Článek
Kolik může ETS2 zdražit benzín?
Evropská unie zavádí nový systém emisního obchodování ETS2. Od roku 2027 se do něj zahrnou i paliva pro dopravu. Dodavatelé benzínu a nafty budou muset nakupovat emisní povolenky, jejichž cenu promítnou do konečných cen u čerpacích stanic.
Jak se cena počítá
Každý litr benzínu vyprodukuje přibližně 2,3 kg CO₂. To znamená, že na každých tisíc litrů připadá asi 2,3 tuny emisí, na které bude nutné nakoupit povolenky.
- Pokud bude cena povolenky kolem 57 €/t CO₂ (minimální očekávaná cena v roce 2027), znamená to asi +3,3 Kč na litr benzínu.
- Při ceně 90 €/t by to bylo přibližně +5,3 Kč/litr.
- A při 120 €/t už více než +7 Kč/litr.
Proč na tom záleží
Na rozdíl od vývoje cen ropy nebo pohybu kurzu, jde o politicky stanovený náklad, který má motivovat ke snižování emisí. Zavedení ETS2 tak může dlouhodobě změnit strukturu cen paliv v celé Evropě.
Co je nejisté
- Vývoj ceny povolenek – cena se bude odvíjet od poptávky a nabídky, a proto se mohou objevit velké výkyvy.
- Ochranný mechanismus EU – v případě prudkého růstu cen má být spuštěno uvolnění dodatečných povolenek.
- Doprovodné fondy a kompenzace – výnosy z ETS2 mají být částečně použity na zmírnění dopadů pro domácnosti a firmy.
Co současná vláda v otázce ETS2 neudělala
- Neprosadila skutečný odklad ETS2. Přestože varovala před dopady na domácnosti a dopravu, termín spuštění zůstal rok 2027. O reálné posunutí systému vláda neusilovala dostatečně důrazně.
- Nezajistila pevný cenový strop. Vláda o zastropování mluví, ale konkrétní dohoda v EU stále chybí. Povolenky tak zůstávají zranitelné vůči spekulacím a výkyvům cen.
- Nepřipravila jasný plán kompenzací. Mluví se o využití Sociálního klimatického fondu, ale konkrétní pravidla, kdo a jak pomoc dostane, vláda dosud nepředstavila. Domácnosti tak žijí v nejistotě.
- Nevysvětlila lidem dopady. Místo otevřené debaty a férového přiznání, kolik ETS2 přidá na litr benzínu či na účty za teplo, vláda volí mlčení nebo mlhavé formulace. Občané se tak dozvídají reálné dopady spíše z médií než od vlastních představitelů.
- Nezohlednila rozdíly příjmů. Česká vláda nedokázala v EU prosadit, aby se při nastavování ETS2 braly v potaz nižší mzdy ve střední a východní Evropě. Stejné ceny povolenek tak budou pro české občany mnohem tvrdší než pro Němce či Rakušany.
Shrnutí
ETS2 může v roce 2027 znamenat zdražení benzínu o 3 až 7 korun na litr, v závislosti na ceně povolenky. Jak silně to pocítí řidiči, ukáže až praxe – jisté ale je, že cena pohonných hmot už nebude určována jen ropou a daněmi, ale i cenou uhlíku.
Co prosazuje Výzva2025 - politická strana pro děti, rodiče a prarodiče
- Výzva2025 chce, aby se s emisními povolenkami nespekulovalo. Proto prosazujeme zastropování jejich ceny, aby zůstaly účinným nástrojem ochrany klimatu, nikoli předmětem finančních her.
- Nový systém ETS2 má zdražit paliva pro vytápění a dopravu už od roku 2027. Výzva2025 prosazuje jeho odklad – tak, aby lidé měli šanci se připravit a aby vznikly kompenzační mechanismy. Odpovědná klimatická politika nesmí tlačit venkov do energetické chudoby.
- V zemích západní Evropy jsou příjmy domácností výrazně vyšší než u nás. Stejná cena emisní povolenky proto nemá stejný dopad – to, co je v Německu zvládnutelné, může v Česku znamenat energetickou chudobu.
https://www.vyzva2025.cz/
Anketa
Zdroje:
1. https://www.cnb.cz/cs/menova-politika/zpravy-o-menove-politice/boxy-a-clanky/Dopady-zavedeni-systemu-emisnich-povolenek-EU-ETS-2
2. https://gbfinancemag.com/eu-countries-demand-stricter-controls-on-new-co2-price
3. https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2025/772878/EPRS_BRI%282025%29772878_EN.pdf