Článek
Umyvadla, ploty, přesný počet záchodů, nejednotně počítaná plocha na jedno dítě nebo výlevka na patře. To všechno dnes ztěžuje možnost např. upravit prostory pro provoz dětských skupin nebo školek či třeba umožnit školám rozšířit prostory nebo dokonce stavět nová zařízení. Některé body v letité vyhlášce 410/2005 Sb. (základ je z minulého století) už přitom dávno nevycházejí z potřeb dnešní doby.
Roky to vnímám jako problém z pohledu předškolní péče, ale nebyla vůle hygieny. To se ale změnilo, a jsem za to moc ráda. V rámci kulatého stolu s ministerstvy, který se konal ve Sněmovně 10. července 2023, právě zástupci hygieny zjednodušení představili. Na změně vyhlášky jsem se podílela kvůli množství podnětů z mateřských škol, dětských skupin a předškolní péče. Podnětů z praxe.
Pravidla zmodernizovat a zjednodušit pomáhá pirátský náměstek ministra zdravotnictví Josef Pavlovic a autory jsou hlavní hygienička Pavla Svrčinová a její tým, v čele s panem ředitelem Fošumem. Velký dík patří paní poslankyni Renátě Zajíčkové z ODS, která celý proces rozpohybovala, svolala k němu několik pracovních jednání a věnuje se zejména školským aspektům dané věci.
Formalitám ne, zdravému prostředí ano
Je pravdou, že mnohdy nelogické hygienické normy komplikují výstavbu i využívání nových prostor. Příklad: nyní je předepsáno, že v učebních prostorách musí být umyvadlo. Dřív tam totiž byly křídové tabule, bylo potřeba namáčet houbu a tabuli mazat. Zdaleka ne všechny třídy dnes ale mají křídové tabule. Princip je jednoduchý, je potřeba zajistit dosažitelnou pitnou vodu pro děti a mít kde si umýt ruce, ne mít přeregulováno.
Další ukázkou je požadované množství záchodů ve školkách a dětských skupinách. Dříve děti chodily na záchod v jedné skupině, nejdřív si došla první polovina a pak zbytek. Dnes malé děti chodí na WC spíše podle svých potřeb, nemusí už tedy být jednotlivých zařízení povinně tolik.
Dále: lokální hygienická stanice by neměla mít šanci nepředvídatelným způsobem zamezit rozvoji školky nebo dětské skupiny tím, že nemá velkou zahradu. Přitom je vedle park, les, prostor vhodný pro to, kam děti můžou chodit, protože je to dostatečně blízko a přístupné. Přesto to v praxi bývá problém.
Nová vyhláška by také měla víc zohledňovat věk dítěte, kdy stejná pravidla logicky nemusí platit pro sedmileté i šestnáctileté děti.
Česko má dnes přísnější pravidla než Německo
Místo přísné regulace je podle mě důležitější počet lidí, kteří se mohou malým dětem věnovat. V oblasti předškolní péče, na kterou já se zaměřuju nejvíc, je český přístup zhruba o třetinu přísnější než v dnešním Německu. A nemyslím si, že by Němci nedbali na dostatečné standardy ve svých školkách nebo v dětských skupinách. Vzhledem k pravidlům ohledně výše zmíněného počtu umyvadel nebo toalet může být v obdobném českém zařízení maximálně 60 dětí, zatímco v Německu se jich vejde 90.
Na normy dohlíží místní hygienické stanice. Ale rozdíly napříč Českem jsou opravdu velké. Jde také o sjednocení přístupu hygien. V zařízeních pro děti musí být dodržené veškeré podmínky, podstatné pro vzdělávání nebo péči. Stačí se shodnout na obecném principu, který zajistí kvalitní prostředí pro děti, a zamezit lokálním nepředvídatelnostem. Jsem ráda, že v tomto přišla velká podpora současné hlavní hygieničky.
Nová vyhláška má za cíl pomoci vybudovat moderní školství
Zásadní je ochrana veřejného zdraví. Ta je podstatou chystané vyhlášky. Stará 410/2005 Sb. se totiž natolik promění, že do standardního připomínkovacího procesu bude zaslána vyhláška zcela nová.
Ať je zase o něco snazší vybudovat komunitní zařízení, kde se podle potřeb obce může proměnit funkce, a ať k současným místům péče o děti mohou přibýt další kapacity.
Považuji zkrátka za důležité rozšířit dostupnost péče o malé děti mezi dvěma až třemi roky. Značná část rodičů by v tomto období ráda pracovala na částečný úvazek, zajištění dětí by je však vyšlo draho. A tuhle možnost volby chceme podpořit i tím, že budou velké peníze směřovat do výstavby a rekonstrukcí.
Další kulatý stůl na toto téma se bude konat ve Sněmovně 30. srpna. A jelikož vyhláška v legislativním procesu nepůjde cestou novely, ale bude vydán úplně nový právní předpis, budeme diskutovat už náhradu vyhlášky 410/2005 Sb. Primárním cílem této změny je posílit opatření, která vedou k posílení ochrany veřejného zdraví a současně upustit od zbytečného formalismu. Tak na zdar tohoto úsilí a na otevřený přístup zapojených státních úřadů!