Astromos: „Vesmírný Netflix“, stín na Měsíci nebo nové snímky vesmíru

Foto: Ondřej Langer

Vážení čtenáři, vítám vás u prvního čísla magazínu Astromos. V tomto magazínu se budete moci dočíst o událostech z pole vesmíru a vesmírné techniky, ale i pozorovacích příležitostech na příští měsíc.

Magazín bude vycházet pravidelně jednou za měsíc, shrnující právě měsíc předešlý, přičemž se mezi čísly může nepravidelně objevit speciál na různá témata, nejen o vesmíru. Astromos bude složen z nejzajímavějších vybraných vesmírně zaměřených událostí a pozorovacích příležitostí na noční obloze dle uvážení autora. Nyní však již k premiérovému číslu magazínu Astromos.

Gauč jako brána k vesmíru

Od založení Netflixu, jedné z nejrozšířenějších online streamovacích služeb, uběhlo již více jak 26 let. Za tu dobu se na trhu objevilo i mnoho dalších platforem, které podobně nabízejí obsah uzamčený za platebním portálem.

Této myšlenky se chytla i největší vesmírná agentura na světě – americká NASA. První oznámení o chystané streamovací službě se k nám dostalo během letošních prázdnin. Pár měsíců netrpělivého čekání se ale vyplatilo a 8. listopadu byla spuštěna služba NASA+.

NASA+

Na rozdíl od ostatních komerčních platforem je však NASA+ zcela zdarma, a navíc bez reklam. Najít zde můžeme nespočet pořadů z dílny agentury, dokumentující například průběh mise Artemis I, či sérii „Other Worlds“ přibližující práci vědců s Teleskopem Jamese Webba.

Dostupná je na počítači, televizi a mobilních zařízeních, na kterých vyšla aktualizace pro oficiální aplikaci NASA, která přímo implementuje streamovací službu.

„Ukrojený“ Měsíc

Ještě v říjnu jsme měli možnost pozorovat za jasného počasí vzácný jev. Úplněk, který rozzářil celou noc, byl zčásti zastíněn – došlo totiž k tzv. částečnému zatmění Měsíce.

Foto: NASA

Částečné zatmění Měsíce - archivní foto (2006)

Tato událost není příliš častá, a navíc musí nastat souhra i s bezoblačným nebem. V noci z 28. na 29. října k této souhře naštěstí došlo. Aby však nastalo samotné zatmění, musí se správně srovnat Slunce, Země a Měsíc. Měsíc pak musí vstoupit do tzv. plného stínu Země, kde se celá podívaná odehraje. Mimochodem, právě i kvůli přechodu Měsíce přes plný stín naší planety můžeme pozorovat tzv. „krvavý Měsíc“.

Částečné zatmění je však provázeno vždy penumbrálním (česky polostínovým) zatměním. Tento druh se vyznačuje tím, že Luna i při úplňku viditelně ztmavne. Další „ukrojený“ Měsíc budeme moci pozorovat až v září příštího roku.

Čtvrt století ISS

Vystavěna, aby spojila celý svět. Mezinárodní vesmírná stanice slaví 25 let. Od té doby prošla nespočtem úprav a vystřídalo se zde mnoho astronautů a astronautek z celého světa.

Trvalé osídlení, ale započalo až o 2 roky později, kdy přiletěla první posádka z ruského Bajkonuru s názvem „Expedition 1“. Posádka sestávala celkem ze tří astronautů, respektive dvou kosmonautů a jednoho astronauta. Byli to Rusové Jurij Gidzenko a Sergej Krikaljov a Američan William Shepherd. Tím tak byla započata nová éra lidstva, ve které lidé již nežijí jen na Zemi, ale i trvale ve vesmíru.

V dnešní době pobývá na ISS až sedm lidí najednou, jedná se většinou o výzkumníky, kteří na stanici provádějí experimenty či údržbu. Momentálně je na palubě expedice s pořadovým číslem 69, respektive 70, jelikož někteří členové první zmíněné se podílí na expedici nadcházející.

Výhled z Mezinárodní vesmírné stanice

Bohužel i tento velkolepý projekt bude mít svůj konec. NASA minulý rok oznámila, že řízený sestup stanice nastane v roce 2031. Do té doby má však stanice běžet v plném provozu a v roce 2025 se máme dokonce dočkat i nových modulů od firmy Axiom. To značí, jak je ISS důležitá nejen v současném dobývání vesmíru.

Velikán opět v akci

Dále jsme v listopadu mohli spatřit jednu z nejvýznamnějších technologických událostí roku. 18. listopadu proběhl druhý test největší rakety/vesmírné lodi současnosti – Starship od společnosti SpaceX.

Na rozdíl od svého prvního testu byl tento poněkud úspěšnější. Při prvním pokusu totiž celá raketa explodoval ještě před tím, než se stihla oddělit. Nyní však k této fázi dolétla a pomocí tzv. „hot staging“ bylo oddělení v čase T+ 2:41 (čtěte dvě minuty a čtyřicet jedna sekund) úspěšné. To byl víceméně hlavní úkol tohoto letového testu.

Foto: SpaceX / X

Starship ve fázi „hot staging“

Poté už se situace opět začala podobat letu prvnímu. Booster (zvaný Super Heavy; první stupeň) po oddělení vykonal manévr k přistání zpět na Zemi, ale krátce poté ještě ve vzduchu explodoval. Starship, druhý stupeň, však pokračovala dále a dokázala dosáhnout vesmíru. Tam ale došlo ke ztrátě telemetrie (byl přerušen přenos dat) a loď byla řízeně počítačem odpálena.

Další letový test (v ang. Integrated Flight Test) je dle SpaceX naplánován na ne dříve než tento prosinec. Důvodem je příprava nového boosteru a lodi, což relativně netrvá dlouho, ale udělení povolení k letu od FAA (Federální letecká správa) by se mohlo protáhnout.

První Euclidovy snímky

Mladý dalekohled Euclid, který má ve vesmíru zkoumat temnou hmotu a energii, poslal vědcům na Zemi jeho první fotografie. Nejsou to však snímky temné hmoty, nýbrž galaxií a mlhovin. Po více než čtyřech měsících tedy můžeme vidět krásu vesmíru novýma očima. Tady jsou ony snímky:

Kupa galaxií v Perseovi

Kulová hvězdokupa NGC 6397

Nepravidelná galaxie NGC 6822

Spirální galaxie IC 342

Mlhovina Koňská hlava

Pozorovací příležitosti na příští měsíc:

Nov – 12. prosince – příležitost pozorovat galaxie a mlhoviny

Geminidy – 14. – 15. prosince – vyvrcholení letošního roje meteoritů (až 2 za minutu)

Konjunkce Saturnu a Měsíce – 17. prosince – nízko nad obzorem, viditelné jen pár hodin

Konjunkce Jupiteru a Měsíce – 22. prosince – viditelné většinu noci

Úplněk – 27. prosince – poslední úplněk v tomto roce

Kometa 62P/Tsuchinshan – 31. prosince – nejlepší viditelnost komety

Anketa

Dívali jste se na druhý let Starship?
Ano
50 %
Ne
50 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 10 čtenářů.