Hlavní obsah
Názory a úvahy

Dětské gangy a kladné momenty

Foto: Seznam.cz

Dětské gangy vnímáme spíše jako negativní jev a proces. Nicméně asi nezasahují tak daleko, jako ukazuje zničený dům. Navíc známá lidová moudrost nám napovídá, že vše špatné je na něco dobré. Bude platit také zde?

Působení v gangu lze s nejvyšší pravděpodobností označit pro dítě jako významný krok v sebepoznávání, byť málokdo si danou spojitost bude jasně uvědomovat. Též poroste jeho sebevědomí a sebedůvěra.

Článek

Možná nebude špatným krokem upozornit také na několik kladných momentů. Leckdo nebude s návrhem souhlasit. Možná by autora dokonce mohl obvinit z podpory. Jenže stará moudrost ukazuje, že vše špatné je na něco dobré. Můžeme se na její platnost spolehnout také zde? Nebo by se mohlo spíše jednat o výjimku? Uvidíme.

Snaha o vstup do dnes řešené skupiny, samotný proces a posléze působení v ní lze s nejvyšší pravděpodobností označit pro dítě jako významný krok v sebepoznávání, byť málokdo si danou spojitost bude jasně uvědomovat. Podobně bychom mohli hovořit o sebeovládání, které v ní bude patřit mezi vyžadované priority. Spíše bude nabývat podoby poslušnosti než kázně, kterou odborníci na prožívání, myšlení a chování lidí vnímají jako uvědomělý jev a jako vyšší kvalitu. V praxi gangu půjde leckdy o specifickou směs a bude rovněž záležet na systému vedení a řízení a právě taktéž na osobnosti vůdce. Jistě si představíme, že někdy bude nutné bez odmluvy poslechnout, zatímco jindy se bude žádat aktivní přístup a jasné myšlení.

Jak se nový člen zabydlí, zřejmě poroste jeho sebevědomí a sebedůvěra a v neposlední řadě také pocit bezpečí a respektu. Jako zajímavý se jeví pohled na vlastnosti a prvky jako - pracovitost, osobní odpovědnost, kázeň, vůle, vytrvalost a dostatečný smysl pro povinnost. Povšimněme si, že v části dětských skupin a poměrně často ve školních třídách jsou hodnoty posunuty nesprávným směrem tak, že kdo se snaží, nebývá vnímán kladně. Spíše se mu ostatní diví, smějí a dokonce se posmívají a kritizují ho. Pozadí psychologického mechanismu je vcelku jasné a zdá se výhodné, aby o něm děti a rodiče něco znali. Lépe tak budou moci vyhodnotit jednotlivé situace, do nichž se dostávají.

Jako konkrétní příklad mě napadá, že žáci a žákyně jsou zesměšňováni za svoje úsilí, avšak pokud by se autoři nesprávných postupů ocitli v prostředí dětských gangů, situace by se velmi brzo otočila. Copak by šéf snesl, aby se někdo jen tak poflakoval? Aby byl mizerným přínosem pro prospěch a blaho skupiny? Žádné nešiky, neumětele a váhavce nemůže potřebovat. Cíle jsou zde, nepatří mezi nízké a malé. Navíc je třeba je plnit, aby společenství „prosperovalo“. Naopak by nás mohlo překvapit, jak vypadají úkoly a jejich rozdělování. Postupně se zjistí, co kdo umí a na co se ne/hodí. Podle výsledků jsou jedinci nasazováni do „akce“. Má cenu vědět, kdo je dobrý po fyzické stránce, kdo naopak po materiální, technické, finanční a organizační. Všechno se spíše dříve než později může a bude hodit. Tady trénují za konkrétním účelem. Dalo by se říci, že někdy jsou svým způsobem o něco efektivnější než hasiči a policisté. A rodiče a škola už teprve prohrávají…

Jistě by měla padnout zmínka o skupinové slučitelnosti a na vyšším stupni o soudržnosti a sounáležitosti. Jinak řečeno se jedná o posilování týmového ducha. Mimochodem tým má svou jasnou definici a rozhodně jím není každá skupina. V praxi gangu kráčí o postup, kdy na konkrétní akci jsou nasazováni jedinci, kteří se na její provedení nejlépe hodí a mají natrénováno a tím také nejvyšší šanci na dosažení úspěšnosti. Mj. i proto děti v nich docela přesně znají svoje místo. Když se víckrát přesvědčí, že mu skutečně odpovídají, mají výsledky a ostatní je berou, zklidní se, uspokojí a později mohou být i spokojené a dokonce šťastné. Kolik ze zmíněných jevů zažijí doma a ve škole? Kde jsou vystaveny větší stabilitě a lepší průhlednosti postojů a způsobů řešení? Odpověď si čtenář asi najde sám…

Několik odkazů, které s tématem souvisejí:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-v-osidlech-detskych-gangu-118891

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-detske-gangy-a-jejich-vedeni-119156

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-detske-gangy-a-dalsi-poznamky-k-jejich-vedeni-119641

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-detske-gangy-a-jejich-dalsi-stranky-120750

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-detske-gangy-a-jejich-teritorium-121075

Dětské gangy ohrožují Slovácko. Zapalují bývalou školu a útočí i na rodiče

Gangy v Drážďanech brutálně napadají studenty elitního gymnázia

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz