Hlavní obsah

Zaslouží si učitelé 75 tisíc měsíčně?

Foto: Seznam.cz

Zdravotnictví a školství jsou prioritou pro všechny strany (aspoň to tvrdí). Hnutí ANO slibuje, že za pár let by učitelé mohli průměrně brát 75 tisíc měsíčně, což jsou pěkné peníze. Má to dva háčky…

Článek

Jeden obrovský a druhý je (řekněme) principiální. Začněme „jednodušším problémem“, což jsou peníze. Na takto výrazné navýšení peněz pro učitele zkrátka a dobře peníze nemáme, nebudou za rok, nebudou za dva roky. Prostě nebudou, naše ekonomika na to jednoduše nemá.

Souhlasíte s plošným snížením důchodů?

Nebo má, ale musíme zásadně seknout někde jinde, nabízí se plošné snížení důchodů o pár tisíc měsíčně každému důchodci. Nebo zvýšení daně pro každého pracujícího v podobné výši. Že je to blbost a nesmysl? Ano je, ale říkejte to Andrejovi…

Výdaje státu jsou obrovské, současná vláda se snažila něco udělat s obřím schodkem a ačkoliv z mého pohledu neuspěla, minimálně se o něco pokusila. Pokud by rozpočet připravovala trochu jiným způsobem, snad bych ji dokázal pochválit. Ale pokusy o nadhodnocení výběru některých daní, podseknutí některých výdajů a následně samochvála za opticky nižší schodek je koktejl, který mi prostě nevoní. Ale současnou vládu tentokráte nechme stranou, držme se školství a učitelů…

Zaslouží si učitelé 75 tisíc měsíčně?

To je první otázka, kterou bychom si měli položit (ještě předtím než jim tyhle peníze slíbíme). Omlouvám se, ale moje odpověď zní ne. Nezaslouží! Netvrdím, že práce ve školách je jednoduchá. Sám se v oblasti roky pohybuji a mám o současném školství a souvisejících problémech slušnou představu. Ale 75 tisíc korun prostě není adekvátní odměnou.

Foto: Seznam.cz

Ilustrační foto - peníze senior peněženka úspory bankovky důchody penze hotovost české koruny

Opakuji, práce to není jednoduchá, ale odměna musí být přiměřená. Ani optikou roku 2029 mi nepřijde tahle částka odpovídající. Pokud má učitel výsledky (přesněji řečeno jeho studenti), ať má klidně sto tisíc měsíčně a Česká republika na tom pořád vydělá. Ale představa podobné sumy za výuku někde na prvním stupni mě děsí. A budu se opakovat - na tohle prostě nemáme.

Dobře, zkusme si nyní říci, že školství je skutečně naše priorita a peníze učitelům prostě nasypeme. Neřešme plytké otázky, kde na to vezmeme, na to máme jiné odborníky… Prostě se tady peníze najednou najdou, EET přinese sto miliard, omezení šedé ekonomiky dalších sto miliard, omezení politických neziskovek dalších sto miliard a omezení (doplňte si dle vlastních preferencí, moje fantazie je u konce) dalších sto miliard… Rázem máme rozpočet vyrovnaný a prachy pro učitele jsou. Sláva, konečně máme zajištěnou budoucnost! Jenže narážíme na druhý problém…

Přestřelené platy problémy školství neřeší…

Že by učitelé měli být dobře ohodnoceni je pravda. Ani výrazně nadstandardní hodnocení ale problémy školství neřeší a nevyřeší. Problémem je co a jak se učí! V tomto směru je Česká republika pozadu a změna nepřichází. Studenti tráví stovky hodin biflováním informací, které v reálném životě nikdy nebudou potřebovat. Snad nejvíce mě mrzí situace v rámci výuky dějepisu, kde se sice naučíme všechny Přemyslovce, ale o moderních dějinách (neřkuli o 21. století) studenti neví nic. Přitom čím blíže k současnosti jdeme, tím více by to mohlo studentům a dětem dát.

Foto: Jiří Vítek / Seznam.cz

Hurricane na startu, letectví, historické letadlo, druhá světová válka, stíhačka, RAF

Historie Evropy je krásná a bohatá, současnou podobu Evropy ale více ovlivnilo předchozí století než ranný středověk. Chápu, že zrovna u moderní historie bychom mohli narážet na různé formy výkladu ze strany učitelů, ale snad cokoliv by bylo přínosnější před středověkem. O abstraktní výuce matematiky raději pomlčím, přitom směrování na finanční gramotnost se přímo nabízí.

Pamatujete si Přemyslovce? Mohl bych je vidět?

Tohle všechno nejde vyřešit v rámci jednoho volebního období! Mohli bychom krásně vymyslet, co mají učitelé učit. Jenže někdo to musí nejprve naučit učitele samotné… Bude to proces dlouhý a nepříjemný. Ale čím dříve začneme, tím dříve začne tento přístup přinášet plody. A ne, nemá smysl jít z jednoho extrému do druhého. Biflování smysl nedává, ale absence základních znalostí (všechno najde Google nebo AI) taky není dobře.

Změny ve školství je potřeba dělat s nějakou perspektivou a to se bohužel neděje. Ani současná vláda tomu nepomohla, snaha omezit podporu talentovaných studentů (šetříme na skvělém místě) je až absurdní a naprosto kontraproduktivní. Těm nejchytřejším nemáme co nabídnout a logicky odchází do zahraničí.

Ve školství jsem zažil špatné učitele, průměrné učitele, dobré učitele a jednoho excelentního pedagoga (který mě téměř neučil, přesto mi do života dal jednoznačně nejvíce). Ale většině svých učitelů bych 75 tisíc měsíčně nedopřál. Respektive to ještě upřesním - nejsem závistivý člověk, ať každý bere alespoň 100 000 měsíčně včetně uklízeček. Ale musí to dávat smysl a musí to vycházet. Tenhle slib učitelům nevychází a bohužel ani smysl nedává, protože chytřejší studenti ze škol vycházet nezačnou… Pokud pro některou stranu bude školství prioritou, bude potřebovat nikoliv peníze, ale odvahu. Protože změny se spoustě učitelů líbit nebudou…

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz