovat povědomí by rády navíc do budoucna více spolupracovaly s Novinami táborské radnice, které pravidelně chodí do každé poštovní schránky.

I přes pozitivní reakce části vedení města a cennou spolupráci s Kanceláří architekta města či organizátorstvem některých táborských kulturních akcí se iniciativa AutoMatky stále potýká s nezanedbatelnými výzvami. Jednou z nich je nalezení rovnováhy mezi těmito aktivitami a výchovou malých dětí, které stále vyžadují většinu jejich pozornosti. V souvislosti s tím by rády více komunikovaly, že nehájí pouze zájmy rodičů s dětmi, ale že se jejich cíle týkají daleko širší skupiny obyvatelstva. Všech těch, kteří nechtějí nebo nemohou jezdit pravidelně autem, ale chtějí se po městě bezpečně pohybovat pěšky nebo na kole, i všech těch, kteří chtějí, aby určitá místa ve městě byla osvobozená od jinak všudypřítomného dunění kol aut a souvisejícího znečištění.

Foto: AutoMatky

Veřejná setkání s místním obyvatelstvem jsou nedílnou součástí úspěšné realizace.

Z hlediska výzev bylo překvapivým zjištěním také to, že vytvoření pěší zóny pro jednorázovou akci, jako byla například Poezie je, není levnou záležitostí. Kromě nákladů na instalaci a pronájem dopravního značení je nutné zaplatit také poplatek za ušlé parkovné. V tomto případě AutoMatky obdržely sponzorský dar, nicméně do budoucna by si musely pro podobné akce zajistit vlastní financování.

Další plány pro táborský veřejný prostor

A co chystají táborské AutoMatky do budoucna? V blízké době se chtějí zaměřit na zklidnění dopravy v okolí škol, a to prostřednictvím návrhů na úpravu veřejných prostranství, změny pravidel provozu a podpory akcí jako „Pěšky do školy“ organizace Pěšky městem nebo Do práce na kole organizace AutoMat. V rámci tohoto plánu by rády oslovily a navázaly spolupráci s místními základními a středními školami, kterým by tuto akci představily a v souvislosti s tím se pobavily o možnostech, jak prostranství v okolí škol udělat bezpečnějším a příjemnějším.

Ustat neplánují ani v již navázané pravidelné spolupráci s městem a nadále upozorňovat na drobné problémy, jako jsou chybějící chodníky, cyklostezky nebo nebezpečné přechody a jednat o možnosti rozšíření a větší návaznosti cyklostezek. Usilují také o rozšíření pěší zóny ve Starém městě a rády by se v budoucnu staly součástí Komise pro architekturu a urbanismus města Tábora. Nechtějí však zůstat jen u praktických změn – důležitou součástí jejich práce je také podpora změny jazyka, který by mohl přispět k pozitivnímu vnímání těchto změn. Například právě nahrazením termínu „experiment“ pojmem „taktický urbanismus“ a jeho představováním veřejnosti při příležitostech debat, přednášek nebo happeningů.

Foto: MŽP

Projekt byl podpořen Ministerstvem životního prostředí, projekt nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz