Článek
Porovnáme si dva chlapce. Abych zachoval časovou řadu, nejdříve se zastavím u mladšího. Jsou mu čtyři roky a zaostává za svými vrstevníky. Má velké štěstí na rodiče, kteří se s jeho sníženou úrovní nesmířili, ale naopak se pustili do docela velkého zápasu. Nevědí, jak přesně bude probíhat, co vše se ne/stane a jestli skončí úplně dobře. Nicméně se rozhodli učinit co nejvíce ve prospěch svého syna. Podařilo se jim nastavit určité procesy - a zdá se že úspěšně. A hned ve dvojím smyslu. Za prvé si svoje pracovní a domácí dění přizpůsobili, aby o něj mohli pečovat. Za druhé se jim ho podařilo přiblížit ke stavu, kdy se sám snaží, učení ho baví, starší slova si opakuje, nová se s radostí učí, chce se mu a je patrné zlepšení slovní zásoby oproti stavu před pár měsíci. Leckdo by dodal, že děti se přece učí spontánně a automaticky. Ne však ve všech případech. Mysleme na handicapy části z nich.
Jak si počíná dnes námi sledovaný synek? Ne vždy se mu daří pořádně se soustředit, ale víme, jak dnes děti přistupují k úkolům a povinnostem. Ve srovnání se staršími ho můžeme hodnotit poměrně kladně, zejména v položce pracovitosti. Někdo by sdělil, že mu vůbec nezávidí. Vždyť musí pořád trénovat. Jde pouze o část pravdy. On vede spíše příjemný život, neboť postupuje kupředu, objevuje nové světy a posouvá se. Je stále lepší a lepší. Které dítě, jež silně podléhá nabídce moderních informačních a komunikačních technologií, tak o sobě může klidně hovořit? Nejčastěji je nalepeno na displej a přínos elektronických aktivit bývá velmi diskutabilní. Spíše uvažujme o negativních dopadech na zdravotní stav, kvalitu spánku, způsob stravování, koncentraci ve škole ad. Tam leží reálné konkrétní příklady
Druhému chlapci bude za pár měsíců dvacet let, takže časová propast mezi nimi není malá. V uvedeném věku bychom od mladého muže či od slečny mohli čekat již dost. Kupříkladu sami sebe již více formovat. Měli by vykonat důležitý posun v osvojení potřebných sociálních a komunikačních dovedností, třeba jak jednat s dospělými a zejména s autoritami, se svými pohlavními protějšky atd. Hodně se měli posunout v celkové přípravě na život, namátkou v řízení osobního času, rozhodování, poznání a respektování hranic a pravidel atd. Mezi nejlepší a nejpřínosnější algoritmy se řadí - být pilným jedincem a neustále se snažit. Jenže mnozí moc úsilí neprokazují a spíše jen tak lehce plují životem. Počínají si správně? Jak vidí svou budoucí cestu?
Budeme se držet mladého muže. Je záhodno se zastavit u jeho slovní zásoby. Na dosažený věk rozhodně není slavná. Doplácí na současnou velkou potíž u dětí. Její podobou je, že nečtou. Příliš se nechávají ovlivnit dobou. Než aby se věnovaly knize, z pohodlnosti sáhnou po elektronických hrách a po zábavných videích, jimiž vyplní notný díl svého osobního času. Nepodařilo se jim osvojit užitečný algoritmus ve smyslu - když něco nového ze slov slyší, budou se snažit, aby termínu porozuměli. Oni ho ale nevyhledávají. Kdyby vše řečené brali jako součást připravenosti na život, patrně by se jejich přístup změnil. V opačném případě se relativně často stává, že dítě nezná kolem sebe užívaná slova, část z nich používá špatně, tj. v jiné spojitosti a kontextu. Upozornění a opravy nese nelibě. Jindy od něj rodiče a vrstevníci zaznamenávají novotvary. Nakonec ještě aby byl pochválen, že přispívá k obohacení rodného jazyka… A co ho bude čekat ve skutečnosti? Sám budu zvědav na podobu následujícího vývoje. Pochopitelně i u mladšího protagonisty dnešních řádků.