Hlavní obsah
Názory a úvahy

Mladí řidiči za volantem. Zabíjejí s o 70% vyšší pravděpodobností. Omlouvá je jejich nezkušenost?

Foto: se svolením Znesnáze

Tátu už jim nikdo nevrátí. Tři děti a manželka jsou s vážným zraněním v nemocnici. Jejich životy změnil mladý řidič v protisměru, který se proti nim vyřítil vysokou rychlostí.

Ze statistik vyplývá, že mladí řidiči ve věku do 24 let zaviní každou desátou dopravní nehodu, na svědomí však mají každého šestého mrtvého nebo těžce zraněného. Mají málo zkušeností a svou bezstarostností často berou životy celým rodinám.

Článek

Nehod, které způsobí na českých silnicích velmi mladí řidiči, vídáme v médiích až příliš mnoho. Stejně, jako ve statistikách policistů. Jejich nerozvážnost, nezkušenost a chuť po adrenalinu stojí často za tragédiemi, které otočí vzhůru nohama životy celých rodin. Nejen jejich, ale i těch „v protisměru“. Těch, kteří jeli opatrně, protože vezou to nejcennější, co mají. Přesto jim to někdo jiný vzal.

Rodina Mikových přišla o Radka. Tátu, manžela. Společnost o kamaráda a významnou osobnost českého jachtingu. Manželka Žaneta skončila s těžkým zraněním v liberecké nemocnici a jejich tři synové byli v kritickém stavu transportovaní dvěma vrtulníky do traumacenter ve dvou nemocnicích. Odešel muž s obrovskou energií, schopností a láskou v srdci, který miloval život a svou rodinu. A někdo mu to jako lusknutím prstů vzal. Jak těžké je něco takového přijmout a odpustit?

„Zlomek sekundy dokáže obrátit naruby celý život a prověřit nás životní zkouškou, která je sakra těžká. O to silnější je, když se dokážeme pak jako lidé spojit a pomoci těm, kteří naši podporu potřebují víc než my sami a možná proto nás to pak nutí se zamyslet, jaké máme štěstí,“ píše na svém facebooku český sportovec a filantrom Tomáš Slavata, který se stal patronem sbírky pro rodinu na Znesnáze. Nehoda se stala na konci července na silnici první třídy u Obory na Českolipsku, když dvacetiletý řidič osobního auta vjel vysokou rychlostí do zatáčky, kde se v protisměru s dodávkou rodiny srazil. Sám zemřel. Složky IZS byly na místě sedm hodin, událost komentovaly jako jednu z nejnáročnějších v letošním roce. Jedna vteřina unáhleného úsudku, sedm hodin likvidace následků, celý život bez táty, manžela a se zdravotními následky. Strašlivý nepoměr a ještě strašlivější představa bezmoci v situaci samotného neštěstí, které se může stát kdykoli a kdekoli naprosto každému z nás, jakkoli jsme zodpovědnými řidiči. Záleží na tom, kdo jede v protisměru.

Foto: Pixabay

Můžeme jet jak opatrně jen dokážeme. Naše životy má ale v rukou často někdo jiný.

Nehody způsobené mladými řidiči jsou v následcích na zdraví nebo smrti o 70% vyšší

Pravděpodobnost, že při nehodě zaviněné mladým řidičem někdo zemře, je o 75 procent vyšší, než dělá průměr za všechny nehody, které se staly na silnicích. Výrazně vyšší, až o 70 procent, je i pravděpodobnost, že nehoda bude mít za následek těžké zranění. Vedle řidičské nezkušenosti je často na vině bezstarostné až nebezpečné chování a vyhledávání adrenalinových situací. Často pod vlivem. Těžko vyčítat nerozvážnost mládí, každý z nás jednou mladý byl a své vzpomínky hluboko ve svědomí uložené má, je ale třeba získat zkušenosti a to je na startu všeho to nejtěžší.

Řidič je pokládán za zkušeného zhruba po ujetí 100 000 kilometrů. To je ale v autoškole nemožné. Pokud šofér své první dva, tři tisíce kilometrů absolvuje pod dohledem zkušené osoby, pravděpodobnost nehody se výrazně sníží. Novelizace zákona 361/2000 Sb. zavedla od roku 2024 kromě změn v bodovém systému také dvě důležité novinky pro ty, kdo s řízením plánují začít. Jsou to tzv. řidičáky na zkoušku a řízení s mentorem. Řidičský průkaz „na zkoušku“ se vztahuje na ty řidiče, kteří mají oprávnění kratší dobu než dva roky, a to bez ohledu na jejich věk. Věnuje se jim nový § 102f a nejdůležitější novinkou je, že pokud takový řidič spáchá závažný přestupek nebo trestný čin, za který dostal 6 trestných bodů, je povinen absolvovat dopravně psychologický pohovor a školení začínajících řidičů. Řízení s mentorem se týká těch řidičů, kteří chtějí jezdit osobním autem ještě před dovršením plnoletosti. Dolní hranice, kdy smí člověk usednout za volant osobního auta, je sedmnáct let. Vždy ale vedle něj musí sedět na sedadle spolujezdce dospělý, střízlivý a zkušený řidič bez šraloupu v posledních pěti letech.

Foto: Pixabay

Používání mobilu za volantem patří mezi jeden z pěti nejčastějších důvodů nehod mladých řidičů.

Mobilní telefon, riskování, nepřiměřená rychlost, jízda pod vlivem a nezkušenost. Pět nejčastějších faktorů, které hrají roli při autonehodách mladých řidičů

Mladí řidiči ve věku od 18 do 24 let patří na silnicích k nejohroženějším skupinám nejen u nás, ale v celé Evropské unii. Způsobí každoročně zhruba pětinu dopravních nehod. Pokud jim není lhostejné, jak řídí, mají možnost zdokonalit se v jízdě pod odborným dohledem na polygonech. Projekt Start Driving je zaměřený na zdokonalovací přípravu nových řidičů ve věku 18 až 24 let s řidičským oprávněním skupiny B. Realizován je Asociací autoškol ČR ve spolupráci s Asociací center bezpečných jízd a s dalšími partnery s důrazem na zdokonalovací výcvik začínajících řidičů automobilů. Projekt je inspirován rakouským systémem vzdělávání řidičů a je nově rozšířený o vzdělávací aktivity určené učitelům autoškol, novinkou letošního roku jsou i dva listopadové termíny zaměřené na mentory budoucích sedmnáctiletých řidičů.

Foto: Pixabay

Pokud mladý řidič, který tragickou nehodu způsobil, přežije, musí žít s tíhou svědomí celý život. Stejně tak i jeho rodina.

Vysoká rychlost je u nehod mladých řidičů viníkem 2× častěji než u ostatních

Z celkové populace řidičů se jedná o skupinu pouze tří procent. Přesto tito řidiči způsobí zhruba jedenáct procent všech dopravních nehod. Nepoměr jasně říká, že je třeba směřovat úsilí ke vzdělávání. Mezi hlavní příčiny tragických nehod patří podle statistik přejetí do protisměru, nepřizpůsobení rychlosti stavu silnice a nevěnování se řízení. Právě rychlá jízda je jeden z největších problémů mladých řidičů. U ostatních nehod hraje roli v 17%, u začínajících řidičů je to téměř třicet procent.

„Podobnou sbírku jako je ta pro rodinu Radka jsme zrovna před nedávnem na Znesnáze měli, ovšem s tím rozdílem, že tam mladý viník nehodu přežil, s následným doživotním handicapem. Komentáře, které se pod sbírkou na jeho zotavení a kompenzační pomůcky objevovaly právě směrem k němu a k jeho rodině, byly často velmi drsné a nekompromisní. Což rodina z pochopitelných důvody velmi těžce nesla. Člověk si pak uvědomí, do jak náročné životní i společenské situace se právě rodiče mladého člověka, který tragickou nehodu způsobí, dostávají,“ zamýšlí se ředitel dárcovské platformy Znesnáze Čestmír Horký. I v tomto případě existuje v naší zemi pomoc. Vyrovnat se s následky tragické nehody pomáhá také České sdružení obětí dopravních nehod, jehož posláním je poskytování morální podpory a podpory zájmů a práv poškozených lidí při dopravních nehodách a pozůstalých.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz