Článek
Asi osm hodin jízdy na mule od Piury leží Huancabamba, místo, kde ďábel ztratil pončo, když se koupal v četných lagunách, aby nabyl ztracenou sílu. I on věděl o magické síle, ukryté v hlubinách jezera. Dnes můžeme vidět na tomtéž místě scénu: Nemocný chlapec v horečkách, svlečený do naha, je bičován kouzelníkem a potom ponořen do ledového jezera, aby byl zbaven všeho zlého a všech nemocí.
To vše se konalo za svitu luny přesně o půlnoci. Rodiče, kteří neměli peníze na léčení v nemocnici, jej sem dovezli v naději, že bude kouzelníky uzdraven. Tentokrát měli štěstí. Chlapec nejenže nedostal zápal plic, ale skutečně, snad magickou vírou v uzdravení, se pohyboval druhý den ráno velmi čile a bez horečky.
Na laguny do okolí Huancabamby přijíždějí denně stovky lidí z celého světa s vírou v srdci a s nadějemi na uzdravení, ve znovunabytí štěstí, ztracené lásky a v prosperitu. V okolí Huancabamby žijí nejslavnější kouzelníci celého Peru. Mnozí z nich získali takový věhlas, že je třeba na návštěvu u nich čekat i dva týdny. Stojí to však za to. Nejen pro výsledky léčebného procesu, který ne vždy má pozitivní výsledky. Spíše pro zajímavost kouzelnických obřadů, které jako by byly návratem do středověku. I to je však současnost Peru.
Fotografování a zapisování poznatků je tu zakázáno. Musíš si proto hodně pamatovat, chceš-li podat svědectví. Kouzelníci jsou na svoji práci velmi žárliví a rozhněvají se, když je někdo při „práci“ přeruší, někdy až do nebezpečné zuřivosti. Když kouzelník vyhání „ďábla“ z těla, je schopen při přerušení výkonu napadnout rušitele kordem.
Nejznámějším kouzelníkem Huancabamby byl osmdesátiletý stařec Don Panchito Guarnizo. Říkalo se o něm, že dokáže vyléčit i choroby, se kterými si dosud současná lékařská věda neví rady. Byly zaznamenány případy úspěšného vyléčení rakoviny a dalších těžkých onemocnění. Není proto divu, že zejména k němu se všichni nemocní snaží dostat do „léčení“.

Na jezeře „Laguna negra“ podstupují nemocní léčebnou kůru s cílem zbavení se všeho zlého. Kouzelník bičuje chlapce a potom ho ponoří do chladného jezera.
Kouzelníci mají své pomocníky. Tito připraví stůl („mesa“), což v kouzelnické terminologii znamená soubor všeho potřebného, živého i neživého, k výkonu kouzel. Přesně o půlnoci byl stůl připraven. Na zemi ležely hole, potřebné k bičování a zároveň sloužící jako obrana proti pacientům, kteří, jsouce omámeni drogami, někdy napadají léčitele. Do země byly zapíchány kordy, dýky, meče a nože. Největší meč slouží k zastrašení „ďábla“. Vedle nožů ležely na zemi různé škeble, mušle a hlemýždí ulity. Dále obrazy svatých, obrazy kouzelníků, kusy železa, magnety, amulety, zkamenělé lebky, různé byliny a česnek. Opodál ležely dary, které donesli pacienti.

Kouzelnické náčiní – meče, mušle, keramické nádoby a různé zázračné byliny.
Začíná obřad. Kouzelník kropí stůl pálenkou a rozfoukává různé pudry na všechny světové strany. Potom žvýká třtinu a vyplivuje ji na všechny předměty. Sundává klobouk a silným hypnotizujícím hlasem promlouvá:
„Vyvolávám stíny, hvězdy a jitřenku. Nechť laguny poodhalí roušku osudu. Nechť laguny pohltí vše zlé a dají vám všem to dobré. Nechť laguny vás očistí a vrátí vám zdraví, štěstí a dobré výsledky při obchodování.“
Pomocníci rozdávají mušle naplněné odvarem různých bylin. Pacienti je musí inhalovat nejdříve pravou nosní dírkou, potom levou. Mnozí zvracejí. Ale tak to má být, i to je součástí očistného procesu. Zatím co inhalují, promlouvají s kouzelníkem a sdělují mu svá přání.
Po tomto obřadu rozdávají pomocníci halucinogenní látku, připravenou z opuncií a nutí pacienty, aby ji polkli. Po jejím požití ztrácejí mnozí kontrolu nad sebou a tvrdí, že vidí svůj osud, nalézají ztracené věci, odhalují zloděje svého majetku a svůdce své nevěrné ženy. Zbavují se všech nemocí. Kouzelník začíná prudce šermovat největším mečem. Bojuje s „ďáblem“. Vyhrává tento nerovný boj. Pacienti polykají jinou drogu a jako zázrakem mizí účinky halucinogenní opuncie. Obřad končí a nemocní se stávají zdravými, nešťastní šťastnými. Ti, co přišli o majetek, očekávají, že jej znovu získají. Zůstává pouze otázkou, jak to dopadne s nevěrnými ženami. I toto je peruánská současnost.
Pro nás mají tyto kouzelnické seance příchuť senzace a lákadla turistického ruchu. Indiáni bez práce a bez prostředků však kouzelníky vyhledávají jako svoji jedinou šanci. S rozvojem civilizačního procesu zmizí i kouzelnictví do nenávratna.
Přes příchuť senzace a oprávněných pochybností nad mocí magie, zůstává neoddiskutovatelnou skutečností, že indiáni znají několik stovek léčivých a halucinogenních rostlin a bylin, z nichž mnohé teprve v posledních desetiletích převzalo i moderní lékařství. Indiánští kouzelníci zachovávají a střeží dodnes mnohá tajemství léčby.
Přestože indiáni znají pozitivní účinky přirozených léčiv, stále spojují každou nemoc s magickými silami. Proto bojují proti nemoci léky i magií. Tento „pracovní“ postup nelze v žádném případě nazvat podvodem. Mezi andskými indiány s minimálními možnostmi moderní léčby v nemocnici je to prozatím možnost jediná. Lékař - kouzelník, či šaman a nemocný, si vytvářejí takto iluzi či víru v uzdravení. Oba tomu věří, musí tomu věřit, spolupracuje lékař i pacient. A v případě léčení zejména některých těžkých chorob i víra v uzdravení hraje pozitivní roli.
Aby lépe vstupoval lékař do kontaktu s pacientem, k tomu byly a jsou používány drogy, z nichž mnohé zakotvily i v našem lékařství. Stačí vzpomenout chinin, kokain, ipekakukanhu (dávidlo), belladonu, šňupavý tabák, koku.
Koku nazývali Inkové „božskou rostlinou“ a dodnes ji v andské oblasti žvýká asi pět miliónů indiánů. Žvýkání koky zahání hlad, umožňuje překonávat pocity chladu, žízně a únavy. Dlouhodobé užívání koky však vede k degeneraci, k poruchám vidění, ke zvětšení štítné žlázy a k celkovému fyzickému zhroucení. Nakonec zbavuje indiána jeho vlastní vůle, ohlupuje ho a činí z něho narkomana. Peruánská vláda proto zavedla přísnou kontrolu prodeje koky, i když v malém množství si ji můžete koupit kdekoliv na tržišti.

Incké chirurgické nástroje: A – skalpel, obalený koženým řemínkem, B – bronzové tumi k řezání kostí, C – skalpel s kostěnou rukojetí, D – skalpel s dřevěnou rukojetí, E – velký bronzový skalpel. Kresba: Otto Horský, 1975.

Mezi nejstarší umění indiánských kouzelníků patří mumifikace nebožtíků. Na snímku vlevo mumie ženy, na snímku vpravo mumie indiánského muže. Foto Otto Horský z novinových článků, 1975.