Hlavní obsah
Cestování

Huancabamba - místo v Peru, kde Ďábel ztratil pončo

Foto: Otto Horský/ z článků v peruánských novinách 1975

Do kouzelníkovy výbavy patří také keramické nádoby, zvané „huacas“ a zejména mušle, z nichž se inhaluje bylinný odvar. Foto Otto Horský z novinových článků, 1975.

Léčitelské praktiky šamanů jsou stále součástí života všech lidských společenství. V dnešní době prožívají renesanci a je pouze otázkou času, kdy přejdou do rámce alternativní medicíny.

Článek

Asi osm hodin jízdy na mule od Piu­ry leží Huancabamba, místo, kde ďábel ztratil pončo, když se koupal v čet­ných lagunách, aby nabyl ztracenou sílu. I on věděl o magické síle, ukryté v hlubinách jezera. Dnes můžeme vi­dět na tomtéž místě scénu: Nemocný chlapec v horečkách, svlečený do naha, je bičován kouzelníkem a potom ponořen do ledového jezera, aby byl zbaven všeho zlého a všech nemocí.

To vše se konalo za svitu luny přesně o půlnoci. Rodiče, kteří neměli peníze na léčení v nemocnici, jej sem dovezli v na­ději, že bude kouzelníky uzdraven. Tentokrát měli štěstí. Chlapec nejenže nedostal zápal plic, ale skutečně, snad magickou vírou v uzdravení, se po­hyboval druhý den ráno velmi čile a bez horečky.

Na laguny do okolí Huancabamby přijíždějí denně stovky lidí z celého světa s vírou v srdci a s nadějemi na uzdravení, ve zno­vunabytí štěstí, ztracené lásky a v pro­speritu. V okolí Huancabamby žijí nej­slavnější kouzelníci celého Peru. Mnozí z nich získali takový věhlas, že je třeba na návštěvu u nich čekat i dva tý­dny. Stojí to však za to. Nejen pro vý­sledky léčebného procesu, který ne vždy má pozitivní výsledky. Spíše pro zajímavost kouzelnických obřadů, kte­ré jako by byly návratem do středově­ku. I to je však současnost Peru.

Fotografování a zapisování poznat­ků je tu zakázáno. Musíš si proto hod­ně pamatovat, chceš-li podat svědec­tví. Kouzelníci jsou na svoji práci vel­mi žárliví a rozhněvají se, když je někdo při „práci“ přeruší, někdy až do ne­bezpečné zuřivosti. Když kouzelník vyhání „ďábla“ z těla, je schopen při přeru­šení výkonu napadnout rušitele kor­dem.

Nejznámějším kouzelníkem Hu­ancabamby byl osmdesátiletý stařec Don Panchito Guarnizo. Říkalo se o něm, že dokáže vyléčit i choroby, se kterými si dosud současná lékařská věda neví rady. Byly zaznamenány případy úspěšného vyléčení rakoviny a dalších těžkých onemocnění. Není proto divu, že zejména k němu se všichni nemocní snaží dostat do „léčení“.

Foto: Otto Horský/ z článků v peruánských novinách 1975

Na jezeře „Laguna negra“ podstupují nemocní léčebnou kůru s cílem zbavení se všeho zlého. Kouzelník bičuje chlapce a potom ho ponoří do chladného jezera.

Kouzelníci mají své pomocníky. Tito při­praví stůl („mesa“), což v kouzelnic­ké terminologii znamená soubor všeho potřebného, živého i neživého, k výko­nu kouzel. Přesně o půlnoci byl stůl připraven. Na zemi ležely hole, potřebné k bi­čování a zároveň sloužící jako obrana proti pacientům, kteří, jsouce omámeni dro­gami, někdy napadají léčitele. Do země byly zapíchány kordy, dýky, me­če a nože. Největší meč slouží k za­strašení „ďábla“. Vedle nožů ležely na zemi různé škeble, mušle a hlemýždí ulity. Dále obrazy svatých, obrazy kou­zelníků, kusy železa, magnety, amule­ty, zkamenělé lebky, různé byliny a česnek. Opodál ležely dary, které do­nesli pacienti.

Foto: Otto Horský/ z článků v peruánských novinách 1975

Kouzelnické náčiní – meče, mušle, keramické nádoby a různé zázračné byliny.

