Článek
Jedním z klíčových bodů jednání bylo zdražení jízdného - jako reakce na krok, ke kterému už přistoupil Středočeský kraj. Návrh náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba počítal se zvýšením cen ve vnějších pásmech pražské integrované dopravy – jednorázové jízdenky až o 30 %, časové kupony o 25 %. Místo věcné debaty se ale rozjela hodinová hádka. Koaliční partneři obvinili Hřiba z čistého populismu – podle nich se kvůli blížícím se sněmovním volbám bojí zdražit lístky alespoň na úroveň, kterou už schválili sousedé ze Středočeského kraje.
Po dlouhé hádce koalice bod přerušila a rozhodla se k němu svolat mimořádnou radu, kde se zřejmě povede další několikahodinová diskuse. Paradoxem zůstává, že pokud se do konce srpna nic neschválí, nestihne se včas objednat tisk nových jízdenek u Státní tiskárny cenin – a ke změně cen tak nedojde ani v Praze, ani ve Středočeském kraji, kde už zdražení veřejné dopravy zastupitelé schválili začátkem června.
Je to absurdní situace. Zdeněk Hřib měl měsíce na to, aby se Středočeským krajem jednal o úpravě, sjednocení a zpřehlednění tarifů, které by zároveň motivovaly cestující k využívání MHD. Výsledek? Další ostuda pro Prahu – pražská koalice není schopna najít konsensus a z jízdného si dělá jen předvolební téma.
Další ostudu si koalice připsala při projednávání financování přepravních služeb pro hendikepované. O tyto služby je dnes mnohem větší zájem, než se původně čekalo. Řešení je jasné, alespoň pro každého rozumného člověka: navýšit počet vozidel a prodloužit smlouvu, aby se lidé se zdravotním postižením dostali pohodlně a včas tam, kam potřebují.
Ale co udělala slavná pražská pětikoalice? Materiál z jednání rady stáhla. Neuvěřitelné. Praha má na účtech 150 miliard korun, které neumí smysluplně využít, ale odmítá uvolnit pár milionů na službu, kterou lidi nutně potřebují. Můžeme jen doufat, ze dojde ke shodě na zářijovém jednání rady.
Na co peníze jsou? Třeba na studii proveditelnosti za 16 milionů korun pro úsek metra D z Náměstí Míru na Náměstí Republiky. Podle Zdeňka Hřiba by se poslední úsek mohl začít stavět po roce 2037. Při jeho tempu a „kvalitě“ práce si to opravdu neumím představit. Metro D je zatím pro Pražany symbolem nekonečných komplikací, zásahů ÚOHS, prodražování a zdržení, které město stojí 2–4 miliardy korun ročně. A víme přesně, komu za to vděčíme – škody způsobené amatérismem a liknavostí Zdeňka Hřiba půjdou do desítek miliard.
Pražská doprava si zkrátka zaslouží kompetentní vedení, které bude řešit rozvoj systémově, a to ve prospěch všech cestujících.