Hlavní obsah

Změkčení zákazu spalovacích motorů je špatný krok, pro konkurenceschopnost Evropy především

Foto: Gemini

Evropská komise představila úpravu původního plánu zákazu spalovacích motorů. Místo jasného 100% cíle přichází balíček, který cíl změkčuje, rozvolňuje a podmiňuje výjimkami.

Článek

Co se konkrétně mění?

  • Konec 100% cíle: výrobci mají nově snížit emise o 90 % + 10% úniková cesta: zbytek lze kompenzovat e-palivy, biopalivy nebo např. nízkouhlíkovou ocelí z EU.
  • Hybridy přežijí: PHEV a syntetická paliva dostávají zelenou i po roce 2035.
  • Měkčí cíle pro dodávky: u lehkých užitkových vozů se cíl pro rok 2030 snižuje z 50 % na 40 %.

Co je na balíčku pozitivní

Battery Booster: 1,8 mld. EUR na posílení evropského bateriového řetězce.
Malá cenově dostupná auta: podpora elektromobilů do 4,2 m – segment, který může EV skutečně přiblížit běžným lidem.

Tlak na elektrifikaci firemních flotil

A proč si myslím, že je to jako celek spíše problém?

1️⃣ Nejasný cíl je horší než ambiciózní cíl
Největším rizikem není samotná transformace, ale nejistota. Automobilky, dodavatelé, města i firmy potřebují vědět, kam Evropa směřuje. Zpráva „možná ano, možná ne“:

  • brzdí investice,
  • oslabuje evropský clean-tech sektor,
  • a snižuje naši globální konkurenceschopnost.

2️⃣ Doprava je sektor, kde emise stále rostou
Energetika v EU emise stabilizuje nebo snižuje. Doprava ne. Právě tady bych čekal největší důslednost, ne ústupky. Změkčovat pravidla v sektoru, kde máme největší problém, nedává dlouhodobě smysl.

Elektromobilita není dokonalá a nikdy jsem ji tak neprezentoval, ale v tuto chvíli je nejlepším dostupným řešením, které máme. Elektromobily mají výrazně nižší provozní emise, zlepšují kvalitu ovzduší ve městech, snižují hluk a stále více se propojují s obnovitelnou energetikou, chytrým řízením sítě a technologiemi typu V2G. Často zmiňované mýty o rychlé degradaci baterií nebo jejich nerecyklovatelnosti už dnes neodpovídají realitě – většina baterií vydrží déle než samotné auto a po skončení životnosti v elektromobilu má smysluplné druhé využití. Podpora evropské výroby baterií je proto správným krokem, ale přichází se zpožděním; Asie má v tomto směru výrazný náskok, který bez dlouhodobě konzistentní a předvídatelné politiky nedoženeme. Právě proto považuji iniciativu na malá, cenově dostupná elektromobily za nejsilnější část celého balíčku – elektromobilita měla začít u praktických aut pro každodenní použití, ne u prémiových SUV.

Přešlapování na místě není řešením

Zákaz spalovacích motorů není ve skutečnosti o autech, ale o zdraví ve městech, energetické bezpečnosti, dlouhodobé konkurenceschopnosti Evropy a schopnosti držet krok s globálními inovacemi. Rozumím obavám průmyslu i veřejnosti, ale řešením není couvat a rozvolňovat cíle – řešením je jasný a předvídatelný směr, silná doprovodná politika a odvaha se rozhodnout. Otázkou tedy není, zda transformaci zvládneme, ale zda ji chceme řídit aktivně, nebo ji budeme jen pasivně dohánět. Jak to vidíte vy – je to nutný realismus, který má zachránit evropský automobilový průmysl, nebo nebezpečné přešlapování, které nás dlouhodobě oslabí?

Budu rád za věcnou diskusi.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz