Článek
Kdyby alespoň v těch modrých
Letáky, rovná se pravěk. Tenhle příměr napoví mnohé a může ukázat správný směr. Reklamních letáků se vyrobí ročně miliardy kusů, ničí životní prostředí, pustoší lesy a značná část se ocitne okamžitě někde v tlející smradlavé popelnici. Kéž by alespoň našly své místo v těch patřičných kontejnerech, když ne jinak. V dnešní době digitalizace lidé letáky nepotřebují. Jsou nadbytečné a hlavně zatěžují životní prostředí.
Nevyžádaná reklama obtěžuje
Mnoho domácností letáky odmítá, svědčí o tom i informace na zvoncích s nápisy „bez letáků“. Nelze si nevšimnout, že v zástupu odmítačů reklam jsou jak mladí, tak i důchodci. Nechtějí letáky, protože se jim pak doma vrší nepořádek, vyžadující pravidelnou likvidaci. Média se účelově odvolávají na důchodce údajně bijících na poplach proti konci letáků. Velké subjekty a firmy úzce spolupracují s médii, tak jestli někdo tluče na poplach, tak nejspíš to jsou ony samy. Na reklamách jim totiž velmi záleží.
Nedělá mně problém štos letáků dát, kam patří
Kameloti nebo roznašeči většinou odkládají komíny letáků na schodiště či před dveře domů. Tak je to i u našeho paneláku. Pokud se s letáky u dveří setkám, přenesu je do chodby a dám na poličku. Jinak je vítr roznese všude kolem. Lidé jsou už k letákům neteční, mnohé ani nezajímají, někteří si je seberou přímo z té hromádky. Lépe řečeno rozhází. Každý si dovede představit, jak to asi vypadá.
Na letácích bazírují výrobci a distributoři
Jasně, že ano. Reklamy a letáky jsou pro ně stěžejní, bez reklam jim zřejmě podnikání drhne. A finanční náklady je v tomto ohledu netíží. Vždyť ve finále to stejně zaplatí zákazník. Ale náklady na likvidaci odpadu nesou obce. Tady se naskýtá otázka. Tak proč se s tím něco nedělá?
Je to začarovaný kruh. Pokud se změní nějaká vyhláška, že na likvidaci odpadu se budou firmy, zadávající si reklamní výrobu, podílet, nebo nést náklady jen na svých bedrech, tak jsme zase u stejného. Zaplatí to opět ten, kdo má hlouběji do kapsy, tedy zákazník.