Článek
Samořídící auta pro mě byla v roce 2018 něčím zcela novým. Jako jeden z prvních jsem měl možnost si do takového vozidla vůbec sednout. Stalo se tak v roce na veletrhu CES v Las Vegas, jehož středobodem bylo testování samořídícího auta. Stačilo si stáhnout aplikaci Lyft do mobilu a objednat si přepravu z výstaviště do některého z hotelů na Stripu – já cestoval k hotelu Bellagio. Jak se dalo čekat, o službu byl velký zájem, a na mě se dostalo až po dlouhém čekání ve virtuální frontě na jedno z osmi vozidel.

Samořídící BMW, v němž jsem se svezl v roce 2018
Před sedmi lety se jednalo o speciálně upravené BMW 540i, v němž bylo zakázáno fotografovat a natáčet videa. Za volantem seděl „řidič“, který však cestu pouze dozoroval. Kvůli legislativě musel být ve vozidle, přestože auto řídilo samo. Pomáhaly mu nejen senzory, ale i speciální snímače v semaforech, které do auta vysílaly signál o aktuální barvě světla.

Tři, dva, jedna - jedééém
Vedle řidiče seděl spolujezdec, jehož hlavním úkolem bylo vysvětlit tehdy zcela novou představu samořídícího auta. Průběh cesty jsem mohl sledovat na tabletu umístěném na zadním sedadle. Na displeji jsem viděl obrázek auta a reálné rozpoznávání okolních objektů, což je dnes u aut značky Tesla samozřejmostí. Samotný start i ukončení jízdy probíhal prostřednictvím tabletu.

Na soukromém pozemku v Las Vegas musel vzít řidič volant do ruky. Spolujezdec mi vysvětluje za jízdy všechny zajímavé detaily
Jízda byla sice relativně krátká, ale už tehdy jsem v praxi mohl vidět, že si auto dokázalo poradit i s komplikovanější situací. Na semaforu svítila zelená, ale před ním stál kamion čekající na boční červenou, který ještě zasahoval do pruhu. Auto si rychle zjistilo, zda může kamion objet, po rychlém manévru se zařadilo zpět do svého pruhu. Vlastně už před sedmi lety jsem nepozoroval žádnou překážku, byť se jednalo o předem připravenou ukázku, která díky snímačům v semaforech fungovala jen v Las Vegas.

Ruce pryč z volantu! Před sedmi lety to působilo jako něco z jiného světa. Na řadě míst na světě to platí dodnes
Byla to zajímavá ochutnávka budoucnosti, na kterou Evropa ani po letech stále není připravena. Ale nebyla bez omezení, protože na soukromých pozemcích hotelů musel řízení převzít skutečný řidič.

Samořídící BMW bylo speciálně označené
Co se týká samotného vozu, už před lety byla jeho technická výbava dost zajímavá. Měl osazený 5× LiDAR na delší vzdálenost (dva na čelní masce, dva na bocích a jeden vzadu), čtyři LiDARy s kratším dosahem byly umístěny v zrcátkách a také v předním a zadním nárazníku. Na bocích kapoty bylo umístěno celkem 10 dalších radarů, konkrétně 6 × ESR (Electronically Scanning Radar) a 4 × SRR (Short-Range Radar).

LiDAR v zrcátku
Za čelním sklem byla navíc kamera se třemi čočkami a samostatná kamera snímající semafory. Na střeše auta bylo mezi dvěma GPS anténami umístěno DSRC (Dedicated Short Range Communication antenna). Auto ovládal počítač se softwarem ControlTec CT-Edge. A pokud by přestal komunikovat, okamžitě jej dokázal nahradit sekundární počítač s identickým sofrwarem. A to je na jedno auto pořádná dávka elektroniky.
Dnes je nejdále Čína a stále USA
Problematiku samořídících aut nejlépe dokládá skutečnost, že teprve od 1. ledna 2026 bude možné na dálnicích a vybraných úsecích v Česku jezdit samořídícími vozidly s autonomním řízením úrovně 3 (tzv. SAE Level 3). Česko je společně s Německem první zemí v Evropě, kde to bude možné, ovšem od samořídícího ideálu autonomního řízení po celém světě nebo ve velkých aglomeracích na jakýchkoli cestách v EU je to stále daleko. Vše se opírá o to, že člověk musí být v případě problémů auta schopen převzít kontrolu.
Samořídící auto čekají na pasažéra
Například v Číně je u autonomních vozidel rovněž nutné, aby za volantem seděl člověk. Aby se zajistilo, že dává pozor (i když auto řídí samo), musí řidič každé tři minuty položit ruku na volant. Současné systémy označované jako Level 2+ si však s místní chaotickou dopravou dokáží velmi dobře poradit. Evropa v této oblasti výrazně zaostává, zatímco v USA je motoristický svět úplně někde jinde.

