Článek
Ztratit se ve světě charitativních sbírek není dnes vůbec těžké. Díky sociálním sítím sdílí žádost o pomoc komukoli nebo čemukoli vaši známí, příbuzní, ale i média. V dobré víře odkazují na příběhy, které můžou, ale nemusejí být pravdivé a některé právě tato nedůvěra od pomoci odradí. Přesně pro tuto příležitost vnikla Sbírková poradna s informacemi nejen o tom, jak sbírky fungují, ale také jak je podpořit, ověřit nebo založit, aniž byste se dostali do průšvihu se zákonem.
„Na internetu jsou tisíce sbírek a lidi se neorientují v tom, čemu věřit a čemu ne. Co je pravdivé, co nepravdivé. Vedle toho velké množství lidí chce pomoci a neví jak na to. Mnoho lidí sleduje nějakou sbírku a neví, zda ji věřit nebo ne. Nebo se lidé chtějí jen zeptat, jak sbírku založit. Nebo jestli musejí peníze danit, či nikoli? Nebo chtějí postavit nějaký větší charitativní projekt a neví jak na to. Těch důvodů, proč jsme se rozhodli Sbírkovou poradnu založit, je mnoho,“ vysvětluje ředitel Znesnáze Čestmír Horký.
Zamítneme zhruba každou čtvrtou žádost o založení sbírky. Nemůžeme zneužívat štědrost dárců, ani ztratit jejich důvěru
Pokusy o zneužití sbírky byly, jsou a vždycky budou. Jednou z cest, jak tomu zabránit, je neposílat peníze od dárců přímo žadatelům (zakladatelům sbírky), ale organizacím, které pomoc přímo hradí. Tedy dodavatelům energií v případě doplatků, prodejcům kompenzačních pomůcek apod. Ale také si dobře vybrat platformu, přes kterou peníze posíláte: „Jeden z důvodů založení Sbírkové poradny byl ten, že se setkáváme s mylnými informacemi o sbírkách od organizací, které je samy poskytují, což vytváří v prostření pomoci zmatek, který nikomu nepomůže, právě naopak. Vznikají tak například situace, kdy organizátor sbírky jejímu zakladateli tvrdí, že musí sbírku zdanit, nebo dokonce chce následně peníze vrátit, protože nemá oprávnění pořádat sbírky, které mají za cíl pomáhat v zahraničí. A takových příkladů bych mohl uvést spoustu,“ zní znepokojená odpověď Horkého. Radí pomáhat přes neziskové organizace, ve kterých pracují zkušení sociální pracovníci, co jsou schopni nejen náležitě prověřit potřebnost sbírky, ale i zodpovědnost žadatele: „Člověk se učí pořád. V začátcích například požádal o pomoc pro svou nemocnou dceru otec, který s rodinou vůbec nežil. Jen zneužil dokumentů, aby mu byla sbírka schválena a on zalepil pusu lichvářům. Ozvala se nám maminka, které jsme peníze na léčbu následně vyplatili, z vlastních zdrojů. Otce jsme přiměli je po nějakém čase vrátit. Od té doby vyžadujeme v podobných případech ověření a podpis obou rodičů,“ líčí zkušenosti.
Přál bych si, aby lidé ve Sbírkové poradně našli odpovědi především na to, jak někomu pomoci. Jak to dělat správně, aby jim pomoc nespadla na hlavu nebo se neobrátila proti nim.
Nemáme patent na rozum, ale cit pro slušnost
„Sbírková poradna je místo, kde se shromažďují často kladené dotazy ohledně charitativních sbírek, uvádíme na pravou míru různé nejasnosti a odpovídáme na otázky zaslané prostřednictvím sociálních sítí Znesnáze, nebo e-mailu poradna@znesnaze.cz. Naším cílem je poskytovat jasné, srozumitelné a odborné informace, abyste se mohli informovaně rozhodovat a zapojit se do sbírek s důvěrou.“ Dotazy zodpovídá Čestmír Horký, ředitel a zakladatel Znesnáze, který vystudoval sociální práci, sociální politiku a pedagogiku a 20 let se věnuje práci v neziskovém sektoru: „Neznám samozřejmě odpovědi na všechny otázky. Když se to stane, rád to přiznám a využiji nevědomost jako možnost pro setkání s odborníkem, který dotaz dokáže zodpovědět a téma vysvětlit,“ usmívá se Čestmír Horký, který je často zván na konference a rozhovory na danou tématiku, ve kterých přibližuje i nejrůznější bizarní případy žádostí o sbírku: „Vznikají i neobvyklé situace, například, když o podporu žádala bývalá pornoherečka. Pomoc skutečně potřebovala, sbírku jsme spustili, ale naši bystří podporovatelé nám začali posílat videa a ona se stala terčem šikany. V takových chvílích je těžké rozhodnout, co je správné řešení. Sbírku jsme nakonec zastavili a paní pomohli z vlastních zdrojů,“ podělil se o kuriózní případ v Nočním mikrofóru Českého rozhlasu, vedle těch velmi silných a dojemných případů pomoci.
Jak snáze z nesnáze
Poslat dotaz so Sbírkové poradny je možné prostřednictvím e-mailu na adresu poradna@znesnaze.cz, nebo přes sociální sítě. Zodpovězeny jsou všechny dotazy a ty nejčastější a nejpodnětnější následně zveřejněné na webu Znesnáze, fcb a IG. Aktuálně připravují pracovníci dárcovské platformy sekci, kde budou dostupné také přehledné informace o novelizaci zákona o veřejných sbírkách.
Prověřuj, ale důvěřuj!
Cílem Sbírkové poradny Znesnáze je odpovědět na dotazy těch, kteří se chystají sbírku pro sebe nebo blízkého založit. Slouží ale také lidem, kteří o nějakých již existujících sbírkách pochybují. Nejčastěji lidé tápou v postupu, jak sbírku založit, v tom, co je veřejná prospěšnost, ptají se, zda peníze získané sbírkou musí zdanit, ale ptají se právě i na konkrétní sbírky a jejich důvěryhodnost: „Chtějí se poradit, jak uspořádat charitativní akci nebo o tom, jak funguje transparentní účet a proč je od něj okolí odrazuje. A velmi milé je i to, že se na nás obracejí ti, kteří chtějí začít pomáhat a žádají radu, jak začít,“ uzavírá Čestmír Horký, jehož videa z poradny se objevují a budou objevovat na základě zajímavých dotazů veřejnosti.
Kdo se ptá, ten se dozví.