Článek
O vítězství v Ahoj bojují tři unikátní party
Asymetrická strategie plná kostek Ahoj je kouskem až pro čtyři hráče. Škála frakcí, které se aktivně účastní boje o vítězství je však o něco méně bohatá. Jsou totiž „pouze“ tři a použitelnost některých je spojená s narůstajícím počtem hráčů. Ve dvou vlastně třetí uskupení zcela vypadává, a partie se stává střetem jasně dané dvojice diametrálně odlišných námořních společenství. Na straně jedné je Žraločí flotila. Ta vždy vše řešila za pomoci ohně a meče, s nimiž se snaží držet pod svou kontrolou co největší prostor.
Počet hráčů: 2 - 4
Herní doba: 45 - 75 minut
Věk: 14+
Na opačné straně barikády stojí Ulitová unie, která byla řadu dekád ukryta v hlubinách. Nyní se však vynořuje z hlubin ve snaze získat zpět to, co jí dle jejího názoru po právu náleží, což tak nějak logicky vede ke střetu s Žraločí flotilou. Vládnout totiž mořím v Ahoj může pouze jeden. To, že se od sebe obě uskupení dost odlišují, poznáte už v momentu, kdy je vytáhnete z krabice. Obě totiž mají jinou desku své frakce, počet kostek nebo škálu figurek.
Žraločí flotila je relativně agresivním uskupením, jenž dost sází na jí kontrolované hlídky, svou vlajkovou loď a také pevnosti, které jsou vždy připraveny na to, že by je mohl někdo napadnout. V případě, že ji máte na ostrově, je to faktor sloužící nejen k obraně dané pozice, ale také k verbování sil se specifickým symbolem pro prezentovanou lokalitu.
Ulitová unie funguje na principu toho, že si připravujete své síly a následně je umísťujete na ostrovy, kde každý z nich má vliv na ovládnutí ostrova. Zatímco u žraloků hlídky a pevnosti fungují jako bitevní prostředek, spojenci se bitev neúčastní. Jakmile je navíc nepřítel odstraní, jdou do vaší zásoby, takže je musíte verbovat znovu. Na vodách ulity operují v Ahoj s dvěma koráby, které jsou o něco menší než konkurenční plavidlo. Během hraní dost operují s kartami plánů, které vám třeba dají možnost přesunout elitky z jedné destinace na jinou, což se při expanzi vyplatí.
Třetí frakcí jsou pak Pašeráci pro něž není v Ahoj prioritou kontrola území, ale pašování nákladu, který se snažíte dopravit na určitá místa, za což následně dostáváte vítězné body. Jejich počet je formován také tím, kolik regionů s daným symbolem uskupení, jemuž dodáváte předměty, vlastně ovládá. Bez ohledu na to, zda dodáváte, či dobýváte území, se však za všech okolností čas od času musíte postavit k dělům, a ukázat nepřátelům, že nejste kořistí.
Bitvy jsou zkrátka něčím nevyhnutelným, protože jakmile máte nabitá děla, nebo se v lokaci, kam míříte, nadchází hrozba s nabitými kanóny, startuje boj. Nejdříve z děl střílí útočník, který si na nich má možnost snížit hodnotu, s tím, že ji následně přičte k hodnotě, kterou hodí na útočné kostce. Stejný proces čeká na obránce. Jakmile máte hozeno, je zde moment vyhodnocení, kdy vyhrává ten s vyšší hodnotou, nebo útočník za předpokladu, že došlo k remíze. Odměna za vítězství je pak u jednotlivých uskupení odlišná.
Pouhou likvidací nepřátel v námořních bitvách se v Ahoj k vítězství nedostanete. Jedinou cestou k vítězství je pro pašeráky přeprava zboží, zatímco Žraločí flotila a Ulitová unie sází na kontrolu herního světa, který objevujete tak, že svým korábem míříte mimo známé vody, a tak expandujete prostor, jenž je možné obsadit a následně získávat body za jednotlivá pole a také za každé políčko pod vaší kontrolou. Škála polí, jimž se dá vydat vstříc, je pestrá. Celkem můžete jet vstříc osmi unikátním regionům, jež nabízejí specifické efekty. Někde čeká zlato, jinde poškození, příležitost k opravám nebo tržiště, na němž je možné verbovat posádku, za níž platíte kostkami či zlatem.
Potenciálních adeptů na členy vaší posádky je v Ahoj hodně. Někteří z nich mají pasivní schopnosti, jiné zase jde použít proti vašim nepřátelům, či posílení lodi. Třeba takový Bukanýr dovede po vítězství v bitvě odstranit dva nepřátelské členy posádky, sám při tom ovšem zařve. Zajímavým pasivním členem je pak Mořská čarodějnice, která po pohybu mimo mapu, koráb přenese na protilehlou stranu světa. Osobitý je dle mého Stařešina, jenž vám dá žeton zlata, pokud není obsazeno místo pro kostky v žádné části vaší lodi.
Jak už bylo řečeno výše, s kostkami tu pracujete prakticky permanentně. Používáte je k pohybu, boji a také k už zmíněnému verbování. Je třeba pečlivě přemýšlet nad tím, jak hozené kousky použijete, což se mi na tomto titulu hodně líbí. Vítězem je pak ten, komu se jako prvnímu podaří získat 30 bodů. V případě remízy dochází k tomu, že vyhrává ten, kdo má nejvíce zlata.
S Ahoj se vydavatelství Fox in the Box opět trefilo do černého
Čím více se mi toho od vydavatelství Fox in the Box dostává do rukou, tím výrazněji jsem přesvědčen o tom, že toto vydavatelství má z pekla kliku. Stejně jako Pochmurný kraj i asymetrická kostková strategie Ahoj představuje originální titul stojící na velmi silných základech. Na první pohled vás ihned zaujme grafické zpracování dosti připomínající povedenou karetku Fort. Karty neschází ani zde, avšak daleko výraznější roli tu mají pěkně zpracované kostky, herní plán plný možností a především design jednotlivých frakcí, které jsou opět zpracovány mistrně.
Ahoj podle mého patří mezi jedny z přístupnějších her Fox in the Box. Ve dvou hráčích je do ní hodně snadné naskočit, avšak její absolutní potenciál využijete až v momentě, kdy se do hry zapojí ještě jeden až dva další hráči, kteří se ujmou role pašeráků. Jakožto celek představuje tento kus výbornou asymetrickou záležitost, která udělá radost všem milovníkům mořeplavectví a pašeráctví, jimž není proti srsti nemalá míra náhody. Cenovku si ale obhájí snadno, takže pokud vás zaujala, rozhodně není třeba s koupí váhat.
Za poskytnutí kopie hry Ahoj na recenzi děkuji českému distributorovi, společnosti Fox in the Box.