Článek
Lektoři mírového vzdělávání zamířili na pozvání ředitele školy, Milana Dundra, na Gymnázium Václava Beneše Třebízského ve Slaném, kde v rámci Noci vědců uspořádali edukačně zaměřený workshop s názvem „Tajemství šťastného života“. Hlavním cílem aktivity bylo seznámit účastníky s mírovými principy a hodnotami.
Událost, do které se na gymnáziu ve Slaném zapojil i tým mírového vzdělávání HWPL, odstartovala úderem 17 hodiny projevy hlavních organizátorů akce, včetně ředitele školy a zástupců města. V rámci nabitého programu si přibližně dvě stovky účastníků mohly vyzkoušet hned několik aktivit najednou.
HWPL si pro studenty gymnázia, jejich rodiče a pedagogy připravila činnost, při níž se zájemci mohli na pár minut zastavit a uvědomit si, za co všechno jsou ve svých životech vděční. Svá uvědomění následně sepsali na papír ve formě děkovného dopisu a vyplnili dotazník, ve kterém vyjádřili své emoce, a to před zahájením aktivity i po jejím skončení. O své pocity se v závěru workshopu mohl také každý jednotlivec podělit s ostatními tím, že svá uvědomění zapsal na tabuli.
„Jsem vděčná za celý svůj život, že se mně i mým dětem dobře daří. Jsem vděčná za mého manžela, za rodinu, střechu nad hlavou, dostatek jídla, práci a hlavně zdraví. Vůbec nic mi nechybí, mám vše, co potřebuji a za to jsem vděčná všem, kteří tohle umožnili,“ napsala v průběhu aktivity uspořádané českou pobočkou HWPL jedna z účastnic.
„Jsem vděčná za každý okamžik mého života, za to, že jsem mohla strávit tenhle naprosto dokonalý den s mými drahými přáteli a kamarády. Vzhledem k současné situaci jsem vděčná zejména mým nejlepším kamarádkám a mamince za to, že jsou mi po rozchodu s přítelem tak velkou oporou. A děkuji také sobě, že jsem to nikdy nevzdala,“uvedla v děkovném dopise jedna ze studentek.
S povděkem aktivitu HWPL přijali i někteří členové tamního učitelského sboru. HWPL pro vzdělavatele dlouhodobě pořádá online tréninkový kurz, který je tvořen dvanácti lekcemi, jež se věnují tématům, jako jsou ohleduplnost, vděčnost, spolupráce, sebepřijetí, pochopení hodnoty života, či budování respektu a lásky. Lekce se absolventi kurzu také následně učí implementovat do svého výukového plánu.
Účast na aktivitě připravené týmem mírového vzdělávání HWPL byla poměrně vysoká. Dotazník, který byl součástí workshopu, nakonec vyplnilo celkem 104 jednotlivců.
„Původně jsme vůbec nevěděli, co od tohoto projektu očekávat. Programu se ale nakonec zúčastnilo neočekávaně velké množství lidí všech věkových kategorií. Atmosféra byla radostná, ale i dojemná. Většina účastníků, kteří se do aktivity zapojili, byla mile překvapena a odcházela s nadějí, že by se tento způsob reflexe mohl stát dobrý návykem v jejich životech,“ zhodnotila po skončení události workshop jedna z lektorek týmu mírového vzdělávání HWPL, Alžběta Halamová.
Podobné iniciativy, a to nejen na českých školách, jsou v dnešní uspěchané době velmi důležité. Podle nejnovější studie vědců z Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) vykazuje okolo 40 procent žáků devátých tříd základních škol známky střední až těžké deprese. Okolo 30 procent dětí na základní školách pak trpí úzkostí. Aktivity HWPL, při kterých se studenti zamýšlejí nad tím, za co jsou ve svých životech vděční, stejně tak jako další lekce mírového vzdělávání, tak mohou zhoršující se situaci v oblasti duševního zdraví žáků na českých školách přinejmenším zmírnit.
Pro další informace prosím kontaktujte:
Severina Papis
HWPL PR dept.
+420 776 643 790