Článek
Vašim úkolem je ve hře Svatyně: Strážci věků zničit nepřátelské svatostánky
Karetní hra Svatyně: Strážci věků pro jednoho až dva hráče je zasazena v temném magickém světě, v němž spolu o zachování své existence bojují různá asymetrická uskupení. Celkem jich je možné v herním univerzu nalézt šest, jenže v samotném balíčku najdete pouze polovinu a právě kvůli tomu můžete narazit na dvě verze této hry. V nabídce je kousek nesoucí název Krajiny úsvitu, zatímco jeho alternativou jsou Krajiny soumraku. Po stránce elementárních komponentů jsou to vlastně totožné krabičky s totožnou hratelností, což mě vedlo k tomu, nerozebírat je samostatně, ale pěkně vzít jedním vrzem obě varianty.
Počet hráčů: 1-2
Herní doba: 15-30 minut
Věk: 14+
V případě, že hráč má jak karetní hru Svatyně: Strážci věků - Krajiny úsvitu tak i verzi Krajiny soumraku, může si na startu vybrat jeden ze šesti předpřipravených frakčních balíčků, nebo v případě, že je kreativní, vytvořit svůj vlastní herní balíček. Hlavní rozdílem mezi těmito dvěma variantami je skutečnost, že zatímco při výběru dané frakce si berete dvě kopie od každé karty, u nového balíčku je vám umožněno vzít si pouze jednu kopii dané karty, což je u některých kousků dosti zásadní.
Každý z balíčků pak musí ve hře Svatyně: Strážci věků obsahovat 28 karet učedníků a rituálů. Nesmí v něm scházet ani karta mistra, který je pro každou frakci unikátní. Kupříkladu takový Nomar prezentující pořízek Molran je výborným válečníkem s vysokým poškozením, kterého je nutné vždy stavět do ofenzivy, zatímco „vůdce“ Ganta statný Inash-tet jest spíše specialistou zaměřeným na podporu, což prokazuje tím, že jednou za kolo může léčit své svatyně, nebo útočit na cizí. Co za něj na bojišti učiníte je pouze na vás.
Většinu vaší bojové síly však představují učedníci jejichž paleta je nebývale pestrá. Odlišují se od sebe bojovou efektivitou, počtem životů a také schopnostmi, které jsou často spojeny s frakcí, k níž náleží. Učedníci z Antaru kupříkladu dost těží z vyčerpání svých i nepřátelských sil. Zástupci uskupení Wulu pak relativně hodně sází na odhazovací hromádku, která některým z nich navyšuje určité statistiky nebo jinak posiluje jejich snažení.
Díky tomu, jak moc je rozsáhlá škála učedníků, bych se nebál říci, že spektrum možností v rámci strategií je nebývale pestré. Na bojiště míří bojovníci až na specifické výjimky vyčerpaní a aktivními se stávají až na konci tahu toho, kdo je má pod palcem. Aby je bylo možné vyslat do boje, musíte za ně vždy zaplatit určitou hodnotu v krystalech, načež jim vyberete obrannou nebo útočnou pozici. Ze startu máte po ruce pouze čtyři karty a omezený objem krystalů, takže žádnou velkou ofenzivu neprovedete. Jak však hra probíhá, škála možností v partii Svatyně: Strážci věků pěkně narůstá.
Do jisté míry na expanzi alternativ má vliv skutečnost, že je zde řada vlastností, jimiž mohou být jednotky obdařeny. Některé schopnosti se aktivují při příchodu, jiné zase v případě zničení dané jednotky, nebo při jejím výpadu na nepřátelské linie. V tomto ohledu mi Svatyně: Strážci věků dost připomíná Mozkožrouta, protože paleta vlastností je dosti podobná tomu co daná hra nabízí, což ale osobně nepovažuji za problém. Vlastně bych řekl, že právě naopak je to pozitivem, protože se mi podařilo rychleji proniknout do hratelnosti, v jejímž rámci je vašim cílem eliminovat potenciální nepřátelské obránce a zničit nepřátelské svatyně dříve, než se rozpadnou ty vaše.
Samotný tah stojí na čtyřech fázích. Na startu dostanete dva krystaly, načež vyhodnotíte efekty spojené se začátkem tahu. Ve druhé fázi vyvoláváte (nasazujete) jednotky a opět vyhodnocujete schopnosti spojené s danou fází. Jakmile máte vyvoláno je tu fáze útoku, v níž jednotky postavené na ofenzivních pozicích mohou útočit na nepřátelské svatyně, v čemž jim mohou zabránit učedníci v obranných pozicích skrze blokování. Je-li pak útok veden mezi dvěma jednotkami obě si způsobí poškození. Když u některé převyšuje hodnotu životů je poražena.
V případě, že nedojde k eliminaci během útoku, tak se poškození anuluje. Všechny jednotky se pak opět stanou aktivními. Svatyním následně klesne hodnota spoutání moci o jeden bod, díky čemuž se přiblíží okamžiku, kdy se jim otevře nějaká ta speciální schopnost. V této části kola můžete také odhodit své karty a vzít si nové. Vždy máte však v ruce pouze čtyři kousky tvořené učedníky nebo rituály, což je zdejší obdoba kouzel.
Svatyně: Strážci věků zaujme tempem i vizuálem
Karetní duel Svatyně: Strážci věků představuje rychlou hru s nadmíru dobře vyváženými frakcemi, které se od sebe liší natolik, že střet s dosud nepoznaným protivníkem vás má možnost naprosto rozhodit. Tempo hraní je slušné, vizuální zpracování karet na jedničku a to, jak fungují frakce taktéž ohromí. Jediný problém mám s tím, jak malé jsou další herní komponenty, asi bych se vůbec nezlobil, kdyby žetony, které máte na kartách byly o něco větší.
Jakožto celek Svatyně: Strážci věků stojí za to. Rozhodně je to jeden z duelů, které vás budou bavit v případě, že máte rádi střety postavené právě na kartách. Za sebe považuji za ideální možnost pořídit rovnou oba balíčky. Nebál bych se ale říci, že když si zpočátku koupíte jeden může představovat slušný testovací vzorek. Osobně bych se však nebál do této karetky jít.
Za poskytnutí kopie her Svatyně: Strážci věků - Krajiny úsvitu a Svatyně: Strážci věků - Krajiny soumraku na recenzi děkuji českému distributorovi, společnosti Blackfire.