Začíná obřad. Kouzelník kropí stůl pálenkou a rozfoukává různé pudry na všechny světové strany. Potom žvý­ká třtinu a vyplivuje ji na všechny předměty. Sundává klobouk a silným hypnotizujícím hlasem promlouvá:

„Vyvolávám stíny, hvězdy a jitřenku. Nechť laguny poodhalí roušku osudu. Nechť laguny pohltí vše zlé a dají vám všem to dobré. Nechť laguny vás očis­tí a vrátí vám zdraví, štěstí a dobré výsledky při obchodování.“

Pomocníci rozdávají mušle naplněné odvarem různých bylin. Pacienti je musí inhalovat nejdříve pravou nosní dírkou, potom levou. Mnozí zvracejí. Ale tak to má být, i to je součástí očistného procesu. Zatím co inhalují, promlouvají s kouzelníkem a sdělují mu svá přání.

Po tomto obřadu rozdávají pomoc­níci halucinogenní látku, připravenou z opuncií a nutí pacienty, aby ji polkli. Po jejím požití ztrácejí mnozí kontrolu nad sebou a tvrdí, že vidí svůj osud, nalézají ztracené věci, odhalují zloděje své­ho majetku a svůdce své nevěrné že­ny. Zbavují se všech nemocí. Kouzel­ník začíná prudce šermovat největším mečem. Bojuje s „ďáblem“. Vyhrává tento nerovný boj. Pacienti polykají jinou drogu a jako zázrakem mizí účinky halucino­genní opuncie. Obřad končí a nemocní se stávají zdravými, nešťastní šťastnými. Ti, co přišli o majetek, očekávají, že jej znovu získají. Zůstává pouze otázkou, jak to dopadne s nevěrnými ženami. I toto je peruánská současnost.

Pro nás mají tyto kouzelnické seance příchuť senzace a lákadla turistického ruchu. Indiáni bez práce a bez prostředků však kouzelníky vyhledávají jako svoji jedinou šanci. S rozvojem civilizační­ho procesu zmizí i kouzelnictví do ne­návratna.

Přes příchuť senzace a oprávněných pochybností nad mocí magie, zůstává neoddiskutovatelnou skutečností, že indiáni znají několik stovek léčivých a halucinogenních rostlin a bylin, z nichž mnohé teprve v posledních desetiletích převzalo i moderní lékař­ství. Indiánští kouzelníci zachovávají a střeží dodnes mnohá tajemství léč­by.

Přestože indiáni znají pozitivní účinky při­rozených léčiv, stále spojují každou nemoc s magickými silami. Proto bo­jují proti nemoci léky i magií. Tento „pracovní“ postup nelze v žádném pří­padě nazvat podvodem. Mezi andskými indiány s minimálními možnostmi mo­derní léčby v nemocnici je to proza­tím možnost jediná. Lékař - kouzelník, či šaman a nemocný, si vytvářejí takto iluzi či víru v uzdravení. Oba tomu vě­ří, musí tomu věřit, spolupracuje lékař i pacient. A v případě léčení zejména některých těžkých chorob i víra v uzdravení hraje pozitivní roli.

Aby lépe vstupoval lékař do kon­taktu s pacientem, k tomu byly a jsou používány drogy, z nichž mnohé za­kotvily i v našem lékařství. Stačí vzpomenout chinin, kokain, ipekakukanhu (dávidlo), belladonu, šňupavý tabák, koku.

Koku nazývali Inkové „božskou rostlinou“ a dodnes ji v and­ské oblasti žvýká asi pět miliónů indi­ánů. Žvýkání koky zahání hlad, umožňuje překonávat pocity chladu, žízně a únavy. Dlouhodobé užívání koky však vede k degeneraci, k poruchám vidění, ke zvětšení štítné žlázy a k celko­vému fyzickému zhroucení. Nakonec zbavuje indiána jeho vlastní vůle, ohlupuje ho a činí z něho narkomana. Peruánská vláda proto za­vedla přísnou kontrolu prodeje koky, i když v malém množství si ji můžete koupit kdekoliv na tržišti.

Foto: Otto Horský

Incké chirurgické nástroje: A – skalpel, obalený koženým řemínkem, B – bronzové tumi k řezání kostí, C – skalpel s kostěnou rukojetí, D – skalpel s dřevěnou rukojetí, E – velký bronzový skalpel. Kresba: Otto Horský, 1975.

Foto: Otto Horský/ z článků v peruánských novinách 1975

Mezi nejstarší umění indiánských kouzelníků patří mumifikace nebožtíků. Na snímku vlevo mumie ženy, na snímku vpravo mumie indiánského muže. Foto Otto Horský z novinových článků, 1975.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz