Hlavní obsah
Lidé a společnost

Influencerům chodí denně i desítky žádostí o pomoc. Stále častěji tak zakládají vlastní nadační fond

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Olí Štrejbarová

Dříve chodily osobnostem dopisy do televize, dnes plní schránku jejich Instagramu. Místo, které bývá vitrínou dokonalých životů, slouží i jako potrubní pošta těm, kteří hledají pomoc. Žádostí přicházejí influencerům i desítky denně. Řeší je po svém.

Článek

Jan Pokorný, známý mezi všemi jako Pokáč, se rozhodl situaci vyřešit založením vlastního nadačního fondu. Věří, že soustředit se na jeden směr je přínosnější, než se snažit zavděčit všem: „Když už je poptávek bambilion, tak je podle mě to nejlepší východisko udělat si svůj projekt, nadaci, sbírku, jednu věc, který se věnuješ naplno. Nadační fond je teď ve fázi podepisování dokumentů. V jeho konkrétním zaměření ještě jasno nemám, chci se ale soustředit na jednu oblast, jedině tak to dává smysl. To je mantra, která funguje v pracovním životě i v pomáhání,“ říká Honza.

Foto: Foto poskytnuto Pokáčem

Pokáčova písnička nazpívaná s Aničkou Slováčkovou přináší radost fanouškům, i onkologicky nemocným dětem v Motole

Mluví z něj zkušenost, protože ještě dnes se raduje z výsledku, který přináší cílená pomoc onkologicky nemocným dětem v Motole s projektem I když jsme plešatý: „Tam jsem samozřejmě přispěl finančně, taky jsem projekt Můj nový život sdílel, aby se to dostalo do povědomí, a zároveň jsme s Aničkou Slováčkovou nahráli tu moji písničku, která lidi baví a zároveň generuje další a další peníze tím, že ji hraju na koncertech. Ale i na youtubu, kde si jí pustilo už pět milionu lidí. Ty děcka pak za to dostávají balíčky, když nastupujou léčbu na onkologii. S Kapkou naděje jsme třeba dělali Mikuláše, taky v Motole. Občas jedu hrát do dětských domovů. Ale to netroubíme do světa, pomoc má být nezištná. Takže když se dá vzít jeden takovej projekt a udělat kolem toho nějaký zajímavý věci, který jsou mi blízký, tak to mi přijde úplně supr,“ vysvětluje skromně svoje zkušenosti a pohnutky Pokáč.

Foto: Foto poskytnuto Pokáčem

Pokáč přinesl radost dětem na onkologii v Motole také na Mikuláše

Žádost o pomoc mě musí zaujmout. Preferuju moje fanoušky, na všechny žádosti neodpovídám

Žádosti o pomoc a sdílení sbírek mu chodí přes instagram, facebook i email denně. Nezřídka pomůže i finančně, ale vybírá si důkladně: “Většinou se snažím pomoct, když mě něco zasáhne, nebo se to týká rodiny fanouška. První filtr, kterej dělám, vzhledem k tomu, že není třeba uspokojit všechny nebo většinu, jsou právě fanoušci. Když přijde zpráva, která začíná Ahoj Pokáči, jsme velký fanoušci, chystali jsme se zase na tvůj koncert, ale naše dcera onemocněla…, získá to mou pozornost spíš než padesátkrát přesdílená sbírka bez oslovení. Navíc není možný, abych každej den sdílel jednu sbírku. To by lidi začalo rychle otravovat a bylo by to víc kontraproduktivní než přínosný. Proto je lepší třeba jedna za měsíc, která pak dostane větší péči a pozornost.

Pokáč přiznává, že si vybírá nejen podle blízkosti tématu, ale také věrohodnosti dárcovské platformy nebo webu, na který link odkazuje, nestřílí naslepo. Také neodpovídá vždy, protože to zkrátka není v jeho silách: „Občas jsem se snažil sdílet všechny sbírky, ale i ten dosah je pak nulovej, ty lidi to nezajímá, když to tam sypeš furt. Myslím, že nejlíp to dělá Nikol, která to dělá skvěle. Tuším loni si taky založila nadační fond. Jednou týdně udělá velkou sbírku, věnuje se tomu, funguje to super, lidi jsou u ní na sociálních sítích i proto. Ale když hudební profil bude dělat každej den příspěvek s pomocí sbírce, tak to mít dosah ani efekt nebude,“ zdůvodňuje Pokáč svá rozhodnutí a poukazuje na nadační fond Radovan, který založila Nikol Lietbeg. Držitelka stříbrné medaile předsedy Senátu a asi nejznámější česká influencerka v oblasti charity. Právě ona by pravděpodobně po prvních zkušenostech Pokáčovi řekla, že ho čeká v tomto směru nespočet komentářů od hejtrů, kteří si myslí, že neziskovky zakládají lidé proto, aby jim tekly peníze do kapes: „Nadační fond vám peníze opravdu nevydělá. Ale chápu, že pošlapat věc ještě ve startu je pro spoustu lidí fajn kratochvíle,“ vzkázala loni Nikol přes média.

Někteří mě berou jako kasičku - když točíš, musíš mít peníze! Herec Fiala má hodně různorodých zkušeností, ale na pomoc nezanevřel

„Co se týče žádostí o pomoc, těch je celá škála. Od žádostí o jednorázový příspěvek, o podporu na koupi nové koupelny nebo kuchyně, se slovy, že když točím, tak mám hodně peněz, o donátorství na zvířata, o podporu ještě nenarozených ježků, roční předplatné v nějakém klubu, finanční podporu soutěží až po sdílení pomoci pro jednotlivé případy na různých crowfundingových platformách,“ vyjmenovává obsah nespočtu zpráv denně český herec Radim Fiala, který se snaží na všechny odpovídat: „Někdy je to opravdu prosba od srdce. Jsou případy, kdy máte pocit, že tohle by sakra měla být práce státních organizací a úřadů. Někdy se stanete pouze dalším článkem v celkovém řetězci kampaně. Stalo se mi, že žádost o pomoc pro konkrétní případ přišla z různých kanálů. A je pravda, že vás někteří berou jako kasičku. Je vidět, tak mu napíšu, ne?“ Povzdychl si umělec, který si pamatuje časy, kdy mu podobné prosby chodily jako psané dopisy do ateliéru. S příchodem sociálních sítí se ale znásobily. Jeho povzdechnutí ale nepopírá fakt, že pospolitosti Čechů v pomoci jiným si velmi váží a je to z mých zkušeností právě on, kdo vždy mezi prvními přispěchá ochotně na pomoc. Jen zkrátka nemůže všem.

Český lékař Marek Dvořák dostává denně i kolem 50 takových žádostí o pomoc nebo sdílení sbírky: „Vybírám si podle vnitřního klíče, kolega, člen IZS, případ, u kterého jsem byl, něco, k čemu mám vztah. Vyberu několik žádostí a dám je mezi super sledující, kteří odhlasují, jakou vybrat. Dám ale taky hodně na doporučení od kolegů,“ říká Dvořák, který se snaží odpovídat vždy, jen je prý někdy fronta dlouhá a na odpověď je třeba počkat: „Je těžký je odmítat, když ty argumenty jsou pochopitelný, že ty lidi to potřebujou a chtějí to sdílet. Pak je tu ještě další druh žádostí a ten je na sdílení bakalářských prací a výzkumů, ale to nedělám nikdy s argumentem, že bych nedělal na IG nic jinýho, než sdílel žádost o výzkum nebo bakalářskou práci,“ usmívá se influencer s 321 tisíci sledujících.

Foto: Olí Štrejbarová

Pro radu si, při zakládání nadačního fondu, přišel Pokáč i za Čestmírem Horkým, zakladatelem dárcovské platformy Znesnáze, které loni nezištně složil písníčku na podporu sbírky pro Pečující

Influencer nemá povinnost, ale zodpovědnost

Pokáč nemá pocit, že by měl pomáhat všem. Necítí prý jako influencer povinnost, ale zodpovědnost: „Dnes influenceři rozhodují o všem. I o tom, co je zdravá strava už nerozhodují experti na výživu, ale influenceři. Musejí si uvědomovat každičkej den, že oslovujou spoustu lidí a dvakrát si rozmyslet, co jim budou servírovat za bláboly. To samý si myslím, že když bude dávat influencer najevo, že podporuje dobrý věci, že je společensky platnej, tak to bude ku prospěchu věci. Nemyslím ale, že odehraje jedinej koncert v dětským domově a pak z toho bude rok sypat příspěvky,“ usmívá se český písničkář.

Foto: Foto poskytnuto Pokáčem

Honza je obyčejně neobyčejný kluk. Stejnou podporu, jakou má od svých fanoušků, dává také on jim. Pomáhá dlouhodobě, teď chce i cíleně

Když se udělá dobro, tak je to vždycky správně

„Necítím potřebu, že bych byl povinen konat dobro na všechny strany. Je to spíš moje vnitřní pnutí, že bych rád dělat toho dobra co nejvíc, ale bohužel to nejde. Tlak ani výčitky od neuspokojených pisatelů necítím. Myslím, že hned přepošlou žádost dalšímu. Každej ať si pomáhá, jak chce. Jestli má svou nadaci, nebo zahraje někde v Klokánku, tak je to fajn všechno. Říkat, že ten udělal málo dobra a ten víc, to je špatně, Když se udělá dobro, tak to je vždycky správně,“ uzavírá Honza.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz