Hlavní obsah
Aktuální dění

Jan Pantálek: S Petrem Machem nechci mít korektní vztahy. V krajských volbách do toho půjdu naplno

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: @mlady_pravicak

Jan Pantálek (vlevo) a Libor Vondráček (vpravo) na pochodu proti bídě.

Všeobecně se traduje, že se mladí lidé o politiku a budoucnost příliš nezajímají. To ovšem není případ předsedy Mladých Svobodných Jana Pantálka, který je hostem dnešního rozhovoru.

Článek

1. Mohl byste se na začátek krátce představit a podělit se o to, jak je obtížné spojit běžný život se životem předsedy Mladých Svobodných?

Pro mě osobně se život předsedy Mladých Svobodných spojil se životem běžným. Se životem běžného středoškoláka se liší tím, že musím přemýšlet nad pracovními záležitostmi, kdy pomáhám klukům s různými projekty nebo jim radím s čím zrovna potřebují. Samozřejmě do toho musím započítat organizační a kampaňové záležitosti. Práce zabere mnoho času, ale jsem rád, že ji můžu dělat. Přestože je práce časově náročná, tak se nenechám ochudit o svůj mladý život. Chodím ven s přáteli, holkami nebo třeba do klubu.

2. Čeho byste chtěl v politice dosáhnout?

Rozhodně bych chtěl dosáhnout toho abychom všichni žili svobodněji a stát se nám nemíchal do života. Byl bych rád, kdybychom opustili Evropskou unii, pokud se dříve nerozpadne sama. Chci, aby nám nikdo nediktoval, co smíme nebo nesmíme dělat, ať už z úst našich politiků či politiků z Bruselu.

Samozřejmě jsou tu i témata komunální v rámci krajských voleb, na které se snažím připravovat s tématikou školství.

Osobně jsem dříve také chtěl dosáhnout nějaké funkce a být placen. Postupem času, kdy jsem se aktivně začal angažovat, tak jsem si uvědomil, že to pro mě není cíl, který by měl být dosažitelný. Cíl je pro mě vytvářet a uplatňovat svou ideu ve veřejném životě.

3. Jakému tématu se Mladí Svobodní nyní věnují? Jak funguje spolupráce se Svobodnými?

Mladí Svobodní se nyní věnují mnoha tématům. Když se podíváte na naše příspěvky, tak můžete vidět, že řešíme dopravu, klimatickou změnu, dekriminalizaci různých dnes zakázaných látek, školství, státní rozpočet, případně také se snažíme kritizovat vládu za kroky, které se nám nelíbí. Já osobně se vládu snažím i chválit. Ne vždy je to bohužel možné, ale nedá se říct, že se o to nesnažím.

Momentálně se chceme věnovat různým edukačním projektům.

Spolupráce se Svobodnými probíhá skvěle. Pamatuju si, jak Libor Vondráček přijel na sněm Mladých Svobodných a úvodem řekl abychom mu všichni tykali. Když jsme zakládali Mladé Svobodné, tak probíhala úžasná spolupráce se stranou v rámci koordinace různých kroků a právní pomoc, kterou jsme využili. Se Svobodnými jsme neustále v kontaktu, protože mnoho z nás je již členy strany Svobodných. Samozřejmě čas od času se najde nějaké téma, na kterém se úplně neshodneme, ale určitě to nejsou žádné velké ústřely.

4. Aktivně jste se účastnil sběru podpisů pod petici Svobodných proti zákazu výroby aut se spalovacími motory. S jakými reakcemi občanů jste se setkal?

Musím otevřeně říci, že kombinace zelené barvy a boje proti ekoterorismu je někdy zhoubná, protože mi často lidé řekli, že jsem zelený imbecil, idiot nebo přišli s otázkou: „Na co budeme jezdit?“. Často jsme tedy s kolegy museli vysvětlovat, že my žádné automobily zakazovat nechceme. Právě naopak.

Mimo to jsme se setkali hlavně s pozitivní odezvou. Ve Valašském Meziříčí, Rožnově pod Radhoštěm nebo na Vsetíně se nám dokonce stalo, že lidé na petiční stánek čekali. Málokdy jsem se setkal s negativními reakcemi, protože z logiky věci lidé jsou proti zákazu výroby aut na klasický pohon, což mě nabíjelo pozitivní energií, protože vidíte, že v tom boji nejste sám a děláte dobrou věc. Když už se nějaké negativní reakce objevily, tak byly spojené s tím, že si lidé mysleli, že není možné, aby se zákaz výroby aut se spalovacími motory uskutečnil nebo se jim na petici nechtělo uvádět své osobní údaje, a proto se rozhodli petici nepodepsat.

Zajímavé bylo setkání s pánem, který elektromobil vlastní. Vysvětlil jsem mu, že i kdyby chtěli zakázat výrobu elektromobilů, tak budu proti zákazu bojovat úplně stejně, aby nezakázali výrobu jeho elektromobilu. Přesto se rozhodl petici nepodepsat.

5. Bývalý předseda Svobodných, Petr Mach, se stal nezávislým ekonomickým poradcem SPD. V budoucnu nevyvrátil ani vstup do SPD. Jaké pocity ve vás tahle zpráva vyvolala?

(Smích) Pro mě byl Petr Mach určitým politickým vzorem. Na jednu stranu mě to ranilo a bylo to pro mě překvapením, které jsem nečekal. Velice mě to od Petra Macha zklamalo, protože SPD neberu jako relevantní a už vůbec ne pravicovou stranu. Což v případě Petra Macha znamená, že zradil své ideály pravděpodobně za dobrou pozici na kandidátce v nadcházejících volbách do Evropského parlamentu.

Ačkoliv se Petr Mach vyjádřil, že se Svobodnými chce mít korektní vztahy, tak já sám za sebe mohu říct, že s Petrem Machem mít žádné korektní vztahy nechci.

(pozn. Rozhovor se konal před oznámením, že se Petr Mach stal lídrem kandidátky SPD do nadcházejících voleb do Evropského parlamentu.)

6. Příští rok nás čekají volby do Evropského parlamentu. Za Svobodné bude lídrem kandidátky Libor Vondráček. Jak se do kampaně zapojí Mladí Svobodní?

Samozřejmě nechceme pomoct jen Liborovi, ale celé kandidátce a Svobodným. To znamená, že chceme být aktivní v internetovém prostoru pomocí krátkých videí a rozhovorů. Osobně jsem nedávno spustil projekt s názvem „Pravicový pokec“, kam bych si chtěl pozvat všechny naše kandidáty ještě dříve, než začne předvolební šílenství.

Samozřejmě se budeme účastnit i face to face kampaně. Chystáme i speciální kampaň, ale o té zatím mluvit nechci.

Osobně se těším na spolupráci se Svobodnými, kterou jsme si už úspěšně odzkoušeli právě při sběru podpisů pod petici proti zákazu výroby aut se spalovacími motory, za kterou jsme obdrželi slova chvály.

7. Kde podle vás směřuje současná Evropská unie? Vy jste k současné podobě EU velmi kritický. Co by se mělo změnit? A je změna vůbec možná?

Já jsem vůči Evropské unii velmi kritický zejména z důvodu, jak Evropská unie funguje. Je to přebyrokratizovaný celek, který může být eventuelně udržitelný za předpokladu, že si Evropská unie půjčí peníze např. od Číny nebo USA a bude tím udržovat tento skomírající stav déle a déle pomocí dotací. Já osobně považuji dotace jako jednu z největších zlostí naší společnosti.

Sám jsem si s myšlenkou, jestli je změna možná hrál dlouhou dobu. Začal jsem Evropskou unii studovat a nyní ji mám dokonce jako maturitní otázku. (smích)

Momentálně nevidím východisko v tom, že by se měla Evropská unie reformovat. Kdyby se Evropská unie reformovala a vrátila se před Lisabonskou smlouvu nebo před Maastrichtské dohody čímž by se pouze udržel Schengenský prostor nebo volný trh mezi státy, který je velice důležitý, tak bych byl spokojen.

Bohužel dosáhnout takhle významné reformy za momentální situace není možné, protože je k tomu nutná většina napříč všemi orgány Evropské unie. Jelikož jsme v menšině a z diplomatického hlediska je dobré si udržet dobré vztahy, tak je lepší v rozumném ekonomickém stavu Evropskou unii opustit. Což je názor, který otevřeně říkám už dva roky.

8. Kromě voleb do Evropského parlamentu nás příští rok čekají i volby krajské. Jak se připravujete a s jakými očekáváními do voleb půjdete?

Kromě toho, že jsem předsedou Mladých Svobodných, tak se i výrazně angažuji ve Zlínském kraji, kde dělám předsedu krajské organizace.

Krajské volby beru jako významně důležité. Hodlám zde oživit „tradici“, kterou zde nastolil v roce 2016 Tomáš Pajonk. V médiích se už dokonce objevila zpráva, že se bavíme se Soukromníky o možné spolupráci, což mohu pouze potvrdit.

Chceme být ve volbách úspěšní, což znamená nejen překonat hranici 5 procent, ale atakovat hranici 7-8 procent s nejlépe čtyřmi krajskými zastupiteli.

Osobně se nechci hnát na vysokou pozici v kandidátce, protože mi v té době bude 20 a budu nastupovat na vysokou školu. Ovšem bych byl rád, kdybych mohl určitým způsobem rozhodovat o krajském školství pomocí krajské komise.

9. Co bude pro vás hlavním tématem krajských voleb?

Osobně mohu říct, že do kampaně půjdu naplno abych eventuelně mohl rozvinout školství ve Zlínském kraji a aby Svobodní mohli rozvinout náš kraj ve stránce zdravotnictví, protože právě s tím má kraj dlouhodobě potíže. Podrobnější program zveřejníme na začátku příštího roku.

10. V jednom ze svých článků jste velmi kritický k současné vládě. Co se jí podle vás nedaří a kde je její hlavní problém?

Podle mě se jí nedaří komunikace s občany. Ať už jde např. o výrok předsedkyně poslanecké sněmovny a předsedkyně TOP 09, Markéty Pekarové Adamové o dvou svetrech nebo to, že ministr vnitra a předseda STAN, Vít Rakušan prakticky uplatňuje cenzuru a nabádá občany k práskání. To je za mě neakceptovatelné. Nežijeme přece před rokem 1989.

Státu se nedaří udržovat státní rozpočet, konsolidační balíček se nepovedl. Vláda chce v podstatě zničit kupní sílu našich občanů zvyšováním daní a šikanuje naše skvělé podnikatele zavedením povinného sociálního pojištění, které se ještě zvyšuje na devastující úroveň. Vládě se celkově nedaří splňovat ekonomická část programu a používají minulost jako výmluvu a obhajobu toho, že se jim nedaří. To člověk od politiků slyšet nechce. Každý člověk chce od politika slyšet řešení.

Na rozdíl o mých kolegů nevidím problém v pěti stranách, protože se jim daří vnitřní spory nevytahovat na povrch, což je věc, za kterou bych vládu chtěl pochválit. Vláda se snaží působit jednotně. O tom svědčí i společná kandidátka koalice SPOLU pro volby do Evropského parlamentu. Ovšem tahle kandidátka je zradou veškerých ideálů ODS.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám