Článek
Jedním z nejvíce diskutovaných bodů jednání pražské rady 9. prosince bylo jmenování členů výboru pro audit Dopravního podniku. Tento výbor, klíčový pro vnitřní kontrolu největšího městského podniku s 11 000 zaměstnanci, je nefunkční už více než tři měsíce. Situace ukazuje na naprosté selhání vedení Dopravního podniku pod Zdeňkem Hřibem, který nedokázal včas zajistit nové členy poté, co předchozím skončilo funkční období. Výbor tak není už od srpna tohoto roku usnášeníschopný.
Co je ovšem zcela neuvěřitelné, je fakt, že ani po říjnovém zásahu policie v Dopravním podniku stále chybí koaliční vůle výbor obnovit. Ani tentokrát nebyly návrhy na jmenování jeho členů úspěšně projednány. Diskuse se nesla v duchu zmatků a výmluv - materiál postrádal kontrolu odboru legislativy magistrátu, Zdeněk Hřib se vymlouval na neúplné informace o kandidátovi koaličního partnera, SPOLU zase zpochybnilo nedostatečné vzdělání a možný střet zájmů kandidáta Pirátů. Místo, aby se koalice soustředila na urychlené zajištění kontroly v podniku s opakovanými závažnými problémy, strávila hodiny bezvýsledným kádrování vlastních kandidátů.
Zdá se, že koalice vedená Zdeňkem Hřibem záměrně blokuje jakoukoliv kontrolu Dopravního podniku. Přestože zastupitelstvo přijalo jasná usnesení a stanovilo termíny, Dopravní podnik také stále neposkytuje magistrátu potřebnou součinnost k úplnému zveřejnění hloubkového auditu za roky 2014–2022. Náměstek Hřib se nadále vyhýbá transparentnosti, čímž vystavuje největší městský podnik dalším skandálům. Situace je neúnosná, a proto budeme na zasedání zastupitelstva 12. prosince znovu požadovat konkrétní kroky a vyvození odpovědnosti. Bohužel je to opět jen opozice, kdo tlačí na urychlené řešení problémů tohoto městského podniku.
Ve světle nezodpovědného přístupu pražské koalice mám vážné pochybnosti o realizaci dalších usnesení přijatých na jednání pražské rady. Město plánuje investovat 1,4 miliardy korun do nákupu pozemků a budovy Nákladového nádraží Žižkov, což představuje mimořádně vysokou investici do komplexního projektu revitalizace této lokality. Oceňuji snahu o rozvoj této budoucí hustě obydlené oblasti i výstavbu nové tramvajové trati Olšanská – Habrová, ale zůstává otázkou, zda město dokáže tuto investici efektivně využít ve prospěch Pražanů. Plány na kulturní či školské využití nádraží zatím postrádají konkrétní obrysy.
Dalším velkým soustem je příprava veřejné zakázky na výběr dopravce, který od roku 2029 zajistí železniční přepravu velkokapacitními elektrickými jednotkami na území Prahy a Středočeského kraje. Tato zakázka za 140 miliard korun bude mít zásadní vliv na kvalitu dopravy na příštích 30 let. Doufám, že současná koalice dokáže tento proces zvládnout transparentně a včas. Budeme přípravu bedlivě sledovat – jde nejen o kontinuitu služeb, ale především o zajištění moderní a spolehlivé železniční dopravy pro obyvatele obou krajů.