Článek
Při projednávání programu se záhy potvrdilo, že ani ranní sklenka portského nedokáže neschopné koalici nahodit motor.
Jedním z klíčových bodů jednání byla Vltavská filharmonie. Koalice přiznala, že skutečné náklady na tento projekt budou minimálně o 4 miliardy korun vyšší, než se uvádí v původním rozpočtu. Zatímco oficiální odhad samotné stavby činí aktuálně necelých 12 miliard, další investice v přilehlé lokalitě Vltavská – především v důsledku požadavků radnice Prahy 7 a tlaku starosty Čižinského – vyšroubují celkovou částku na 16,5 miliardy korun. Astronomickou cenu má částečně pokrýt Nadační fond Vltavské filharmonie, do kterého Praha nyní plánuje vložit 30 milionů Kč z rezervy, přičemž od příštího roku se bude spoléhat na dary soukromých přispěvatelů. Fond povedou známé osobnosti veřejného a politického života, mezi nimi Pavel Baudiš, Zdeněk Tůma nebo Miroslav Kalousek.
Praha si bezpochyby zaslouží moderní koncertní sál. Dosavadní výsledky této koalice ale bohužel nenaznačují, že by byla schopna tak rozsáhlý a náročný projekt úspěšně realizovat. Dlouhodobě selhává i ve správě rozběhlých investic, jako je Metro D, Městský okruh nebo přestavba sídla EUSPA. Může ještě někdo věřit, že právě Vltavská filharmonie bude výjimkou a nestane se dalším nekonečným projektem s neustále rostoucími náklady?
Dalším důležitým bodem jednání měla být dohoda mezi Prahou a Ředitelstvím silnic a dálnic o výstavbě zemního valu u úseku pražského okruhu Běchovice – D1. Tento val má zvýšit bezpečnost, snížit hluk a ochránit přilehlé městské části. Pražská koalice zde měla jedinečnou příležitost ukázat, že je alespoň pro jednou schopna efektivně spolupracovat se státem – obzvláště když byla sestavena právě podle politického půdorysu vlády. Schválení tohoto materiálu mohlo být jednou z mála pozitivních zpráv, stejně jako signálem, že Praha a stát dokážou táhnout za jeden provaz.
Místo toho se však opět ukázalo, že se koalice nedokáže shodnout ani na takto zásadních infrastrukturních projektech. Spory se vedly o to, v jakém stavu budou valy přebírány a kdo zaplatí jejich údržbu. Radní Kovařík (ODS) tvrdě kritizoval náměstka Hřiba (Piráti) za nepřesně a špatně připravený návrh spolupráce. Výsledek? Místo dohody jen další odklad a ostuda.
Nejasná zůstává i budoucnost Pražských služeb. Město dlouhodobě tlačí své firmy k přednostní spolupráci s touto městskou společností, i když jsou její ceny vyšší než běžné tržní sazby. Rada měla po týdnu opět projednat, zda tento cenový model zachová a jak případně pokryje vyšší náklady městských firem, aby nebyla porušena zásada řádného hospodáře.
Ani tentokrát však k žádnému rozhodnutí nedošlo – materiál byl opět odložen. Mezitím Pražské služby zůstávají ve stávkové pohotovosti, na což vedení města nereaguje. Náměstkyně Komrsková (Piráti), která svým chaotickým řízením současný problém způsobila, situaci zcela ignoruje. Primátor Svoboda (ODS) si sice vyslechl podněty odborářů, ale k reálnému řešení se nemá. Jediný, kdo se snaží o konstruktivní vyjednávání, je zastupitelský klub ANO. Trváme na tom, že je nutné Pražské služby odebrat z gesce Pirátů – minimálně do vyřešení aktuální stávkové pohotovosti. Město si nemůže dovolit přijít o další dobře fungující firmu kvůli nekompetenci svých radních.