Článek
Čím více v Knarru podniknete výprav, tím větší bude vaše stopa v historii
Seveřany má většina lidí zapsány ve své mysli především jako divoké válečníky. Jednalo se však také o velké objevitele a právě na tento faktor jejich existence se zaměřuje karetní hra Knarr. V té se totiž ujmete jednoho vůdce a spolu s ním se dáte do budování klanu, který se pokusí zapsat do historie za pomoci výprav do míst, kam ještě lidská noha nevstoupila.
Počet hráčů: 2 - 4
Herní doba: 30 minut
Věk: 8+
Základní myšlenka této hry stojí na budování posádek. Vikingové jsou tu zastoupeni v několika barvách, jež mají unikátní zastoupení, takže rozhodně nepočítejte s tím, že každá barvička vám nabídne stejný obličej. S faktorem barvy Knarr dále pracuje, protože jakmile umísťujete Seveřany ke své lodi, automaticky dáváte na sebe jedince daných barev, čímž aktivujete nejen právě vyloženého jednotlivce, ale také karty, které už leží před vámi, což za určitých okolností může majiteli dané „stáje“ přinést slušné zisky. Obdržet touto cestou můžete vítězné body, body věhlasu a také suroviny nutné k různým akcím.
Někteří válečníci vám kupříkladu poskytnou v Knarru žetony bojovníků, které můžete použít k tomu, abyste měli během dobírání nových karet širší možnosti než ti, kteří se nerozhodnou obětovat tyto žetony, popřípadě je náhodou nemají. Když totiž neobětujete žeton, můžete si při braní nových karet z nabídky vybrat pouze určité kusy, zatímco když jej vynaložíte, automaticky vám to umožní sáhnout po tom, co se vám líbí, popřípadě se hodí do vaší dlouhodobé strategie.
Žetony válečníků však nevyužíváte pouze během náboru. Knarr vás je nechá použít také v momentu, kdy se rozhodnete realizovat druhou možnou akci. Při mořeplavbě mohou tyto žetony nahradit karty a tak vás uchránit před likvidací hromádek, které mají pro vás dlouhodobý potenciál. Ne vždy ale budete mít dost žetonů, takže se občas nevyhnete čistému vynaložení karet. Mořeplavba si totiž vždy žádá zaplacení ceny karty lokace, do níž chcete své lidi vyslat. Většinou se jedná o specifickou barvu nebo rovnou několik barev, takže realizace výprav není úplně snadným podnikem. Někdy musíte pro úspěch dokonce kombinovat žetony s kartami, protože bez nich to občas zkrátka nejde.
Zatímco válečníky využíváte primárně k těmto dvěma akcím, jsou tu ještě náramky, s nimiž pracujete během akce obchodování, která stojí tak nějak mimo normální akce, protože se jakožto „tah“ nepočítá a provést ji můžete buď před vaším tahem, nebo naopak až po něm. Díky tomu vlastně může mít Knarr vliv na to, jak proběhne vaše kolo, protože skrze obchodování máte možnost získat zdroje. V jak velkém objemu si určíte sami tím, kolik náramků vynaložíte, a především faktorem výprav, jež máte za sebou. Ty se totiž na sebe navazují a v rámci této akce vám dávají možnost vždy si vybrat, kolik sloupků aktivujete. Štědří obchodníci si mohou dovolit aktivovat klidně všechny tři, zatímco chudáci sáhnou často pouze po prvním sloupci, čímž toho většinou mnoho nezískají, avšak zase tolik je to také stát nebude.
Samotná partie má v Knarr velmi slušné tempo. Její konec nastává poté, co uběhne kolo, v němž se některému z hráčů podařilo získat 40 a více vítězných bodů. Základní komplexita není vysoká, lze ji ovšem navýšit skrze variantu s artefakty, z nichž vždy jeden zakomponujete do partie, která tak může mít větší grády.
Knarr je obstojnou vikingskou záležitostí, která dokáže překvapit
Seveřanům se během mnou odehraných partií podařilo provést řadu objevů. Některé byly zásadní, jiné méně. Vždy však mělo hraní slušné grády kvůli pěknému zpracování karet a také základním kamenům hratelnosti, které nejsou ve své podstatě vůbec špatné. Vlastně překvapí, protože realizovat plavby za kořistí není až tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Když se navíc začnete nudit, je možné zapojit artefakty, s nimiž je každá partie odlišná.
Knarr jakožto celek patří mezi obstojné záležitosti, které vynikají primárně grafickým zpracováním. Hra je textově nezávislá, takže po vysvětlení pravidel můžete zapojit i mladší hráče. Není tím pádem problém tento kus doporučit těm, jimž sedí Vikingové a karty jako takové. Pro ně to rozhodně špatná volba nebude.
Za poskytnutí kopie hry Knarr na recenzi děkuji českému distributorovi, společnosti Mindok.