LiDAR na samořídícím autě
Ověřil jsem si to na vlastní oči letos v San Franciscu, kde si můžete objednat samořídící taxík Waymo. Od srpna 2023 se zde provozuje flotila více než 300 samořídících vozidel, které vás zavezou podstatně dále do Silicon Valley než před dvěma lety. Nově se s Waymo dostanete i do Palo Alto nebo Mountain View. Stejná firma nabízí samořídící taxíky v Los Angeles, Phoenixu a Austinu.

Radary a snímače jsou i v zadní části vozu
Na první pohled vypadá samořídící taxík bez řidiče v očích technologických nadšenců skvěle, ovšem až otázka, proč Waymo nezajíždí na letiště SFO (San Francisco International), ukazuje skutečná omezení této technologie. Waymo totiž musí každou novou oblast pro svá auta digitálně zmapovat a naučit je, kudy mají s cestujícími jezdit a kterým místům se mají vyhnout. V tomto případě se čeká, až dá k digitálnímu skenování souhlas samotné letiště, což se zatím nestalo.

Nasedat a jedem, co na tom, že chybí řidič
Jak to celé funguje? Objednáte si jízdu přes mobil a čekáte, až auto dorazí. To při příjezdu zaparkuje (pokud vidí volné místo), a pokud ne, zapne výstražná světla a zastaví v pruhu. Přes mobil auto odemknete, nasednete a i přesto budete překvapeni. I když víte, že v autě nebude řidič, stejně vás to dostane. Stisknete tlačítko na displeji k začátku jízdy a pravděpodobně budete stále jen zírat na automaticky se otáčející volant. Někomu se to bude zdát úžasné, někomu děsivé. Když auto zatočí jinam, než byste si přáli, možná si připadnete bezmocně. Není tu totiž řidič, kterému byste řekli: „Tady odboč doleva“, maximálně můžete cestu přeplánovat přes mobilní aplikaci. A když auto zastaví, na displeji na palubovce vám dá vědět proč, třeba proto, že při odbočení doprava pouští procházející chodce.
Waymo v ulicích San Francisca
Samozřejmě to není bez chyb – auto se někdy zastaví i na zelené a neví, co dělat dále. Od toho je ale podpora, která dokáže auto na dálku „vzpamatovat“ nebo znovu rozjet. Jak taková jízda vypadá, se dozvíte na YouTube, kde lidé sdílejí zážitky z tohoto netradičního cestování bez řidiče.
Mnohem důležitější však je, že si i místní na tato auta zvykli. Ostatně, nic jiného s nimi dělat nemohou. Mohl jsem to zažít i z druhé strany. Řidič našeho autobusu troubil na auto a hlasitě a sprostě nadával, proč stojí a nejede (neblikal všemi čtyřmi takže nenabíral cestující). Pak se ale hlasitě rozesmál, když si uvědomil, že vlastně nemá na koho troubit, protože v autě před ním nikdo nesedí. Jednalo se o problematickou křižovatku do tvaru písmena T, do které nebylo vidět, a auto se prostě „bálo“ jen tak vyrazit, aniž by mělo stoprocentní jistotu, že nic nejede. Skutečně nic nejelo a my za autem čekali zhruba dvě a půl minuty. Na druhou stranu však tato auta mohou zklidnit i místní agresivní řidiče. Když stojíte za samořídícím autem, můžete troubit, jak chcete, ale ono se nepohne ani o píď, dokud to neuzná za bezpečné.
V USA už teď zažijete budoucnost samořídících vozidel, o které se nám v Evropě zatím může jen zdát. A teď nemyslíme jen autonomní taxíky, ale také samořídící software u vozů Tesla. Ten totiž pro Evropu zatím není schválený, ovšem Tesla jej intenzivně testuje například v Paříži, aby mohla získat potřebné schválení pro EU. Ani v USA však Tesla zatím nedostala zelenou pro autonomní taxíky. Největším problémem je schválení a regulace v Kalifornii, kde se paradoxně očekával nejjednodušší schvalovací proces. V texaském Austinu zatím tesla provozuje jen dvacet testovacích Robotaxi, což je označení pro autonomní jízdy v modelu Tesla Y.
Amerika je ve světě autonomních vozidel o kus napřed, a než k nám tato budoucnost dorazí, potrvá to ještě hodně dlouho. Pokud se vám naskytne cesta do San Francisca, rozhodně si cestování taxíkem Waymo vyzkoušejte. Budete příjemně překvapeni.
Zdroje:
https://www.tipcars.com/magazin/aktuality/autonomni-rizeni-cr-novela-level-3-192025.html
https://www.auto.cz/autonomie-v-cinskem-chaosu-vyzkouseli-jsme-samoridici-auto-huawei-v-beznem-provozu-156591#
https://www.nbcbayarea.com/investigations/waymo-silicon-valley/3815900/
https://plus.rozhlas.cz/autonomni-vozy-v-evrope-mesta-jsou-tady-nocni-mura-i-pro-cloveka-natoz-pro-stroj-9320693
https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-tesla-nabidne-evrope-levnejsi-model-i-autonomni-rizeni-40531672
https://plus.rozhlas.cz/autonomni-vozy-v-evrope-mesta-jsou-tady-nocni-mura-i-pro-cloveka-natoz-pro-stroj-9320693